Ekstra isolering af vægge & gulvvarme

Jeg skal igang med en større renovering af et hus fra 1930. Jeg vil fjerne det eksisterende trægulv i stuerne og isolere oppefra mod krybekælder. Alt efter hvordan det går når jeg får åbnet, vil der blive isoleret med forhåbentlig 200-300mm rockwoll. Derefter vil der blive etableret vandbåren gulvvarme med varmefordelingsplader.

Vægge skal "rettes" op, og dette vil jeg gøre ved at beklæde direkte med gipsplader. I den ene stue er der, fra en tidligere renovering, under karlit opsat ca 20mm flamingo. Jeg nedtager begge dele, men er blevet i tvivl om det vil være en god ide, at etablere flamingo isolering i begge stuer under gipspladerne. Dvs. klæbe/skrue flamingo og gips op. Jeg er ikke interesserret i at etablere skelet og isolere ekstra på den måde grundet den plads det tager.

Skal der etableres dampspærre mellem eksisterende mur og (flamingo) gips ?
Er det dumt at bruge skruer til montering pga. kuldebro ? (Er bange for udtræk gennem filt. Evt. kan der vel bruges rustfri skruer, da de leder dårligere ?)

Huset er hulmurs isoleret med indblæst rockwoll. Er det ligegyldigt at opsætte flamingo ? Kan huset holdes varmt udelukkende ved brug af gulvvarme ? Der bliver monteret nye vinduer & døre.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
KnauffDanogips markedsfører efterisoleringselementer med både flamingp og Rockwool. Som begge skrues fast. Du skal bare følge brugsanvisningen.
Skruerne danner ingen kuldebro i og med at de fæstner til indermuren.
Du skal regne på om det kan betale sig.
Det kan det nok ikke. 25,30 og 50mm indvendig vægisolering er nærmest spild af tid her anno 2011. 100 m er absoklut minimum.
Helt enig, og er ydervæggene allerede hulrums isolerede, så har den 20mm flamingo ingen større effekt, men en stort arbejde at opsætte det igen.

Det er jo svært at sige om det kan opvarmes udelukkende ved brug af gulvvarme, kommer meget an på den ønskede indendørs temperatur, og selvfølgelig hvor godt huset er isoleret, hvor stort vinduesareal der er osv..
Okay, tror jeg dropper flamingoen og udelukkende opsætter gips. De færdige elementer finder jeg alt for dyre iforhold til hvad de består af, så hvis det skulle udføres, havde det blevet med seperat flamingo & gips.
Ville gerne have haft 100mm isolering på indvendigt, men det spiser jo desværre en del plads :-(
Hulmurs isoleringen virker god & tror helt klart det største varmetab er via vinduerne, som er fra 70'erne. Huset er ellers nemt opvarmet. Kan man udfra de opsatte radiatorer, kontra m2 gulv, sige noget om gulvvarme vil kunne tilføre samme watt antal i varme ?

Skal der opsættes dampspærre mellem mur & gips ?

 

Gulvvarmen vil ikke kunne levere varmen lige så hurtigt nej, reaktionstiden er alt for lavt, og vil i nogle tilfælde kunne give kulde eller for meget varme for den sags skyld, men det er en af ulemperne ved massive gulve ved gulvvarme, utroligt langt tid om at varme op, og lige så lang tid om at smide varmen igen.

Nej, ingen dampspærre mellem gipsen og muren.
Du kunne jo vælge det næstbedste.
Nenlig at isolerer indvendigt der hvor der er plads. Og så ikke under 100 mm.
De 100 mm har at gøre med at næsten alle omkostninger til indvendig isolering er de samme. Altså tekniske installationer, gipsplader, dampspærre, overflader, fodlister rengøreing. Kun isoleringsmængden og reglerne varierer med tykkelsen.

Der SKAL ikke opsættes dampspærre mellem gips og væg.
Annonce
Tak for svar. Der er rigtig mange meter ydervæg der så skal isoleres. Det er ikke prisen på arbejdet der afskrækker for det vil ikke koste specielt meget mere at lave et skelet og isolere det er kun den plads det spiser.

@Koluda: Det er jo netop ikke et massivt gulv, men varmefordelingsplader. De burde jo netop reagere hurtigt ? Der bliver opsat rumtermostat og shunt styring.

 

He he, kan jeg se nu ja.

Jamen, så burde det ikke give problemer, hvis ellers huset er rimeligt godt isoleret.

Grunden til at radiator varme kan være en fordel er den højere temperatur ved drift, i forhold til gulvvarme hvor temperaturen er væsentligt lavere, så derfor skal der større areal til ved gulvvarme vs. radiator varme, en kombination af begge er faktisk den mest optimale løsning.
lav som minkammerat ventilation med hedeflade en radiator i hvert rum til at booste efetr ferier o lign og selvfølgelig gulvvarme

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis