Blandesløjfe eller ej?

Hej Forum

Jeg har ombygget mit centralvarme anlæg denne sommer fra at være et-strenget til at være 2-strenget stjernesystem. Varmekilden jeg blivet forsynet af er fjernvarme. Jeg har en blandesløjfe som, når jeg bruger den i fjernvarmeuniten med den centrale returventilen sat på 2,5 giver jeg lunkent vand rundt i alle radiatorer uanset om jeg skruer meget op for termostatventilerne på den enkelte radiator. Hvis jeg hæver returventilen i uniten til f.eks. 4, så er der knald på varmen, men så klikker pumben (som er en helt ny energi AA Grundfoss) hvilket beskrives i manualen som for lavt tilgangstryk. I øjeblikket prøver jeg at stiller returventilen helt åbent og slukke pumben for at se om jeg kan køre alene på værkets tryk.
Mit spørgsmål hvad der er mest hensigtsmæssigt økonomisk og energimæssigt at køre med blandesløjfen eller om jeg skal køre direkte fra værket?

Med Venlig Hilsen

NIO

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej NIO Du skal køre direkte fra værket der er nok det beste. Men du kan lige sætte nogen fotos på her på siden så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig. ( foto af tikniken ) Erik

Hygger mig bare (:

Hej NIO
Som udgangspunkt er det mest hensigtsmæssigt at køre med direkte fjv. da du jo så ikke har omkostninger på cirk. pumpen. Dog giver dit indirekte anlæg dig mulighed for at shunte og hermed dikterer dit anlægs temperatur, hvilket også medfører en given besparelse. Men når der er tale om fjv. skal man træde særdeles varsomt, da værket kan have krav om at man ikke må koble sit centralvarmeanlæg direkte på værkets, altså SKAL der være en indirekte shuntunit på anlægget. Jeg vil anbefale dig at kontakte dit fjv. værk inden du laver om på noget.
Skrevet af Sakrep på 10 jan 2011 20:44
Hej NIO
Som udgangspunkt er det mest hensigtsmæssigt at køre med direkte fjv. da du jo så ikke har omkostninger på cirk. pumpen. Dog giver dit indirekte anlæg dig mulighed for at shunte og hermed dikterer dit anlægs temperatur, hvilket også medfører en given besparelse. Men når der er tale om fjv. skal man træde særdeles varsomt, da værket kan have krav om at man ikke må koble sit centralvarmeanlæg direkte på værkets, altså SKAL der være en indirekte shuntunit på anlægget. Jeg vil anbefale dig at kontakte dit fjv. værk inden du laver om på noget.

Tror ikke han har indirekte fjv, men bare shuntet fjernvarme, og i Odense må man godt køre med direkte fjv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis