Dampspærre under trægulv?

Står i lidt af et dilemma, og savner lidt tekniske inputs.

Det jeg står med er et beton gulv der er støbt i Juni måned 2010, og der har været gulvvarme på siden midt november 2010 (rumtemperatur på 20grader, gulvvarme styring med shunt osv.).
Nu skal vi snart have lagt trægulv direkte på betonunderlaget. Svømmende trægulv. Vi har selvfølgelig indkøbt "filt"underlag efter butikkens bedste anvisning, dog UDEN dampspærre.

Og her er det så jeg kommer i tvivl....  bør jeg ligge en dampspærre folie ud på gulvet inden?
Som jeg ser det anvendes dampspærren normalvis for at undgå at evt. restfugt fra betongulvet skal trænge op i træet, men her er betonen jo højst sandsynligt tørret helt op?!

Hvad siger i mht. nødvendigheden af dampspærren?

Tak
Rasmus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rent teknisk hedder det en fugtspærre når den ligger på gulvet. Men jo, jeg ville lægge en fugtspærre - better to be safe than sorry. Det vil jo være super surt at konstaterer at der rent faktisk er opstigende fugt som ødelægger dit nye gulv. Så støvsug gulvet grundigt, rul dampspærren ud og læg dit filt ud og så er du godt på vej. Fugtspærren kører du op bag dine fodpaneler så den slutter tæt.
Nu har du jo ikke lagt det filtunderlag endnu, så hvorfor ikke få det byttet til en med damspærre/fugtspærre.

Der er sikkert ikke restfugt tilbage i betongulvet så langt tid efter, nu gulvvarmen også har kørt i et par måneder, men problemet er at producenten jo også foreskriver damspærre i deres vejledning, og derfor skal denne jo lægges for at holde ens reklamations ret overfor gulvproducenter ved evt. problemer med gulvet senere.
Du har fat i noget mht. reklamationsretten. Min erfaring siger mig at uanset hvor godt man selv synes man har gjort det, så er det vigtigste (i reklamationsøjemed) at man har gjort som producenten anviser :-)

der kommer dampspærre på.

tak
Nemlig...
detv er vigtigt med den der dampspær så på et fint nyt hus som bygherreinde ikke ville have da det var færdigt så på det i 2 omg da det røg på tvangs, men der var 1/2 år mellem de to gange jeg var der og i anden omgang havde gulvet somme steder rejst sig op til 6-7mm det lignede lort på godt dansk.spild af god parket

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Ja, det er vigtigt man følger producentens anvisninger, og husker at sådan et nyt hus sikkert har en masse rest byggefugt, som kan være årsagen til at det nye parket blev ødelagt også.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis