oliefyr+radiator udluftning

Jeg er så heldig, at jeg har masser af luft i mit system (kan tydeligt høre det).

jeg har 5 radiatorer i stuen og 1 radiator på 1. sal.

3 af de radiator jeg har i stueplan virker upåklageligt. de 2 andre er kun varme ca. 3 cm i toppen.

og den på 1. sal, er slet ikke varm.

hvis jeg lufter dem i stuen ud, så kommer der kun vand, ingen luft.

skruer jeg på den på 1. sal, så kommer der hverken luft eller vand ud..

jeg har så fået at vide, at jeg skal fylde vand på mit system, og at det skal foregå således:

1: cirkulationspumpe, op på max (niveau 3)
2: åben ALLE radiatorer på fuld knald
3: slange på fyr
4: åben ventil på radiator på 1. sal.
5: tænd for vand så det render på fyret
6: afvent at der kommer vand ud af radiator ventilen på 1. sal.
7: luk ventil
 - færdig....

er det korrekt ?

kan lige sige, at je normalt kører med pumpen på 2 (mellem), og at trykmåleren på fyret så siger lige under 2. hvis jeg skruer op på 3, så falder trykket...
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan bestemt ikke lufte mine radiatorer på 1. sal ud, hvis cirkulationspumpen kører.
Vær lige opmærksom på, hvad der sker omkring ekspansionsbeholderen. Er den åben, vil vandet pisse ud, men hvorhen? Er det med trykelspansion, vil trykket nok blive en kende højt, hvis du lader vandet løbe ukritisk og voldsomt.
Men ellers ser opskriften rigtig nok ud, bortset fra, at du også skal lufte radiatorerne i stueplanet ud også.

Med venlig hilsen
ktm

 

dvs, at jeg skal slukke pumpen mens jeg fylder vand på og lufter ud ??

og jeg må ikke lade vandet køre, indtil der kommer vand ud på 1. sal ??


hvis jeg åbner dem i stuen kommer der som sagt kun vand ud det er kun den på 1. sal der ikke kommer noget ud af
Det ville jeg prøve, i hvert fald er det nødvendigt her hos mig.

Medens du har udluftningsventilen åben, kan vandet godt løbe stille i påfyldningsslangen, hvis det er trykekspansion. Jeg ville dog have en hjælper ved påfyldningshanen, så man stopper vandet når det kommer i radiatoren. Hvis det er åben eksp. kan den bare løbe stille og roligt. Vandet løber så bare ud af overløbet, men hvorhen?

Nu er det vel ikke fordi rørene er frosne??? Og du skal ikke sætte havegrillen ind i huset, for at lune op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

nej rør er ikke frosne. har jeg tjekket...

Neej det med grill indenfor er nok ikke så god en ide

Det med åben / tryk ekspansion, det ved jeg altså intet om ?
hvordan ser jeg hvad det er ??
Hvis der sidder en større rund beholder, med et manometer på, omkring/over dit fyr, ofte rød, med en samling hele vejen rundt om ækvator, er det er trykfidus.
Hvis det er en åben sidder den på loftet, aller højst på systemet med et afløb til et eller andet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
ok. jeg kan så konstatere, at det jeg har er åben.

så det jeg gør er : ???

1. sluk cirk. pumpe.
2. åben ventil på 1. sal (og de andre bagefter)
3. vand på fyr (stille og roligt) indtil det kommer ud af radiator.
4. sluk for vand + luk ventil

det vand der evt måtte løbe ud af eks., kan jeg se har afløb ud af et rør, så det kan jeg samle op i en spand.

færdig..

korrekt denne gang ?

og hvis cirk. pumpen ikke kører under operationen, er det så ligemet hvordan termostaterne på radiatorerne står, eller skal jeg åbne dem alle op på fuld knald??
Ja.
Det er helt fint at have radiatorventilerne helt åbne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det er med lukket ekspansion, så udlufter du når du har samme tryk anlægget som der er fra den off. vandforsyning, med din cirkulations pumpe slukket.

Køletekniker & Energiteknolog.

okay, det prøver jeg en af dagene når tiden er der.

mange tak for den hurtige hjælp ktm
efter planen skal jeg udlufte / fylde vand på idag..

men..

hvis jeg åbner radiator på 1. sal og lader vandet løbe på fyret indtil det kommer ud. skal jeg så ikke tænke over trykket ?

har manometer siddende oven på fyret, og det viser at trykket skal ligge på ca. 2.5.... men risikerer det ikke at blive meget højere hvis jeg bare fylder på indtil det kommer ud ???
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis