Kompasrose på motorkasse

Påtænker at lave en kompasrose på motorkasselåget, men vil inden jeg går igang høre om nogen af jer har nyttige erfaringer? Låget er kun ca 50*50cm, der ligger en lille Yanmar 1GM nede under :-)

Umiddelbart er der jo flere muligheder:
1: Finere låget med 1,5mm Teak og efterfølgende fræse kompasrosen med overfræser samt nodde udfræsningerne med sort Sika 290.
Til sidst montere massive kanter i Teak

2: Bruge et stykke massiv Teak i 20-25mm. Fræse kompasrosen som ovenstående og nodde. Fræse en rille på undersiden der passer med kanten på motorkassen, så låget er fixeret når det er lagt på.

3: Samle hele låget af stykker, der til sidst udgør en kompasrose og låg. Det er nok den sværeste løsning, men sikkert også den flotteste? Derved kunne man også bruge Mahogni/Teak i kompasrosen for at få skyggevirkningen? Denne udgave skal vel ikke noddes?

Er der flere løsningsforslag? Eller er 1 eller flere af ovenstående idiotiske?

Vil mene den faglige formåen rækker til alle 3 løsninger, spørgsmålet er bare om tiden også er til det - Er jo ved en totalrenovering af den gamle Faaborg snekke, så tidsbegrænsede løsninger er yderst velkomne.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det ligne noget så skal det laves som Atari ! d.v.s. finer skåret i de rette figurer, hertil skal du bruge en rød og hvid teak og en sort ibenholdt, se så er det noget både du og dine besøgende vil fryde sig over.

V.h.  Håndværkeren
Den røde teak er baggrunds farven, den hvide og ibenholten er selve billedet af rosen. Men du skal selv komponere resten, eventuelt efter et gammedags grydekompass.
Gogler du eks. i billeder på Google ordet  kompasrose får du 1090 muligheder.
Tak for svaret.
Overvejer den løsning meget seriøst... Det ville være klasse!
Har både rød og lys Teak, så det er kun Ibenholt der skal skaffes hjem.
Skrevet af Engel på 05 jan 2011 12:44
Tak for svaret.
Overvejer den løsning meget seriøst... Det ville være klasse!
Har både rød og lys Teak, så det er kun Ibenholt der skal skaffes hjem.
Det vil blive flot, den hvide teak kaldes også for Ramin, de er den der også bruges til kosteskafter o.l. den kan dog fås i en meget lys farve. Og larkere du så med en fin klar lak får du havnens flotteste motorkasse.

Annonce
Kan godt være jeg skal lede efter den lyse også. Den lyse jeg har er ikke "meget" lys, blot en del lysere end det andet.
Når jeg ikke netop denne løsning inden foråret kan jeg jo sagtens pusle med det over sommeren.

Det vigtigste er trods alt at få de (for sejlladsen) vigtige ting færdige først - uden at gå synderligt på kompromis. Har igennem årene erfaret at ting tager tid.

Endnu en gang tak for dine vejledende ord!
Hvis du laver et låg og nøjes med at fræse en not langs kanten til overfald er jeg meget bange for at den vil slå sig.
Jeg ville lave en ordentlig karm, som skal gå godt ned på ydersiden af motorkassen. Lav desuden nogle ribber på undersiden, specielt hvis lugen buer og lugen er massiv.
Det rette udtryk for indlagt finer er intarsia (finer) eller maketteri (tykkere træ). Prøv at Google det.
Jeg ville foreslå ahorn (meget lyst træ uden tydelige årringe, kendt fra bla. grydeskeer.
Hilsen baadsen
Skrevet af Engel på 05 jan 2011 11:54
Hvor placeres de 3 sorter i forhold til hinanden. Synes ikke rigtigt der er meget at google sig frem til...

hmm søg på compass rose wood i billeder på google

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har fundet både Ibenholt og den helt lyse teak i finer, så det bestiller jeg hjem idag - det er jo ikke meget der skal bruges.

baadsen: Har selv tænkt samme tanke. Det ikke bliver massiv, risikoen for at den vrider sig er for stor. Det er trods alt en del varme forskel der kommer fra neden. Når den lille Yanmar har kørt en halv dag giver det da noget varme. Løsningen med østenfiner pålimet 1,5mm finer på begge sider samt massiv kant der går min 50mm ned over motorkassen må være udgangspunktet.
Her vil jeg foreslå dig en lidt anden fremgangs måde, en 20 mm. østen finer hvor du limer den tynde finer på oversiden og montere en lyd og varme dæmpende plade på undersiden, eventuelt den type der har alufolie på den ene side. Det hjælper meget !
Og når du så skal igang med selve finerings arbejdet, skal du lime med tynd afvaskbar lim på papir på fremsiden. d.v.s. du arbejder spejlvendt. Du limer hele herligheden op på papir (avispapir er bedst) med bagsiden opad, først grundfarven, altså den røde teak. Det er bedst at du limer hele grundstykket ad en gang og lægger det i pres så det ikke bule medens det tørre, så kan du med en skarp kniv skære figurene , det er en fordel at de små dele du skal skære er lidt fugtige i "træet" så flækker fineren ikke så let. Når du har lagt hele rosen op, stadig spejlvendt på papir med lidt vandopløseligt lim, skal du til at lime det hele på selve pladen. Her skal du sørge for at der kommer lim på hele fladen på selve den tykke plade, kun et tyndt lag. Det er nemmest hvis du med en spartel fordeler limen ud over hele pladen, og så får den lagt ned på finerarbejdet, husk at det skal ligge rigtigt første gang, du kan nemlig ikke flytte med pladen på fineren når først den er lagt på. Og så skal der altså virkelig tryk på pladen over det hele på en gang. Lad det tørre i mindst et døgn i stue temperatur før du åbner og ser resultatet. Nu skulle du så kunne vaske papir og limen af på forsiden, lade tørre og begynde slibningen med meget fint sandpapir.

Og så er der lige en ting som jeg har glemt at skrive, alle figurene skal have samme åre retning, så du skal nok regne med at skulle bruge ca. dobbelt så meget finer i indkøb, end det du reelt bruger.
For at det hele ikke skal gå i Ged for dig, vil jeg anbefale dig at lave en lille prøve først på eks. 10 x 10 cm. hvor du har brugt alle farverne.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også