Dampspærre omkring skorsten..

Hej..

Jeg søger et svar herinde indtil jeg kan kontakte en skorsstensfejer i morgen.

Jeg står og skal have dampspærre op på min 1. sal hvor der går en skorsten igennem, kan jeg så tage den normale plastik dampspærre og sætte på skorstenen med folieklæber og noget dampspærre tape, eller må man ikke det da det "kan brænde"?

Jeg har fundet dette på nettet hvor jeg har taget et citat fra:

"Murede skorstene: Bjæl­ker, spær og dampspærre kan normalt anbringes direkte op ad murede skorstene uden risiko for brand, hvis skorstenen er udført: med mindst 228 mm murværkskor­stensvanger (d.v.s. at skorstenen har en tykkelse på 1 sten) eller som elementskorsten med mindst 108 mm skal­mu­ring omkring skorstenselementet. Kanten af brændbare be­klædninger, der er højst 30 mm tykke, kan anbringes umid­del­bart op til murede skorstene. Murede skorstene med 108 mm vanger og skorstens­foring kræver isolering med mindst 20 mm mineraluld mellem skorstenens yderside og træværket. "

http://www.sbi.dk/br08/8/1

Min skorsten er opbygget af mursten hvor jeg vil mene det er 1 stens tykkelse, så der faktisk ikke burde være noget problem? -

dampspærren sidder 30-40cm fra toppen af skorstenen så det er ikke der hvor det er varmest dampspærren sidder monteret.

Men hvis der er et problem, hvilke andre løsninger er der så til at lave dampspærre omkring skorsstene?

på forhånd tak.

Mvh.


Be Smart - Not Stupid..

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Damspærren skal bare fuges, tapes eller på anden måde gøres tæt ind til skorstenen.
Du går bare igang.
Sålænge din beklædning, (herunder dampspærre), er mindre end 30 mm tyk må den støde op til skorstenens yderside.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så vi er alle 3 enige i at normal dampspærre sagtens kan monteres med folie klæber og tapen direkte på min muret skorsten uden problemer?


Noget andet, hvordan ville i opbygge en væg på af sådan en skorsten? hvilke materialer ville i bruge? en stål regel helt oppe mod skorstenen (hvor man åbenbart ikke må skrue noget fast i skorstenen), men hvad så med plader det første stykke? Kan man evt. bruge fibergips/farmacel der hvis man bruger det i resten af bygge processen i loftet og på vægge på 1 salen?

På forhånd tak.

Samt mange tak for jeres svar.

mvh

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 02 jan 2011 15:51
Så vi er alle 3 enige i at normal dampspærre sagtens kan monteres med folie klæber og tapen direkte på min muret skorsten uden problemer?

Jep, er vi helt enige om.

Skrevet af Lyst på 02 jan 2011 15:51

Noget andet, hvordan ville i opbygge en væg på af sådan en skorsten? hvilke materialer ville i bruge? en stål regel helt oppe mod skorstenen (hvor man åbenbart ikke må skrue noget fast i skorstenen), men hvad så med plader det første stykke? Kan man evt. bruge fibergips/farmacel der hvis man bruger det i resten af bygge processen i loftet og på vægge på 1 salen?

Nu kommer der jo helt an på hvordan væggen går op til skorstenen, den må jo ikke dække henover skorstenen, den skal kunne besigtiges af skorstensfejeren, men mindre der er isokern i den, så må 2 af siderne vist lukkes af.

Er det bare en væg op til skorstenen så ville jeg da bruge stålskinner og alm. gipsplader.

Koludabyg..

Det er en væg som støder op mod skorstenen..

Hvad er dine erfaringer med fibergips/farmacell som væg og loft beklædning?

jeg har forskallet loftet på 1. salen med regel på den flade side så der er plads til 45mm iso. og så har jeg forskallet pr 30cm, så der er nok forskalling til hvad som helst, men overvejer istedet for det planlagt normale gips at bruge fiber gips for at spare det ene lag, samt at have noget at skrue diverse ting op i.. så ville bruge fibergipsen til loftet og vægge..

Hvad siger du til dette?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har faktisk ikke brugt dem siden jeg var i lære, syntes generelt det er et stort og tungt arbejde at montere dem, men også at få spartlet det hele op til flot finish, i forhold til alm. gipsplader.

Kan godt se fordelen ved at kunne skrue direkte i pladerne, men alligevel så er prisen altså lavere på alm. gipsplader, og så slemt er det heller ikke at montere en passende plugs når noget skal op på væggene.

Er det kun pga. man skal kunne skrue direkte i pladerne, har undertegnet da tidligere brugt 1 lag spån / krydsfiner, og herefter alm. gipsplade, men herhjemme er alt lavet i 2 lag gips på lodrette vægge, også selvom der skulle hænges tungere ting op på væggene, og det holder uden problemer med Roset Expandet plugs.
Koludabyg..

Ja har også planlagt det hele efter der skal bruges 2 lags gips på loft og vægge..

Må prøve at undersøge pris forskellen osv.

Hvis der nu ingen prisforskel var på de 2 produkter, hvad ville du så vælge at bruge? stadig 2 lag gips eller?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Jep, jeg er mest til 2 lag gips, den giver mindst risiko for revne dannelse i endestødende, også er den efter min vudering altså nemmere at arbejde med, i forhold til den noget tungere fibergips.

Men andre må da have lidt erfaring med disse plader de kan dele med os...?
Ja, men fibergips kan det bruges i vådrum eller er det stadig vådrums giper der skal benyttes der?

Be Smart - Not Stupid..

Her er undertegnet også tilhænger af den almindeligt vådrumsgips, men kan her godt se fordelene ved fibergips pga. den ikke har den organiske pap, så kommer nok til at få prøvet det fibergips af ved næste badeværelse vi skal lave fra bunden af.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også