Sømpistol dur denne her?

Jeg har overvejet at købe en sømpistol, primært til opsætning af rustikloft, lister ol.

Harald Nyborg har denne her, til 178 kr incl moms, lyder det jo umidelbart tiltalende, er der nogle der har erfaring med den.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...=8199&n=10

Xl har denne Paslode FN1650 til 998 incl moms
http://www.paslode.dk/Produkter-158...tID=PROD56

Den er jo sikkert ganske udmærket, men lige i overkanten, til mit brug.
Findes der et fornuftigt alternativ?

Har kompressor, så luft er ikke problemet.
Og ja jeg har kikket, gamle tråde.
Men værktøjsmarkedet er jo dynamisk
www.lav-det-selv.dk/Soeg/tabid/67/D...active#882

mvh jens
Jeg har overvejet at købe en sømpistol, primært... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må desværre følge de andre, jeg har en af unavngivet mærke fra davidsen, efter jeg har prøvet en af bedre kvalitet, bliver den også lagt på hylden som reserve.

På den billige komme der ofte grimme mærker fra stiften, og den kludre tit i sømmene, så kan man stå der og brække og hive for at få dem ud igen.

Kompressoren til den slags arbejde, har ikke den store betydning. Luft forbruget er minimalt. Nu skal han jo ikke stå og beslå tømmer hele dagen, men blot skyde lidt loft op.

Mvh Thomas Hansen

Selvfølgelig er der da forskel på en kvalitets maskine til en tusse eller to, og så Onkel Haralds til max 300,00 Kr.
Men jeg syntes at den virker ganske fortrinligt til den pris, og til dem der klager over at den efterlader mærker i træet, er der kun et at sige, luftrykket er for højt til maskinen. Man skal bruge den studs med reduktion til en sømpistol så kan den stilles til et slag der kun lige står sømmet eller klammen ned i flugt med træet. Tager den mere end et søm eller klamme ad gangen, skyldes det at den er slidt i dornen, når først den er blevet lidt rund i spidsen kan den ikke skære sømmet rigtigt fri af de andre i rækken. Det kan klares i første omgang ved at file lidt af spidsen på dornen så den igen er flad og skarpkantet. Næste gang skal den have en ny dorn, og i eks. den fra Onkel Harald følger der en extra dorn med.
Når du kun skal bruge maskinen i max. 25 timer om året, er det tumbet at investerer i noget der er dyrere !
Hej jens, jeg har set billeder af dit værksted, og min fornemmelse er at du stiller skrappe kvalitetskrav, så frem med hammeren, dykker og passende søm, det bli'r langt det bedste resultat. Jeg har en paslode til tynde dykkere, men slagstiften er lidt større en sømmet, fint til garagebeklædning, men ikke til et smukt job. Du måtte gerne låne den, men fragtpriserne !!!!!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Sig mig er det et problem at der efterlades mærker fra slagstiften når det er loftsrustik ??? Der er da vel ingen der overhovedet vil se søm i brædderne - sæt da sømmet i noten eller skråt gennem feren så det netop dækkes af næste brædt - synlige søm bliver aldrig så pænt som et loft helt uden!

Alternativet til sømpistolen kan selvfølgelig være store messingskruer med lige kærv og linsehoved ;-)


/ Claus

Annonce
Mange tak for tilbudet Lynæs
Det bliver vist lidt for besværligt, med det senden frem og tilbage.
Så det ender nok, med en gang håndsømning, så slemt er det jo heller ikke.

mvh jens

Nu nævnes det flere gange at billige sømpistoler kan klumre.
Jeg har så en ret stor og klodset Paslode, og jeg skal da lige love for, at den også kan klumre med dykkerne. Det største tidsforbrug med den, har bestået i at hive halvt udskudte stifter ud, når den igen, igen finder på at sende 2 stk. ud samtidig. Og ja, det er originale Paslode dykker.
Og den kan også meget fint lave grimme mærker.
Jeg købte den for ca 15 år siden for, så vidt jeg husker, ca. 3.000 kr.!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Håndværkeren på 04 jan 2011 09:57
Selvfølgelig er der da forskel på en kvalitets maskine til en tusse eller to, og så Onkel Haralds til max 300,00 Kr.
Men jeg syntes at den virker ganske fortrinligt til den pris, og til dem der klager over at den efterlader mærker i træet, er der kun et at sige, luftrykket er for højt til maskinen. Man skal bruge den studs med reduktion til en sømpistol så kan den stilles til et slag der kun lige står sømmet eller klammen ned i flugt med træet. Tager den mere end et søm eller klamme ad gangen, skyldes det at den er slidt i dornen, når først den er blevet lidt rund i spidsen kan den ikke skære sømmet rigtigt fri af de andre i rækken. Det kan klares i første omgang ved at file lidt af spidsen på dornen så den igen er flad og skarpkantet. Næste gang skal den have en ny dorn, og i eks. den fra Onkel Harald følger der en extra dorn med.
Når du kun skal bruge maskinen i max. 25 timer om året, er det tumbet at investerer i noget der er dyrere !

Nu står verden ikke længere !!!!

Jeg er enig med Håndværkeren ... Tænk at det skulle ske

Jeg har selv en HN model "TRU" mener jeg den hedder, den er arvet fra min far, som brugte den til 100m2 loft - efterfølgende har den nok skudt 10000 dykkerer i - og ja, den kan fejle, men det sker altså ikke ret tit, det handler mest om justering af trykket..

Men generelt set er jeg meget tilfreds med den, kunne måske ønske at den ikke slog dornen helt så langt ud, men mon ikke man kan file 1 mm af..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Nu er det da lige før jeg, skal ud at indvestere 178 kr i en HN sømpistol

Men jeg havde egentlig, droppet tanken om en sømpistol.

mvh  jens

Var i Harald Nyborg, nu var der tilbud (198 kr.) på deres kombipistol, der kan bruge både stifter og klammer.
Så nu købte jeg en, så må vi se om det bliver ærgelser, eller den er ok

Har kun lige prøvet den af, umidelbart fungere den ok. både med stifter og klammer.

Jer er overrasket over det lave luftforbrug...
(købte en tågesmøre til den også)

mvh jens
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis