Dampspærre omkring skorsten..

Hej..

Jeg søger et svar herinde indtil jeg kan kontakte en skorsstensfejer i morgen.

Jeg står og skal have dampspærre op på min 1. sal hvor der går en skorsten igennem, kan jeg så tage den normale plastik dampspærre og sætte på skorstenen med folieklæber og noget dampspærre tape, eller må man ikke det da det "kan brænde"?

Jeg har fundet dette på nettet hvor jeg har taget et citat fra:

"Murede skorstene: Bjæl­ker, spær og dampspærre kan normalt anbringes direkte op ad murede skorstene uden risiko for brand, hvis skorstenen er udført: med mindst 228 mm murværkskor­stensvanger (d.v.s. at skorstenen har en tykkelse på 1 sten) eller som elementskorsten med mindst 108 mm skal­mu­ring omkring skorstenselementet. Kanten af brændbare be­klædninger, der er højst 30 mm tykke, kan anbringes umid­del­bart op til murede skorstene. Murede skorstene med 108 mm vanger og skorstens­foring kræver isolering med mindst 20 mm mineraluld mellem skorstenens yderside og træværket. "

http://www.sbi.dk/br08/8/1

Min skorsten er opbygget af mursten hvor jeg vil mene det er 1 stens tykkelse, så der faktisk ikke burde være noget problem? -

dampspærren sidder 30-40cm fra toppen af skorstenen så det er ikke der hvor det er varmest dampspærren sidder monteret.

Men hvis der er et problem, hvilke andre løsninger er der så til at lave dampspærre omkring skorsstene?

på forhånd tak.

Mvh.


Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg søger et svar herinde indtil jeg kan... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Koludabyg, ja netop.. dog så koster fibergips også ca. 3 gange så meget som almindelig gips efter hvad jeg lige har kunne finde af priser.

Men hvis man fik et godt tilbud på fiber gips kunne det jo godt betale sig både plads og brugs mæssigt.

Be Smart - Not Stupid..

Ja, helt sikkert.

Har du husket at medregne pris for lim osv.. ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Koludabyg, nej det har jeg dog ikke..

men har snakket med en bekendt som har købt fibergips på 15mm til ca. 120kr pr plade + lim, så det lyder jo som en fair i forhold til gips plader, så kunne det jo godt betale sig at bruge fibergips istedet for normal gips..

Så dagen i morgen må stå på at finde priserne på fibergips kontra normal gips..

Jeg skal også finde ud af priser på på Knauff ecobats i forhold til rokwoll batts til isolering af bjælkelaget på 1. salen, da knauff eftersigende skulle være billigere og have samme isoleringseffekt.. Jeg kunne se du skrev i en anden tråd du havde brugt knauff ecobatts, så ved ikke om du kan oplyse mig priserne på disse, da jeg ikke kan finde dem nogen steder på nettet?

på forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hvis du køber det hos XL byg , så koster det vist kun 24,- pr. m2
Altså godt 30% billigere end Rockwool og Isover.

Og det er korrekt det isolere lige så godt, og udover det er lidt mere sejt at skære i, så er det altså en fornøjelse at arbejde med, i forhold til bla. rockwool og isover.
Okay, jeg har hørt det har tildens til at falde lidt sammen og at det er lidt "blødt" at arbejde med og det derfor faktisk er bedst til at isolere gulve med...

Så planen er at købe noget af dette istedet for rockwoll flexibatts..

Dog har jeg selv fået et tilbud på 95mm rockwoll flexibats hvor prisen var ca. 22-23 kr pr kvm ved køb af 60kvm.. så hvad ville du vælge hvis prisen faktisk er den samme på de 2 isolerings typer? Dog har samme tømmerhandel, vist sagt at prisen var lidt billigere på knauff, men hvis der ikke er den store forskel, ville du så stadig anvende knauff istedet?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis der er meget skærearbejde så havde jeg valgt Rockwool, er der ikke så meget skære arbejde, så havde jeg valgt knauff.

Det er dog godt nok billigt 22-23,- pr. m2 for rockwool flexi bats, er det incl. moms ?
Hvis ja, hvilken trælast var det ?
Jamen det er til mit bjælkelag hvor jeg har lagt en ekstra regel ind som strøer så der skal skæres lidt..

Jamen det er prisen i en ordre hvor jeg bestilte 30 pakker 95mm rockwoll flexi batts til ca. 22.5kr pr kvm.

Be Smart - Not Stupid..

Det er godt nok billigt, normalt koster den jo 10,- mere pr. m2...
I Sverige er det vidst nok forbudt at bruge alm gipskarton pga skimmelfaren sammen med dampspærre - fibergips kan ikke rådne!

Listepriser kan man jo som bruge til ligeså meget som indenfor andre brancher - jeg købte 15mm fibergips til en hel overetage for mindre pris / m2 end tilsvarende 2 lags gips - især i forhold til 2x vådrumsplader er forskellen stor per m2.

For hvad angår spartling er jeg helt uenig mht at det skulle være sværere - om noget er det da nemmere og hurtigere at spartle fibergips da man ofte kan nøjes med kun at gøre det en gang der hvor man har rene flader.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Koludabyg, ja men jeg må sige at bygma er rigtig gode med deres priser, hver gang jeg har ringet rundt med de ting jeg skulle have om det så er tilbud på 25.000kr eller som ligger omkring 3000kr så er bygma ALTID væsentlig billigere og med det jeg spare hver gang bruger jeg gerne de 30-45min at ringe rundt til alle for så at finde ud af det er bygma hver gang som er billigst i mit område..

Men alligevel ringer jeg hver gang rundt til samtlige trælaster i området for at være sikker, for på andre ting såsom træplade gulvvarme var bygma ikke billigst, men på selve byggematerialer der slår de alle de andre uden problemer..


Koludabyg noget helt andet, jeg kom til at tænke på når jeg har lavet 1. salen om / er ved renoveringen af den, kan jeg smide for meget på konstruktionen så det ikke kan holde til det i længden?

De gamle spær var 150mm(højde) x100mm(bredde) , der smed jeg så 250mm spærtræ på som er sømmet med 95mm sømpistol med 2 søm pr 20-30cm ca. jeg har så derpå isoleret med 150mm + 100mm iso, smidt dampspærre på, dereffter har jeg forskallet med regel på den flade side pr 30 cm, hvor jeg der imellem vil smide 50mm iso igen...

Hvis jeg så vælger at smide fibergips på, når alle siger at det er meget tungt materiale, ville jeg kunne risikere vil konstruktion i værste tilfælde ville kunne falde sammen, eller går 1 lag fibergips i samme vægtklasse som 2 lag gips?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også