Kompasrose på motorkasse

Påtænker at lave en kompasrose på motorkasselåget, men vil inden jeg går igang høre om nogen af jer har nyttige erfaringer? Låget er kun ca 50*50cm, der ligger en lille Yanmar 1GM nede under :-)

Umiddelbart er der jo flere muligheder:
1: Finere låget med 1,5mm Teak og efterfølgende fræse kompasrosen med overfræser samt nodde udfræsningerne med sort Sika 290.
Til sidst montere massive kanter i Teak

2: Bruge et stykke massiv Teak i 20-25mm. Fræse kompasrosen som ovenstående og nodde. Fræse en rille på undersiden der passer med kanten på motorkassen, så låget er fixeret når det er lagt på.

3: Samle hele låget af stykker, der til sidst udgør en kompasrose og låg. Det er nok den sværeste løsning, men sikkert også den flotteste? Derved kunne man også bruge Mahogni/Teak i kompasrosen for at få skyggevirkningen? Denne udgave skal vel ikke noddes?

Er der flere løsningsforslag? Eller er 1 eller flere af ovenstående idiotiske?

Vil mene den faglige formåen rækker til alle 3 løsninger, spørgsmålet er bare om tiden også er til det - Er jo ved en totalrenovering af den gamle Faaborg snekke, så tidsbegrænsede løsninger er yderst velkomne.
Påtænker at lave en kompasrose på motorkasselåget... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ikke et dumt forslag med at lime det hele spejlvendt op på papir!

Havde selv regnet med følgende:
Hele kompasrosen tegnes op på stift folie/pap, herved får jeg alle størrelser og vinkler foræret.
De små stykker i rosen havde jeg tænkt at skære ud på rundsaven - med masonit både over og under fineren, så det ikke flosser.
Alle stykker lægges op så det passer som det skal. Herefter fikseres det hele med finertape (meget tynd tape der skal fugtes for at virke).
Hele herligheden limes på pladen med kontrafiner (efterfølgende monteres støjdæmpning).
Pladen er lavet i overmål, så jeg til sidst kan skære den til på rundsaven, så rosen er præcis centreret.
Havde tænkt at lave en hjemmelavet finerpresse og bruge hvid vandfast snedkerlim til pålimning af finer (havde regnet med at rulle det på med en fin rulle).

I min version er det selvfølgelig mega svært at få alle dele til at passe perfekt sammen, men jeg mente at nøjagtighed kunne afhjælpe det. Har jo heller ikke forsøgt endnu :-)

Din fremgangsmåde er nok lidt mere tilgængelig (med en ekstrem skarp kutterkniv og en stållinial). Var bare lidt nervøs for at fineren ville trævle hvis jeg skar det ud med en kniv - men at fugte det er et rigtigt godt forslag!

Se... Det er altid rart med input, så man ikke blot ser sig blind på egne løsninger!
Bare lige en enkelt ting, den lim du bruger skal være af den kogefaste type, ligesom den der bruges i krydsfiner der er vandfast. Tænk på at luftfugtigheden altid er meget høj i en båd. her er en PU lim det bedste.
Systemet kaldes intarsia, og du kan læse lidt om hvordan her.
http://www.bcnord.dk/dk/moebler_og_trae/intarsia/intarsiaproces.htm

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Intarsia ! Det var jo det jeg mente, tak for æææeeet   Lynæs 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også