kontraventil

hejsa og godt nyt år!
Er der nogen der kender en ventil man kan montere på en slange eller et rør i 1/2". Jeg har en dykpumpe, der efterlader 3 meter vand lodret i slangen, når den stopper pumpning. Desværre kan jeg ikke isolere mig fra det øverste stykke. Det bundfryser. Jeg tænke, hvis jeg kunne montere en ventil lige ovenfor pumpen og dræne slangen, når den går istå, ville problemet være løst. Pumpen står på  bunden af et to meter mandehul.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få en stophane med indbygget aftapningsventil:

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=933

tak for tippet vile, men pumpen kører automatisk og det jeg søger, er en ventil der selv lukker vandet ud af slangen, når pumpen går i stå igen. Den pumper overfladevand op fra et "mandehul", hvor min boring og hydrofor står

 

Aha, det giver jo mening..

Det behøver jo ikke at være VVS-godkendt materiel, så hvad med at pille en magnetventil ud af en vaskemaskine, og forbinde den, så den lukker op, når pumpemotoren stopper?
Der findes jo også magnetventiler, der strømløse er åbne. Så skal den bare forbindes parallelt med pumpemotoren.
den idé kigger jeg nærmere på. jeg er ved at være trær af at slæbe slange ud til nærmeste nedløbsbrønd

 

Hej Uldal..
Ofte når man laver et sådan system, monter man en kontraventil, der netop skal sørge for vandet IKKE løber tilbage. Hvis du har sådan en monteret, kan du måske løse dit problem ved at demonter den.
Mvh Jan J
Annonce
tak for input. Næ, du! Det er så simpelt: Mandehul på Ø2 meter 2,20 høj. Støbte ringe, støbt bund. I bunden forseglet hoved til friskvandspumpe, der pumpes fra 30 meters dybde. Vandet går op i en trykbeholder (hydrofor), der sender vandet til hanerne. Mellem brøndringene trænger grundvand ind og danner på bare 2 døgn en sø på 30-40 cm højde. Her står på bunden en alm. grundvandspumpe med en 1/2 slange i toppen. Den starter normalt automatisk og tømmer mandehullet gennem en slange, der går gennem loftet i brønden og loftet i garagen op i tagrummet og ud i tagrenden. Kører fantastisk året rundt, undtagen de sidste par år med megen frost, hvor jeg ikke kan isolere mig fra frysning af vand, der står helt op i tagrummet. Vandet der står i slangen, når pumpen er færdig, bliver stående og løber ikke bagud. Jeg tænkte, hvis man kunne montere en trykafhængig ventil, så kunne slangen blive tømt når trykket faldt i slangen.
PS: Og NEJ man kan ikke forsegle mellemrummet mellem ringene. Grundvandet står så højt her på egnen at intet holder.

 

ok.. kan godt de problemet.. Måske skulle du overveje el tresing.. (sikkert ikke stavet rigtig).. men det er el varmekabel, også vikle dem omkring dine rør, evt styret med en termostat så de starter ved en given temp.. det er ikke særlig dyrt, mener det er noget med 25w pr.m.. men er ikke helt sikker. Men en hurtig løsning, synd at lave noget om, i en konstruktion der jo ellers virker, som du selv skriver..
Held og lykke.. // Jan
tak helja, den overvejer jeg også - man skal jo ikke gøre livet sværere end det er

 

El-Tracing bruger 10w pr. meter og er gode til sådanne opgaver.. Strips kablet på slangen hele vejen op og sæt så en rørskål på.. Så er det frostfri...

Jesper Pedersen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis