Ekkolod

Jeg har en ældre model Garmin 135 Gps med ekkolod. Fra tid til anden når jeg sejler mister den signalet fra ekkolodet. Som regel når jeg holder øje med dybden i kystnært farvand, og pludselig er det tilbage igen. Når den viser dybde er den ikke ukorrekt. Det virker ikke til at det er stik eller kabel den er gal med, men derimod hovedenheden eller transduceren.
Jeg har ikke kunne fremprovokere fejlen ved at slå, hive, trykke, dreje, tænde, slukke osv på begge dele.

Nogen der har et godt bud???


 Gør det rigtigt fra starten!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slår din transducer gennem skroget? eller er den skroggennemført/hækmont?

Jeg går udfra den har virket før...

Har transduceren kontakt med vandet, kan belægning godt genere den.

Slår den gennem skroget, er det vigtigt der er kontakt, mellem transducer og skrog.

Dog burde den jo nok ikke vise forkert dybte, så en hardware fejl, er desværre nok en reel mulighed.

mvh jens

Jeg har ikke haft afmonteret transduceren endnu, men den er monteret tilsyneladende gennem skroget. Den sidder ihverfald rigtig godt fast på indersiden og der en en slags plastik dæksel på ydersiden. Den er ikke malet eller begroet. Transduceren er vel nok en 20 cm lang og sidder i en svag vinkel ud fra skroget i en gevind type art.
Jeg har kun før haft hækmonteret på motorbåd, så jeg ved ikke så meget om denne type. I alle de manualer der fulgte med var der bare ikke noget om denne...

 Gør det rigtigt fra starten!

Har den virket stabil, mens du har haft båden.

Hvis der er noget at se på ydersiden, af skroget er den helt sikkert skroggennemført.

mvh jens
Så er den helt sikkert skroggennemført og der har altid været udfald i 1½ år jeg har haft båden. Købet var et dødsbo så der er ikke nogen at gå tilbage til...

 Gør det rigtigt fra starten!

Det er jo ganske svage strømme, det her handler om, det er derfor meget sårbart overfor korrosion på kontakter mm. Det er jo svært at kontrollere på land. Men jeg ville nok tjekke stikkene, som selv om de ser godt ud, måske kan gi periodiske fejl, så få det renset grundigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg havde på et tidspunkt et ekkolod, det kunne have lidt problemer, hvis det stod på auto dybde.
Låste man det derimod, området til eks. 10 meter var det bedre.

Du kan evt øge sendestyrken Gain, så sender den jo kraftiger, og vil så måske ikke miste signalet så let.
 
Et link til en manual, hvis du ikke har den.
http://static.garmincdn.com/pumac/G...Manual.pdf

mvh jens

Tak skal i have for de kvalificerede svar. Der kom da lidt mere at gå videre med...

 Gør det rigtigt fra starten!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også