Varmvæg opbygning af Fibergips istedet for normal gips?

Hej.

Jeg sidder lidt og tænker på om man istedet for at købe en varmvæg med 30mm celleplast/flamingo og 13mm gipsplade..

Kunne man så ikke forskalle væggen så der kunne komme 12.5mm fibergips på og så imellem forskallingen smide de 30mm celleplast imellem der? - Så var der mulighed for at montere diverse ting på væggen uden problemer og man får stadig den gode men pladssparende isolering.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej. Jeg sidder lidt og tænker på om man istedet... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er et spørgsmål om prioritering.
Men først og fremmest om tilvending.
Hvis dit hus er 150 m2 i grundplan, efter BBR-meddelelsen, vil der fragå ca. 7,5 m2 af det indvendige nettoareal såfremt du isolerer med 95 mm mineraluld og opsætter 2x13 mm gips.
Hvis huset kun havde været 142,5m2 da du handlede ville du formodentlig have betalt samme pris endda.
Måske bortset fra køkken og bad så tror jeg at man kan leve lige så lykkeligt i et hus der er 5% mindre.
Hpox mit hus er60kvm i grundplan, 43kvm på 1. salen og 60kvm kælder, så der der 103 godkendt beboelse, så jo 5% siger en del i mine øjne, når huset ikke er størrere..

Det er kun for at få gipsvægge, og ikke have en kold væg, det er hulmurs isoleret, har fået 300mm i loftet og får gulvvarme i hele huset, så tror det jeg spare ved at smide 95mm isolering i istedet for 45mm er så begrænset at jeg hellere vil have det mere plads, end at spare det mere i varme..

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes jo også systemer til udvendig isolering!
Fordelene er at de IKKE snupper indvendig plads. Samtidig efterlades der ingen kuldebroer....

Omvendt får huset jo et anderledes look.
Om du vælger en pudset model, eller du vil beklæde udvendigt med træ, stål fibercement eller??

MVH Njord

MVH Njord
njord , ja det har jeg også overvejet, men det er alligevel en endnu større omgang både arbejdsmæssigt og økonomisk, samt så skal der ændres ved udhænget osv. , selve huset er jo som sådan isoleret godt nok, det har hulmurs isolering som vist er 100mm og så får det 50mm ydereligere indvendig, og har smidt 300mm i loftet, det får nye vinduer som også skulle isolere bedre end de gamle, så det er ikke fordi huset er piv utæt og virkelig har brug for 200mm ekstra isolering på ydervæggene, det er kun for at få gips på væggene og væggen ikke skal være kold og helst tage så lidt plads som muligt.

Be Smart - Not Stupid..

Nu er 5 % jo 5% uanset husets størrelse.
Jeg skriver det nu osse mest for at provokere.
Men opfattelsen af hvor meget plads man har er altså meget subjektiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hpox, ja ja... men 5% af 100kvm føles jo af mere end 5% af f.eks. 200kvm.. så man stadig har det mere efter min mening..

Men håber du kan se det fra min side når huset ikke er størrere, netop også derfor jeg helst ville have brugt celleplast løsningen hvis 30mm kunne isolere som 50mm rockwoll, som jeg syntes at have læst et sted.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

celleplast og mineraluld/glasuld har stort set samme lambdaværdi.

http://www.lyrk.dk
Hej Lyst.

Så er dit hus jo ikke helt skidt....

Det der giver allermest er at loftet er ordentligt isoleret.
Og med godt isolerede vinduer undgår du mest muligt træk.
Overvej også hvor indgangsdøren er, er det ind til et mindre rum, eller er det direkte ind i hovedrummene?
Det er en kilde til varme tab at der forsvinder varme når døren åbnes...

Men måske skulle du overveje lidt om det er arbejdet værd at efterisolere indvendigt?

Du mister rum og dit hus hører jo ikke til blandt de største....
Så måske kan komforten i de lidt større rum modsvare det mere du må betale i opvarmning!

MVH Njord :-)

MVH Njord
naveren ja det lyder det til de fleste herinde mener..

njord. Jamen der kommer også nye døre i huset, det får faktisk en total renovering, grunden til jeg vil have noget på væggene er for at slippe for de kolde murstenvægge og jeg syntes gipsvægge er pænere, samt der skal trækkes nyt El og det så nemt lige kan lægges inden i væggen..

Jeg regner med at smide 50mm rockwoll på alle ydervægge og de vægge som ikke støder op til udenfor, altså vægge der bare står inde i huset tror jeg at jeg bare vil montere eller lime gipsplader direkte på de gamle murstenvægge, da der ikke burde være grund til at isolere dem, når de ikke er i kontakt med kulde, som sådan.

Be Smart - Not Stupid..

Hej Lyst.

Det lyder som en fornuftig renovering af dit hus.

Og specielt forstår jeg dit ønske om at anvende fibergips da et lag alm gips er alt for sårbart overfor små slag og ikke mindst umuligt at hænge noget op på.
Jeg har ingen erfaringer med fibergipsen selv, men har anvendt to lag alm gips i min overetage.
Og så vil jeg anbefale dig at få dem filtet inden du maler.
En anden mulighed for at fjerne looket fra murstensvægen er at du fuldspartler (specielt for de væge der ikke skal isoleres) så undgår du at montere ekstra lag. På samme måde som du kan undgå at lave nye gerigter, fodlister, el osv.
Også denne overflade kan du filte hvis du ønsker det.

De udvendige hjørner på gipsvægene vil jeg foreslå du får monteret en metal skinne til at sikre nod stød osv. Jeg har dem selv på alle udvendige hjørner incl vindueslysningerne og det er bare noget der virker... Underetagen har indermur af letbeton blokke der er spartlet og filtet, overetagen er 2 lag gips med samme behandling.

MVH Njord.

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også