beskæring af Thujahæk

Hej
Jeg har en ca 15-20 år gl. thujahæk der ser helt forfærdelig ud.
Den er blevet kæmpe bred (2-3m) og meget uens i tæthed og højde.
Fra stammerne i midten skyder der lange grene ud der buer opad og disse er kun gønne ude for enden.
I Plitikkens havebog står der at den skal klippes senest i Aug. Andre steder, at man kun må klippe en side af gangen til der er grønt igen, og igen nogen andre der skriver ar det grønne ikke må klippes væk.
Jeg vil imidlertid gerne have den kraftigt beskåret både i højde og bredde indtil måske 1 m i bredden 3-4 m i højden, da jeg synes at den tager formeget plads langs min grund og rager mere og mere ind på min nabos roemark.
Jeg venter spændt med grensaksen.
Mvh.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring med kraftig beskæring af Thuja er, at det tager maaaange år for den at skyde, så den bliver pæn igen.
Jeg ved ikke hvor mange år.
Jeg mistede tålmodigheden.
Nu er den væk.
Det er ialfald ikke lige med det første du kan beskærer denne myggesamler, beskære du den medens der er frost, svides enderne af frosten og den dør de steder du har skåret.
Det bedste tidspunket er faktisk i efteråret, på det tidspunkt begynder træet at nedsætte forbruget af vand, det vil sige at den ikke forbløder når du beskære den kraftigt.
Jeg vil mene at September er den rette årstid at beskære kraftigt på, og du kan godt skære den ned til en meters penge i højden og skære det værste af sideskudene.
Thuja er en lidt vanskelig størelse at have med at gøre, den gror meget langsomt og vil være længe om at generere nye skud og småkviste, så det første år vil den nok ikke være så køn at se på efter en heftig nedskæring. Men den kommer så stærkt igen
Jeg har selv temlig meget hæk at klippe hvert år, jeg gør det dog kun en gang om året i September måned. Der får den så til gengæld et ordentligt hak i tuden, så bliver den så flot hvert forår. Da jeg flyttede ind her ude for 6 år siden var alle mine hækplanter noget ranglet i bunden og et virvar i toppen. Jeg startede med at skære helt ind til stammen og kappe dem ned til en meter i højden. En hæklængde ad gangen da her ellers ville blive for åbent ud til markerne. Det har givet mig flotte tætte hække efterhånden, der giver god læ selv når der ikke en blade på dem.

V.h.  Håndværkeren
Det er en stor omgang denhar brug for. Noget med at klippe, save grene af inde ved hovedstammerne eller 1/2 m derfra.
Måske skal jeg tage en side  det ene år, en anden det næste og så toppen det tredje, eller hvor lang tid der nu går.
Ideelt får jeg lov af naboen til at købe noget af marken rundt om min grund så jeg kan plante et nyt læhegn lidt længere ude men det ved jeg ikke rigtig om han er med på.
V.H.
Du kunne jo vælge at fjerne hele thujaen og så stikke pil i jorden med ca. 10 cm. afstand. Når de så vokser op kan du fjerne hveranden af dem.
Vi har sådan en i haven.

Hvert 2-3 år, har jeg beskåret den LIDT indad, sådan, at der altid bliver en del af det grønne tilbage.

Vores havde lange grene, som var nøgne forinden, og kun grønne yderst.

Jeg beskærer sådan: Jeg har så klippet 1/3 til 2/3 af det grønne af, på hver af de lange grene - så er den stadig grøn at kigge på.
Så bliver den naturligvis lidt "tynd" i det - men det vokser til igen, så den bliver tæt.
Desuden skyder den flere skud længere inde, når der kommer lys ind imellem grenene.

På den måde holder jeg den i omtrent samme størrelse - og den er fin grøn.

Jeg tager en gang imellem enkelte af de større grene, hvis jeg kan fjerne dem uden at der kommer "hul" i helheden - specielt tager jeg dem der vokser i højden, på den måde.

Det virker fint.

Jeg tror også at man kunne reducere den i størrelsen, hvis man gjorde det over flere omgange.
Men ikke bare høvle en masse grene af inde ved hovedstammen - det bliver ikke pænt, naturligvis.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis