Dampspærre omkring skorsten..

Hej..

Jeg søger et svar herinde indtil jeg kan kontakte en skorsstensfejer i morgen.

Jeg står og skal have dampspærre op på min 1. sal hvor der går en skorsten igennem, kan jeg så tage den normale plastik dampspærre og sætte på skorstenen med folieklæber og noget dampspærre tape, eller må man ikke det da det "kan brænde"?

Jeg har fundet dette på nettet hvor jeg har taget et citat fra:

"Murede skorstene: Bjæl­ker, spær og dampspærre kan normalt anbringes direkte op ad murede skorstene uden risiko for brand, hvis skorstenen er udført: med mindst 228 mm murværkskor­stensvanger (d.v.s. at skorstenen har en tykkelse på 1 sten) eller som elementskorsten med mindst 108 mm skal­mu­ring omkring skorstenselementet. Kanten af brændbare be­klædninger, der er højst 30 mm tykke, kan anbringes umid­del­bart op til murede skorstene. Murede skorstene med 108 mm vanger og skorstens­foring kræver isolering med mindst 20 mm mineraluld mellem skorstenens yderside og træværket. "

http://www.sbi.dk/br08/8/1

Min skorsten er opbygget af mursten hvor jeg vil mene det er 1 stens tykkelse, så der faktisk ikke burde være noget problem? -

dampspærren sidder 30-40cm fra toppen af skorstenen så det er ikke der hvor det er varmest dampspærren sidder monteret.

Men hvis der er et problem, hvilke andre løsninger er der så til at lave dampspærre omkring skorsstene?

på forhånd tak.

Mvh.


Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg søger et svar herinde indtil jeg kan... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af BOFH på 02 jan 2011 21:23
I Sverige er det vidst nok forbudt at bruge alm gipskarton pga skimmelfaren sammen med dampspærre - fibergips kan ikke rådne!

Listepriser kan man jo som bruge til ligeså meget som indenfor andre brancher - jeg købte 15mm fibergips til en hel overetage for mindre pris / m2 end tilsvarende 2 lags gips - især i forhold til 2x vådrumsplader er forskellen stor per m2.

For hvad angår spartling er jeg helt uenig mht at det skulle være sværere - om noget er det da nemmere og hurtigere at spartle fibergips da man ofte kan nøjes med kun at gøre det en gang der hvor man har rene flader.

/BOFH


BOFH:

Ja man kan jo sige at fibergips er et kraftigere materiale og derfor ikke burde have tildens til renver så meget som normal gips..

Men har du så købt fibergips med eller uden spartelkant?

Samt hvad måtte du slippe for fibergipsen samt hvor er de købt?

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af BOFH på 02 jan 2011 21:23
I Sverige er det vidst nok forbudt at bruge alm gipskarton pga skimmelfaren sammen med dampspærre - fibergips kan ikke rådne!
Lige præcis derfor jeg også ville vælge fibergips i badeværelset, her er prisen omvendt dyrere ved 2 lag vådrumsgips, og med risiko for skimmel i gipskarton / pappen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Lyst på 02 jan 2011 21:31

Koludabyg noget helt andet, jeg kom til at tænke på når jeg har lavet 1. salen om / er ved renoveringen af den, kan jeg smide for meget på konstruktionen så det ikke kan holde til det i længden?


Der skal godt nok meget til så, generelt beregnes 1.salen til en last på 250 kg. pr. m2, hvilket er væsentligt over den vægt man normalt smider på selve 1.salen.

Skrevet af Lyst på 02 jan 2011 21:31

De gamle spær var 150mm(højde) x100mm(bredde) , der smed jeg så 250mm spærtræ på som er sømmet med 95mm sømpistol med 2 søm pr 20-30cm ca. jeg har så derpå isoleret med 150mm + 100mm iso, smidt dampspærre på, dereffter har jeg forskallet med regel på den flade side pr 30 cm, hvor jeg der imellem vil smide 50mm iso igen...

Hvis jeg så vælger at smide fibergips på, når alle siger at det er meget tungt materiale, ville jeg kunne risikere vil konstruktion i værste tilfælde ville kunne falde sammen, eller går 1 lag fibergips i samme vægtklasse som 2 lag gips?

Nej, her er ingen problemer overhovedet, denne belastning er mininal for dine spær, og har så godt som ingen betydning, også selvom du smed 2-3 gange den vægt på spærene, ville det hovedsageligt kun belaste dine ydervægge, og en smule i bjælkelaget ved dine skunkstopler, da dine spær er godt overdimensioneret med 150 x 100 + 245 x 45 påforing.


Ja man kan jo sige at fibergips er et kraftigere materiale og derfor ikke burde have tildens til renver så meget som normal gips..

Men har du så købt fibergips med eller uden spartelkant?

Samt hvad måtte du slippe for fibergipsen samt hvor er de købt?
Jeg købte fibergips uden spartelkanter til limfuge - til dem hvor der er spartelkant skal anvendes armeringsbånd som ved normale plader - det var netop for at spare denne arbejdsgang jeg valgte de andre - blev så halvvejs ind i projektet klar over at man kunne få/leje en maskine til dette formål... der må nok en maler på banen med erfaring fra begge dele for at kunne sige hvad der er bedst - men jeg har ikke fortrudt endnu! 

Jeg skal lige grave lidt i nogle fakturaer for at finde den nøjagtige pris - det blev købt på Stark - det er dem der mest pålidelige og som regel skarpest på pris her i området de gange jeg har været ude og spørge...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Koludabyg på 02 jan 2011 21:50

Der skal godt nok meget til så, generelt beregnes 1.salen til en last på 250 kg. pr. m2, hvilket er væsentligt over den vægt man normalt smider på selve 1.salen.

Nej, her er ingen problemer overhovedet, denne belastning er mininal for dine spær, og har så godt som ingen betydning, også selvom du smed 2-3 gange den vægt på spærene, ville det hovedsageligt kun belaste dine ydervægge, og en smule i bjælkelaget ved dine skunkstopler, da dine spær er godt overdimensioneret med 150 x 100 + 245 x 45 påforing.



Jeg har fjernet de gamle skunkstolper og rykket dem ud på ca. 1m og så sat 4x4" stolper op på en rem lavet er 2 reglar skruet sammen.

Det skal siges der også er tungt tag på i form af tagsten.

Men super, det var bare en tanke jeg fik om det kunne have betydning når der blev sat mere og mere vægt op, jeg har også påforet på bjælkelaget med en regel på hver side af den gamle bjælke, hvilket også burde stabalisere det lidt.

Men mange tak for hjælpen til de mange spørgsmål..

Må prøve og ringe rundt og få priser på rockwoll og knauf iso i morgen samt fibergips plader kontra normal gips.

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Lyst på 02 jan 2011 21:33

Ja man kan jo sige at fibergips er et kraftigere materiale og derfor ikke burde have tildens til renver så meget som normal gips..

Gipsen revner ikke fordi den ikke er kraftig nok, men generelt fordi underlaget arbejder, det er derfor 2 lag er mere stabilt frem for 1 lag...

Nej det selvfølgelig rigtigt, men tænker mere så at de plader her måske skal have et underlag der arbejder mere end normale gipsplader skal have?

Men jeg har fået et tilbud på 6000kr for 120kvm plader hertil kommer lim og skruer så..

Det skulle eftersigende være ca. 1000kr billigere end 1 lag osb og 1 skal gips plader.. Så tror det bliver fibergips vi vælger..

Jeg ville på det omtalte knauff isolering kunne spare ca. 3 kr pr. kvm jeg køber i forhold til rockwoll..

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også