Male højtalerkabinet

Hej

Jeg har bygget et højtaler kabinet af træ og vil meget gerne have det malet så flot som muligt. Jeg vil gerne male trækassen i en højglans sort. Jeg har til formålet lånt mig en wagner sprøjtepistol.  Jeg har meget lidt erfaring med malerarbejde og ved næsten ikke hvor jeg skal starte nogle der hjælpe mig lidt igang med typen af maling der skal købes, hvo rmange lag jeg skal have.. Skal der bruges lak? osv osv..

selve kassen kan ses på


(hjørnerne på kassen bliver en af dagene rundet og derudover sliber jeg kassen så alle samlinger osv bliver helt glatte)

på forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når kabinettet er spartlet helt glat, skal det grundes og males i den ønskede farve, og afsluttes med med lak i den ønskede glansgrad, det giver det bedste resultat hvis man skal lave det selv.

Du har ikke overvejet at hører hvad den autolakerer skulle have for at klare det ?

hmm - jeg har overvejet men kom hurtigt fra det igen. Tildels pga prisen (som jeg har fået fortalt fra andre skulle liigge relativt højt) og til dels fordi jeg gerne vil prøve at lave det selv.. Er et lag grunder nok og skal den grundes både indvendigt og udvendigt? hvor mange lag maling vil du anbefale? og vil du anbefale at sprøjte det hele på eller kan det blive lige så pænt med en pensel? (Jeg har noget træ som jeg kan øve mig på hvis sprøjtepistolen er vejen frem).. Og hvordan med sandpapir mellem malingen, hvad er anbefalingen af korntæthed her? Er det i øvrigt bedst at lade det tørre naturligt eller skal man prøve at bruge en hårtørrer eller lignende til at tørre med?

Undskyld de mange spørgsmål!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa.. det er ikke lige min boldgade det her, så jeg ville helt klart få en prof. til det, men det er fordi jeg er lidt af en tøsedreng, og det skal jo stå i stuen bagefter hvor "the women we have to abay" har magten.
Bortset fra det, tror jeg meget af fidusen er tørhed i luften samt, temp. i lokalet hvor du vil male. Jeg tror jeg ville forsøge mig et sted hvor der var meget varme og meget tørt.. men som sagt det er noget jeg tror .. ??
Mvh Jan J
Kommer jo an på hvor pænt det er spartlet, men skal grundes nok til at det kan slibes helt glat inden farven lægges på.

Grundes bare udvendigt.

Det skal sprøjtes på, og skal foregå i et opvarmede rum som er MEGET støvfrit, da støvkornene ellers vil sætte sig i lakken, så godt som umuligt at undgå hvis ikke man har forholdene til det.

Det skal generelt slibes mellem lagene, altså matslibes for at sikrer bedre hæftning af næste lag.

Det skal have lov at tørre den tid der står på det produkt du bruger.

Autolakere har støvfrit miljø, varmerum og værktøjet til det, du vil aldrig selv kunne opnå samme resultat uden disse forhold, og med det store arbejde der i det, syntes jeg altså ikke prisen er så høj.
Jeg vil anbefale dig at spartle med tokomponent spartel. den type der bruges til biler, HN har en rimelig god type, spartel til træ bliver for hård og revner let. Du skal spartle og slibe indtil der absolut ikke er uævnheder, alt kan ses under højglanslak.

Køb autolak, og slibegrunder, det er dyrt men godt, sprøjt med grunder 2-3 gange med mellemslibning med stadig finere slibepapir, sidste gang korn 800 eller finere.

Når du sprøjter er det en fordel at lave en "sprøjtekabine" af plastfolie for at undgå støv.

http://www.malergrossisten.dk har normalt gode priser, hvis du arbejder i et rimeligt stort firma kan du få stor rabat.

Hilsen Aksel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svarene

aksel: hvis nu ikke man køber som et firma men som privat, hvor vil du så anbefale at man køber sin maling? - jeg glemte i øvrigt at nævne at malingen meget gerne må være meget slidstærk eftersom jeg oftest kommer til at bruge højtaleren (kommer til at være en aktiv højtaler med indbygget batteri) i udendørs øjemed, men så er autolak nok alligevel genialt? 
Malergrossisten sælger også til private, de er normalt meget flinke til at udstede kundekort som giver store rabatter.
Hvis du ikke kan få et kan du låne mit.

Hilsen Aksel
okay det lyder godt. Jeg prøver lige at høre dem ad i morgen, men mange tak for det fne tilbud. lige en sidste ting; vil du stadig anbefale autolak nu hvor jeg har angivet det ekstra krav om slidstærk maling ?
Autolak er en af de stærkeste lak typer du kan få...
Jeg er ikke sikker på at jeg har købt autolak hos Malergrossisten, men de er gode til at rådgive.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også