Meget højt varmeforbrug

Hej.

Mig og min kone købte et hus på 126m2 i sommers. Vi overtog det med gamle rådne døre og vinduer, gasbeton uden nogle former for isolering, samt 75mm mineraluld af en eller anden art på loftet.

Den ældre dame vi overtog det fra, brugte 2045m3 varme om året. Varmekilden er naturgas, og fyret er ca 30 år gammelt. Vores varmesystem er et gammelt hess fyr, hvor der istedet for radiatorer, er nogle skakte i væggene, der blæser varme ud.

Efter vi overtog huset, har vi skiftet samtlige vinduer og døre, lagt yderligere 190mm isolering på loftet, samt isoleret indvendigt med 45mm isolering.

Da det er vores første hus, er vi lidt uvidende overfor hvad der er normalt at bruge. Jeg valgte af samme grund at holde regnskab med hvor meget varme vi reelt set brugte, så vi slipper for ubehagelige overraskelser. Grundet de forbedringer vi har lavet, samt det faktum at vi ikke har specielt skruet op for varmen, forventede vi nogle store besparelser, i forhold til hendes 2045 m3.

I november måned brugte vi 270m3, og i december måned røg vi op på massive 361 m3. Nu var december måned godt nok den koldeste i 48 år, men 361 er ret højt, til et hus på 126m2.

Vores vandforbrug er ikke specielt højt, vi bruger ca 90m3 vand om året, så det er begrænset hvad vi hiver igennem til vores bade.

Hvad mener i kan skyldes det høje forbrug? Fyret? Andre faktorer der kan spille ind?

Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak for jeres svar.
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
gulvene er sikkert lagt ud direkte på jorden. Grav ud, isoler300 mm og støb. 45 mm i væggene er alt for lidt. Få installeret vandbårne radiatorer i rummene. 150 på loftet er for lidt

 

Gulvet er ikke den værste faktor.

Sådan en anlæg som producere varmluft er utroligt uøkonomisk i sig selv, da disse kanaler ofte løber i gulv og vægge. Og det er jo almindelig viden at varm luft utroligt hurtigt bliver afkølet når det skal flyttes i rør, og der er turbulens.

Et nyt fyr, som er vand båret, vil uden tvivl sænke jeres forbrug betydeligt.

Mvh Thomas Hansen

Uden tvivl fyret..

Vi har 185 m2 i to plan med delvis udskiftede vinduer og lidt efterisolering, vi bruger på de aller koldeste måneder 300 m3 gas - og vi er 4 personer der bader hver dag..

Men husk når du fører regnskab at man har noget der hedder graddage, så det er jo ikke alle måneder du skal bruge det samme..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

uldal: Der er lagt hørning parket på i hele huset til 700 kroner per kvadratmeter, det skal under ingen omstændigheder brækkes op igen Og der er 265 mm på loftet, ved ikke lige hvor du får 150 fra. Kunne ikke smide mere end 45 på væggene, da væggene i så fald ville gå ind over de varmekanaler der løber op af gulvet hist og her. Vandbårne radiatorer ville selvfølgelig være at foretrække, men et sådan system ville uden tvivl koste et svimlende beløb at få installeret. Fyret i sig selv ville vel løbe op i 65.000, og der er ikke medregnet at der skal trækkes rør rundt i hele huset. 100+ koster det hurtigt.
Det er en ældre version af dette fyr vi har: http://www.hessfabrikker.dk/Pdf/CV%2015%20Combiterm.pdf

Ville det mon give en betydelig besparelse hvis jeg investerede i et nyt?

Har læst om en herinde, der trak rør i de gamle kanaler. Nogen der kan give et slag på tasken hvad det ville koste at få lavet, hvis man nu alligevel valgte at skrotte luftvarmen, og gå over til vandbårede radiatorer?
Annonce
Har du fået kontrolleret fyret at det brænder som det skal?
Hvad med at instaler en brænde ovn måske en pille ovn
jeg ville få undersøgt hvor USUNDT opvarmning via calorifaire-system er. Kanalerne er ganske bestemt lådne indvendigt efter mange år. Og så respekterer jeg du hæger over gulvene, der har været dyre. Men de kan bllive endnu dyrere, hvis der kun ligger et lille klaplag under. Jeg gætter kun, men da du beskrev huset ved overtagelsen som gasbeton uden isolering, er det ikke helt urealistisk at t ro, der er minimalt under de strøer. Jeg havde overset, at du har ladet den gamle isolering ligge på loftet, derfor de 150 mm. De 45 i væggene holder, efter min mening, kun trækken ude. et behøver ikke være så dyrt at få vandbåren varme ind. Pex-slanger gennem alle kanalerne, radiatorer og en ny kedel. Du ka' vist få tilskud endnu!

 

Men dyrt varmesystem eller ej, så er vores forbrug en hel del højere end den ældre dame der boede her før, til trods for en del forbedringer. Man kan regulere varmen fra 1 til 5, vi har den stående på 1. Ældre mennesker foretrækker det generelt varmere end os andre, så kan ikke andet end forestille mig hun vil have den markant højere oppe.
Men vandbåren varme lyder som noget der var værd at undersøge.
Nu snakker du om tilskud, hvor kan man læse mere om det?

Gulvet skulle angiveligt være isoleret med 200mm letklinker, hvad det så end er.
Kender du den gamle dame? eller har du bare hendes varme forbrug fra salgs opstillingen?
Fik en masse kopier af diverse forbrugsafregninger, deriblandt en regning til naturgas fyn.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis