'Falsk' væg til tv og hifi

Jeg skal bygge en falsk væg i enden af min stue (som ingen vinduer eller dører har), men som er en ydervæg som vender ud mod min isoleret garage. Vægen måler 4,5*2,4 meter.

Formålet med væggen er ikke at isolere, men udelukkende at indbygge tv i væggen så det hænger plant med væggen samt indbygge højtallere til et sorround setup og selvfølgelig skjule alle ledninger i den nye væg.

Mit spørgsmål går på hvad den mest optimale fremgangsmåde ville være. Det jeg selv er kommet frem til, er at benytte 95mm stålprofiler som jeg placere ca 5cm ud for ydervæggen. Lægger 95mm isolering i disse, trækker ledninger og tomrør, 1 lag bliver en mdf plade (? mm) og 2 lag bliver 13 mm gips plader. Opsætningen sker på samme måde som med 2 lag gips, altså hvor samlingerne forskydes fra 1 lag til andet lag.

Men en mdf plade fås jo ikke med samme dimensioner som gipspladen (så vidt jeg kan finde), så hvad er den optimale c-c afstand for mine stolper så det hele kommer til at gå op, uden for stort spild?
Og er MDF det optimale valg til en sådan løsning?

/Jesp3r

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere grunde ;-) Jeg har netop opsat nye skillevægge i hele huset med 2 lag gips og stålprofiler og har nogle rester tilovers. Jeg kan væsentlig bedre li og arbejde med træ/gips end beton. Hullet som jeg vil lave til tv'et bliver jo et stort hul - at hakke det ud i væggen, gider jeg næsten ikke. Så hellere bygge fra bunden af :-)

/Jesp3r

Ville nok ikke vælge mdf plader...Krydsfiner tror jeg faktisk ville være bedre, da det er nemmere at skrue ting fast i...
Ville helt klart vælge krydsfiner. MDF er til møbler.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du skal have et tv up og hænge på vægen skal du finde noget kraftigt.
Læg eventuelt et par ekstra lag 22mm x-finer hvor beslaget skal sidde.

Jacob
Ok. Jeg kan se krydsfiner ville være et bedre valg :-) Hvilken tykkelse skal man da gå efter? Og hvordan med stålreglerne - hvilke c-c afstand laver man for at sikre optimal vedhæftelse af både krydsfiner og gips uden for stort spild?

/Jesp3r

Ingen grund til at bruge X-finer.
MDF- plade er et glimrende produkt. Fås i tykkelser fra 4 til 30mm. Og er billigere end selv tagkrydsfiner.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan nøjes med 2 x gips.
Men hvorom alting er så kan du jo vælge en 12 eller 16 mm Mdf. plade som 1. gag og sætte stålreglerne efter eb bredde på 122 vm.
Og slutte af med en gipsplade som delvis kun fastskrues til MDF pladen.
(Alternativt skære 2 cm af hver MDF plade - så passer pengene igen)
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis