Fup eller fed fidus ?

Tja... nu er det vist på tide jeg lige får et ekspert råd.
Ser igen disse luft solfangere reklameret, dvs. en fanger med indbygget ventilator der blæser varmen ind i huset. Se evt. http://scansun.dk/side5775.html

Nu er mit simple spørgsmål - får jeg ikke også stor glæde af solvarmen hvis blot jeg monterer et ekstra vindue ?
Eks. en XL 10 - den har et absorber areal på 0,5 m2  - giver det mere netto varme end 0,5m2 glas i et vindue ? 



Kun perfekt er "godt nok"

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej CRU.

Du spørger om ikke du får den samme solvarme ud af at montere et ekstra vindue...

Det tror jeg egentligt ikke, jeg går ud fra at du ikke vil male vinduet sort!
Men hvad er det du gerne vil have ud af det? hvis det blot er lidt varme kan du sikkert få ligeså meget ud af et vindues areal, men husk på at vindues arealer oftest også har et større varme tab end en isoleret mur.

Men grundlæggende er det vel også noget andet man går efter med disse systemer.
Elelemtet fanger solens stråler der varmer luften op! Og ikke mindst er der en lille solcelle der genererer strøm, men kun når der er sol på, og det gør at den opvarmede luft "pumpes" ind i huset. Du får at så en ventilation med varm relativ tør luft og ikke blot en opvarmning af den luft du har i huset.

Der hvor jeg ser det smarte er at ventilatoren kun virker når solen skinne, og luften dermed opvarmes i solfangeren. Du får dermed ikke nogen ventilation når det er kold om natten osv.

Så jo jeg tror på den positive effekt, netop fordi der er en ventilations del i konceptet. 

MVH Njord :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også