Cirkulation i soveværelset???

Hej
Vi tog lige vores kommode ud fra væggen her sidste dag og så kunne se at der var mug på væggen, vi mener at det kan skyldes at kommoden har stået for tæt op af væggen, den har stået en fodliste tykkelse fra væggen, vi sprøjtede noget på som vi købte i flügger mod mug og skimmel og så kunne vi tørre det af med en klud, men vi har lagt mærke til at terrassedøren vi har i soveværelset tit er våd på glasset om morgen så det må jo åbenbart være for tæt derinde selvom vi lufter ud hver dag, der hvor der var mug på væggen er en ydervæg men der har ikke ligget sne op af døren, huset er bygget i gasbeton og vi har også gulvvarme tændt i soveværelset. nogen der har nogle forslag til hvordan vi får bedre udluftning derinde eller en anden løsning.

Mvh. Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man har relativt lav temperatur i sit soveværelse er risikoen for kondens og svampedannelse rimeligt stor.
Hvis væg og lofter er relativt dårligt isoleret stiger risikoen jo markant.

Der er stort set kun en vej og det er mere udluftning i rummet.
Hvis temperaturen hæves er det nemmere at bortventilerer fugten.
Det vil gavne gevaldigt ned en ventilationsrist i vinduet eller i loftet/taget. (Som jo så skal stå åben).

Jeg er sikker på, at du ville få et meget bedre indeklima, ved at sætte en brændeovn op og så bruge den flittigt. Så sørger den for en naturlig ventilation.
Du har jo også problemer med fugt under din gangbro, og du nævner at huset er bygget i gasbeton, hvilket siger mig, at det nok er fra en tid før man brugte dampspærre.
Så udluftning på vanlig vis og så en brændeovn, må være vejen frem!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Brændeovn i soveværelset!
Ska' det nu være moderne?
Det er rigtig godt, især den dag, hvor der er strømsvigt!! Jeg høstede megen anerkendelse for den installation 3-6. dec. 1999

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har bla et hus i gasbeton cellesten eller leca for at være helt exact der er alucraft som dampspær der er decra tag og det ser nu ikke slemt ud ved let frost er der rim på taget der burde være pletvis isfrit v dårlig dampspær.
jeg mener at have hørt, hvis man har støbte gulve og der mangler membran i betongulvet vil fugt fra jorden trække op i huset derved den megen fugt

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Annonce
jeg har iøvrigt en lejlighed som har fugtprobleme, der er dug inv på vinduer mv
skyldes det dårlige termoruder, og mang iso eller ?
hvor skal fugten komme fra oppe på 1 sal??

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Skrevet af captainnemo på 05 jan 2011 04:48

hvor skal fugten komme fra oppe på 1 sal??

Sikkert fra jer...

Fugten kommer fra sved, madlavning, bad, potteplanter der vandes, og tøj der tørres.

Er dette ikke årsagen, så kan det være kondens pga. manglende isolering / damspærre, og dårlige termoruder.

Hvor tit lufter i ud.. ?

Og har i et hygrometer så i kan se hvad den relativt fugt er i lejligheden ?

Så kan i nemlig følge den om den er svingende i løbet af dagen, er den specielt værst om aftenen i forhold til når i kommer hjem fra arbejde, så er det sikkert manglende udluftning der er årsag til det.
Skrevet af captainnemo på 05 jan 2011 04:48
jeg har iøvrigt en lejlighed som har fugtprobleme, der er dug inv på vinduer mv
skyldes det dårlige termoruder, og mang iso eller ?
hvor skal fugten komme fra oppe på 1 sal??


Dit navn indikerer også, at du kommer fra et vådt miljø!

Det er måske en del af forklaringen?

Undskyld, men den lå ligesom lidt til højrefoden!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Vi har selv bygget om, så jeg ved at der er dampspærre på og 300 mm isolering på luft, vi har også selv støbt gulvet, der er isolering i gulvet samt gulvvarme, men kan det være fordi rummet er for tæt og vi afgiver sved, ånde og hvad man nu ellers gør om natten når man sover at det så giver kondens problemer og når vi så lufter ud har kommoden stået for tæt på væggen så der ikke er kommet cirkulation ind bag den?
Et rum eller hus kan ikke være for tæt. Basta.
Det er klart at man ikke behøver at lufte ud i et pivutæt hus. Det klarer Moder natur. Og det koster alt for meget i opvarmning.
Derimod sker der ingen naturlig ventilation i et tæt hus. Og derfor skal der udluftes, enten manuelt eller med mekaniske anlæg.

Jeg kan ikke huske hvor meget fugt der produceres i løbet af en nats søvn, men måske er det en ½ liter. Altså en hel litter for to personer. Og den skal bortventileres inden efterfølgende nat, ellers sker der ophobning af fugt i rummet.

Mht. komoden så burde den opstigende varme luft fra gulvet jo skabe den nødvendige ventilation. Men der mangler måske isolering i den ydervæg den står op ad.

Der er næppe tvivl om at der skal ventileres lidt mere.
Et hygrometer kan give en indikation at tilstandene. :o)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis