Det er ialfald ikke lige med det første du kan beskærer denne myggesamler, beskære du den medens der er frost, svides enderne af frosten og den dør de steder du har skåret.
Det bedste tidspunket er faktisk i efteråret, på det tidspunkt begynder træet at nedsætte forbruget af vand, det vil sige at den ikke forbløder når du beskære den kraftigt.
Jeg vil mene at September er den rette årstid at beskære kraftigt på, og du kan godt skære den ned til en meters penge i højden og skære det værste af sideskudene.
Thuja er en lidt vanskelig størelse at have med at gøre, den gror meget langsomt og vil være længe om at generere nye skud og småkviste, så det første år vil den nok ikke være så køn at se på efter en heftig nedskæring. Men den kommer så stærkt igen

Jeg har selv temlig meget hæk at klippe hvert år, jeg gør det dog kun en gang om året i September måned. Der får den så til gengæld et ordentligt hak i tuden, så bliver den så flot hvert forår. Da jeg flyttede ind her ude for 6 år siden var alle mine hækplanter noget ranglet i bunden og et virvar i toppen. Jeg startede med at skære helt ind til stammen og kappe dem ned til en meter i højden. En hæklængde ad gangen da her ellers ville blive for åbent ud til markerne. Det har givet mig flotte tætte hække efterhånden, der giver god læ selv når der ikke en blade på dem.
V.h. Håndværkeren