Hjælp til rørfittings - se fotos

Foto 1 - Se pil på foto
Kan nogen oplyse, hvad en sådan indskruning er beregnet til?
Jeg står og skal tappe vandet af min trykekspansionsbeholder og tænkte, at det måske kunne gøres via denne fitting.  Jeg studser bare lidt over faconen, for umiddelbart ser det jo ud til, at den skal skrues helt ud for at få noget vand til at løbe ud her, men hvorfor så denne krave på studsen? Hvad er den egentlig beregnet til?

Foto 2 - Se pil på foto
Beholderen er en Vaillant trykekspansionsbeholder.
Hvordan er rør og beholder koblet sammen?
En lynkobling af en art eller gevind? - Eller er den lige til at trække op uden videre?
Skal jeg have al vandet af beholderen først, eller er det nok at trykket er taget af?

Mvh
K. Pedersen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror lige, du skal kigge på det med billederne en gang til!

Med venlig hilsen
ktm

 

Efter du har uploadet, skal du klikke på "Indsæt"

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej K. Pedersen. Du skal tage trykket på anlægget. Så kan du skrue omløberne af ved ventilen. Erik

Hygger mig bare (:

Hej

Jeg forstår ikke helt det svar, der er givet - Kan andre hjælpe?

Jeg skal tappe vandet af kedlen, fordi jeg skal skifte ekspansionsbeholderen.
Hvor og hvordan gør jeg det mest rigtigt?
Kan jeg f.eks. gøre således:

1. Luk på ventilerne ved fremløb og retur (på foto ses retur afsp.ventil)
2. Tag trykket af ved at betjene sikkerhedsventilens drejeknap (ses på foto)

Nu skal jeg så finde et sted, hvor jeg kan lukke vandet fra kedel og ekspansionsbeholder ud. Kunne det være ved at
afmontere sikkerhedsventilen ? (den der ses på foto)

Jeg aner ikke, om denne måde er faglig korrekt - Hvis ikke, hvad er så fremgangsmåden?

og stadig kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad den indskruning der er vist med pil på foto 1 er beregnet til.

Annonce
Jeg tror at den indskrugning er til udluftning eller aftapning, når den skrues et lille stykke ud kommer vandet ud af midten.( som ved udluftning af bremser på en bil)

Jeg tror du har ret i, at det er samme system som på en bil, når man udlufter bremser, altså en konisk nippel.

Så er spørgsmålet bare, om den er tiltænkt som udluftning eller om det vitterligt er via denne, man almindeligvis tapper vandet af kedlen, og vil det hele kunne løbe ud her?

Yderligere hjælp eller kommentarer modtages gerne.

K. Pedersen

Hvis du åbner sikkerhedsventilen manuelt, vil vandet over denne jo løbe af systemet.
Men ellers sker der jo ikke noget ved at prøve sig frem.
Det værste der kan ske, er at vandet løber af. Men det er jo det, du gerne vil.

Bare du er helt sikker på, at det ikke er overtryksventilen til det varme brugsvand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis