Meget højt varmeforbrug

Hej.

Mig og min kone købte et hus på 126m2 i sommers. Vi overtog det med gamle rådne døre og vinduer, gasbeton uden nogle former for isolering, samt 75mm mineraluld af en eller anden art på loftet.

Den ældre dame vi overtog det fra, brugte 2045m3 varme om året. Varmekilden er naturgas, og fyret er ca 30 år gammelt. Vores varmesystem er et gammelt hess fyr, hvor der istedet for radiatorer, er nogle skakte i væggene, der blæser varme ud.

Efter vi overtog huset, har vi skiftet samtlige vinduer og døre, lagt yderligere 190mm isolering på loftet, samt isoleret indvendigt med 45mm isolering.

Da det er vores første hus, er vi lidt uvidende overfor hvad der er normalt at bruge. Jeg valgte af samme grund at holde regnskab med hvor meget varme vi reelt set brugte, så vi slipper for ubehagelige overraskelser. Grundet de forbedringer vi har lavet, samt det faktum at vi ikke har specielt skruet op for varmen, forventede vi nogle store besparelser, i forhold til hendes 2045 m3.

I november måned brugte vi 270m3, og i december måned røg vi op på massive 361 m3. Nu var december måned godt nok den koldeste i 48 år, men 361 er ret højt, til et hus på 126m2.

Vores vandforbrug er ikke specielt højt, vi bruger ca 90m3 vand om året, så det er begrænset hvad vi hiver igennem til vores bade.

Hvad mener i kan skyldes det høje forbrug? Fyret? Andre faktorer der kan spille ind?

Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak for jeres svar.
Hej. Mig og min kone købte et hus på 126m2 i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis den gamle dames forbrug er fra jan til dec 2009, så kan det godt snyde en del, det var ret varmt både foråret og efterråret så vidt jeg husker.. kulden kom først fra slut dec til marts 2009-2010, kan da se mit varmeregnskab for nov-dec 2009 at det var rimelig varmt, jeg havde kun brugt omkring det halve af hvad jeg har brugt i nov-dec i år..
fra DMI.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - Året 2009
04.01.2010
Set som en helhed blev Danmarks årsmiddeltemperatur for 2009 opgjort til 8,8°C.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - december 2009
04.01.2010
Kold december 2009


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - efterår 2009
02.12.2009
Temmelig varmt efterår 2009 med overskud af både nedbør og sol.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - november 2009
01.12.2009
Meget varm, meget våd og meget solfattig november 2009. Rekord antal nedbørdage.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - oktober 2009
02.11.2009
Kold oktober med overskud af sol


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - september 2009
02.10.2009
Tør og solrig september 2009 med overskud af varme


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - sommer 2009
02.09.2009
Lun og solrig sommer 2009 med overskud af nedbør


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - august 2009
01.09.2009
Varm august 2009 med overskud af sol


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - juli 2009
04.08.2009
Mere af det hele i juli 2009.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - juni 2009
01.07.2009
Solrig juni 2009 med overskud af nedbør


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - forår 2009
03.06.2009
Temmeligt varmt og meget solrigt forår 2009


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - maj 2009
02.06.2009
Varm og solrig maj 2009


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - april 2009
04.05.2009
Rekordsolrig, rekordvarm og tør april 2009


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - marts 2009
01.04.2009
Varm marts 2009 med overskud af nedbør og underskud af sol


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - vinteren 2008-2009
05.03.2009
Vinteren 2008-2009 var nedbørfattig, lidt varmere end normalt og med lille underskud af sol.


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - februar 2009
02.03.2009
Februar 2009 med overskud af varme og underskud af sol


--------------------------------------------------------------------------------
Vejret i Danmark - Januar 2009
03.02.2009
Forholdsvis tør januar 2009 med overskud af varme



Jeg synger bestemt også med på koret om at kalirfære varme er uøkonomisk!

At den tidligere ejeg brugte en vis mængde gas kan du ikke regne med at du vil bruge det samme...
Jeg kender flere ældre der har lavere temperatur end jeg har :-) Og jeg kunne forestille mig en ældre dame med uldnetrøjer og et ugentligt bad.. og sikker kun varme hvor hun opholder sig vil give en ret lave varme regning.

Den isolering der er i væggen er meget meget lille! 50mm er næsten intet! du burde nok have lavet en udvendig isolering med 200mm istedet for.
150 på loftet er ikke meget, regn ikke med de oprindelige 75mm har nogen reel effekt. det er sikkert blevet trykket godt sammen og ligger nok ikke tæt til spær osv. 300mm på loftet burde være minimum. Og bedømt ud fra de andre isoleringer huset har rummet oprindeligt, vil jeg også gætte på der stortset ikke er noget gulv isolering....
Er gulvene kolde og er der evt træk fra gulvene har du en indikator for der ikke er ret meget.

Kommer luften ind fra loftet eller gulvet?
Måske er du så heldig at du har en krybekælder hvor du kan efterisolere gulvet nedefra....
Ligger varmekanalerne på loftet så sørg for de er ordentligt isolerede.

Vinteren/fyrings sæsonen 2010/2011 har indtil nu været temmelig kold. Det var den også 2009/2010 så forvent at din varmne regning i disse år bliver ekstra høj....

Ikke for at gøre dig deprimeret, men du har nok købt katten i sækken!!! Man bør sætte sig grundigt ind i tingene inden en hushandel.... Men det hjælper jo ikke nu.... Isoleringen har hele vejen rundt været meget lille og har det ikke også været pointeret i diverse energiattester eller havd det nu hedder.... Har der ikke været anført en masse energibesparingsforslag osv... hvis ikke har du muligvis et klage punkt der kan kræves en erstatning opå baggrund af.

Dejligt at have masser af varme i alle 230 kvm og kun bruge gas for ca 7000,- om året :-) En brænde ovn er en menneskeret....

En brændeovn kan også være en mulighed for at få justeret på din varme økonomi.... det vi lblive billigere, men hvormeget afhænger af hvad du må give for brænde... selv sanket brænde koster ikke så meget, men kræver en indsats både i skoven og med saven...

MVH Njord

MVH Njord
groenner. Det tilskud jeg taler om, er hvis du smider det gamle fyr ud. Der kan hentes omkring 4000 kr. Dit gulv er nok isoleret med mursten på højkant. Op med gulvet, bror!

 

Hvad tidligere ejer har brugt i varme, kan man ikke fæstne megen lid til.
Her på LDS har vi dag set, at en yngre mand, kun behøver 5 grader i sit køkken. Hvis en senere beboer ikke vil leve med det, vil varmeudgiften selvfølgelig stige i den bolig.
Jeg tror ikke man kommer nogen vegne med et sagsanlæg i en sådan sag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej igen :-)

Så lige, i danns avis, at fyring sæsonnen ser ud til at blive 58% dyrere end sidste år, hvis man fyrer med olie (følger gasprisen ikke olieprisen?)....
Altså hvis det koldevejr fortsætter osv osv....

Hvor meget af denne forventede stigning der så kommer fra øgent forbrug pga stærk kulde og hvor meget der stammer fra en prisstigning kan jeg ikke sige....

Så forvent at du vil opleve et ret markant forbrug af gas, også selv om du har efterisoleret (ganske lidt) og sat nye døre og vinduer i huset....

MVH Njord :-)

MVH Njord
uldal: Jeg kan sagtens følge dig, der vil med garanti være en god besparelse at hente, hvis vi graver ud og smider 300mm isolering på. Men besparelsen vil tjene sig ind på 50 år, hvis ikke længere. Gulvet i sig selv er indkøbt for 85.000, dertil kommer der ca 10.000 kroner til lim, og så har jeg haft en gulvsliber til at behandle gulvet. Skal samme investering foretages igen, skal den årlige besparelse været ret høj, før at det kan betale sig, da jeg igen skal smide ca 120.000 kroner.
Mht. isolering af væggen, kunne der ikke komme mere end 45mm på, grundet de kanaler der spytter varmen ud, også går op af gulvet, og de skulle derfor flyttes hvis vi smed mere på. Rent prismæssigt, havde det ikke været meget dyrere at smide 100 på, men det kunne bare ikke lade sig gøre.
Den gamle isolering på loftet var i fin stand, det blev gennemgået af vores tømrer, og tætnet enkle steder, inden det nye blev lagt på. Og 265mm på loftet er vel bedre end ingenting, er det ikke 300 de anbefaler i nybyggeri? De sidste 35 mm er vel ikke det der henter det store hjem.

Tror vi er ude i at vi får trukket pex slanger igennem de eksisterende varmekanaler, og får købt os et nyt fyr.
Hej Groener.

Sorry to say, men grundlæggende har i renoveret i den forkerte rækkefølge!
I har renoveret den synlige del og ofret rigtig mange penge her, mens den grundlæggende struktur er efterladt som original. Det er nu det I vil komme til at modernisere på, men kun på en måde der ikke skader den synlige del der jo allerede er lavet.

Med andre ord havde det helt grundlæggende været meget mere fornuftigt at starte med energirenoveringen og så slutte af med den visuelle del, altså de dyre nye gulve der nu blokerer for at lave den helt rigtige bund....

Ikke for at pege fingre ad jer. gjort er gjort og svært at lave om. Men nok mest af alt som en opfordring til andre der skal igang med renoveringer. At starte op med at checke om det grundlæggende er iorden... For det er altså temmelig svært at isolere under gulvene når de er lagt osv osv....

Men overvej en brændeovn..... det kunne være nemt og hurtigt at få den instaleret og komme igeng med fyringen i den :-) Og relativt billigt at etablere.

MVH Njord

MVH Njord
Den gamle dame har vel kun, haft varme på et rum eller to?

Udvendig isolering af vægene, er jo også en god måde at isolere på, og får du isoleret soklen udvendint også, trænger der ikke så meget kulde, ind under dit gulv.

mvh jens
Information om udvendig isolering:

http://www.bolius.dk/alt-om/isolering/artikel/udvendig-facadeisolering
http://www.energitjeck.dk/udvendig-isolering
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/d0e79fba3aea620280256953002d1f7b%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETINDEVARME%26Region%3D%22%29%3B%20

MVH Njord :-)

MVH Njord
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis