Regler omkring 1 på 2 beklædning

Godaften "Lav-det-selv" folk

Jeg er pt. igang med mit afsluttende projekt på grundforløbet som tømrer og her har jeg valgt at beskæftige mig med en let-ydrervæg hvoraf jeg skal lav en hjørneløsning med 1på 2 beklædning.

Jeg er indtil videre nået til informationssøgning, dokumentation og tegning, men mangler lige et par ting jeg godt kunne blive lidt klogere på eller bekræftes i

Indtil videre er jeg kommet frem til at:

Ved 1 på 2 beklædning laves der overlap på min. 22 mm efter brandkrav og på normalvis 25 mm. Derudover skærer man enderne af brædderne i en vinkel af 1:2 altså cirka 27 grader

Enden af brættet skal holdes 200-300 mm over alm. terræn eller 100-150 mm over en grav af granitskærv

Rodenden på brædderne skal i modsætning til f.eks. spær værre opad, så brættet ikke suger vandet opad. Ligeledes skal årringene som har været længst inde mod træets kærv være indad således at de ydrer brædder vil lukke af på de inderste med tiden når brættet retter sig ud med årerne 

Her kommer de usikre ting:

Skal der være afstands-lister bag på 1 på 2 beklædning?
Min lærer som er gammel tømrer siger at det ikke er nødvendigt da denne beklædningstype udlufter sig selv, mens der i en bog omkring beklædning står der at der skal være 12 mm hulrum bag 1 på 2 medmindre man bruger imp. brædder.

Hvor langt må der max. være mellem sømning? 600 mm?

Takker på forhånd

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stop lige en halv.

Det er rigtigt at rodenden skal vende opad. Men det er jo sjældent at du kan se hvad der er rodenden på et bræt. Så den er noget teoretisk.
Så er det ikke kærv, men træets marv.
Og marvsiden af brættet skal vende ud af. I hvertfald på 2-ern. For brættet retter sig ikke ud, men krummer.Og krumningen sker bort fra marvsiden. (Osse kendt som glad og sur mund/mand).
Det er almindelkig accepteret at det ikke er nødvendig med ventilationslister bag 1på2. Grunden til at der anbefales lister ved ikke imprægnerede brædder er muligvis en beskeden risiko for råd på bagsiden af 1-ern. Fordi den ikke ventileres. Men det forekommer noget teoretisk.

Endelig er der sømafstandene. Som jo kammer an på hvor tykke brædder du anvender. Men skal vi sige 60 cm ved 19mm tykkelse og 80 cm ved 25m ditto. Så skal de brædder nok blive på pladsen de næste 20-30 år.
En vigtig ting er også placeringen af dine søm.
Du skal sømme så dit inderste brædt er sømmet for sig og det yderste er sømmet for sig. Altså så sømmet fra det yderste brædt IKKE går gennem det inderste.
Så kan de arbejde uden at flække!

Jeg vil aldrig lave det uden afstandslister. Ikke hvis der er vindgips / vindpap eller andet inde bagved.
Beklædningen kan jo også stå alene i fx et åbent cykelskur osv. Her er der ventilation på begge sider og dermed mindst mulig risiko for råd. Har du ikke afstandslister, vil det inderste brædt ligge an mod vindgips / vindpap og ikke venileres på bagsiden med tilhørende risiko for fugt ansamling og råd.

Mener også at have læst et eller andet om at man generelt skulle holde sig til beklædninger i max 22 mm for at få den bedste naturlige konstruktive beskyttelse mod råd.... Det skulle være den tykkelse der dels giver styrke og stadig kan afgive den fugt der kommer i træet til ydersiden igen når vejret er tørt.
Men iøvrigt rigtig dejligt at se en tømrer under uddannelse har fundte et sted at hente viden :-)

MVH Njord

MVH Njord
Ja, det er heldigvis hjælp at hente her hos LDS, selv for håndværkere i lære...
Ja min logik siger også 22,5°.

Se om du ikke kan låne bogen Træ 55, Træfacader på jeres skole bibliotek. Der står en masse om søm grænser, type af søm, lænde på søm og en masse andet.
Skrevet af boso på 06 jan 2011 16:41
hvordan bliver 1:2 til 27 grader?

...mvh
træt, søvning, slidt og kold tømrer

He he, ja det er godt nok langt tid siden man rodede med vinkler og pythagorash
ja men for pokker hvor er pythagoras dog bare en fantastisk" opfindelse". Bruger det sgu tit. Er jo f.eks. fremragende når et tag skal vinkles af. Det er jo sjældent gavle står parallelt, skillevægge skal laves eller lign. I folkeskolen syntes jeg det var spild af tid men det har jeg måtte revurdere....men sig det ikke til nogen ;-)
Bruger dog også selv utroligt meget, både ved tilbudsgivningen når tagfladen skal regnes ud, men også i hverdagene når taget skal vinkles af, vægge sættes af osv...

Er helt klart anvendeligt nu, end det så ud i folkeskolen...
1:2 giver en vinkel på 26,57 for at være helt præcis, men man siger normalt ca. 27 grader

Så vidt jeg kunne læse mig til benyttes der normalt 19 mm eller 25 mm brædder til 1 på 2 beklædning, skal dog ikke kunne udelukke at brættes ultimative tykkelse burde være 22 mm

Bogen "træ 55 -træfacader - udvendig træbeklædning" er allerede lånt og nærlæst til det mindste hvad angår 1 på 2 beklædning.
Her står der at hvis man benytter trykimp brædder kan man opsætte uden hulrum så længe beklædningen bag er asfaltimprægnerede træfiberplader som også virker som vindspærre.

Dog har min lærer sagt at det altså også er gældende uden benyttelse af tryk imp brædder. og at han i sin tid har opsat denne type beklædning tusindvis af gange uden afstandslister.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis