'Falsk' væg til tv og hifi

Jeg skal bygge en falsk væg i enden af min stue (som ingen vinduer eller dører har), men som er en ydervæg som vender ud mod min isoleret garage. Vægen måler 4,5*2,4 meter.

Formålet med væggen er ikke at isolere, men udelukkende at indbygge tv i væggen så det hænger plant med væggen samt indbygge højtallere til et sorround setup og selvfølgelig skjule alle ledninger i den nye væg.

Mit spørgsmål går på hvad den mest optimale fremgangsmåde ville være. Det jeg selv er kommet frem til, er at benytte 95mm stålprofiler som jeg placere ca 5cm ud for ydervæggen. Lægger 95mm isolering i disse, trækker ledninger og tomrør, 1 lag bliver en mdf plade (? mm) og 2 lag bliver 13 mm gips plader. Opsætningen sker på samme måde som med 2 lag gips, altså hvor samlingerne forskydes fra 1 lag til andet lag.

Men en mdf plade fås jo ikke med samme dimensioner som gipspladen (så vidt jeg kan finde), så hvad er den optimale c-c afstand for mine stolper så det hele kommer til at gå op, uden for stort spild?
Og er MDF det optimale valg til en sådan løsning?

/Jesp3r

Jeg skal bygge en falsk væg i enden af min stue... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det falske sted er Ja en lov der er beholdt Morten & Peter..

Stram op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af jesp3r på 02 jan 2011 00:04
Ok. Jeg kan se krydsfiner ville være et bedre valg :-) Hvilken tykkelse skal man da gå efter? Og hvordan med stålreglerne - hvilke c-c afstand laver man for at sikre optimal vedhæftelse af både krydsfiner og gips uden for stort spild?

Ikke nødvendigvis, det kan sagtens laves i 2 lag gips.

Kommer helt an på dimensionen af krydsfinerpladen, jeg ville lave c/c 40 hvis det er 12mm krydsfiner, og c/c 60 hvis du bruger 15 mm eller større, men 12mm er mere end rigeligt.

Men med mindre der skal hænges rigtigt meget på på væggen, så kan du altså sagtens nøjes med 2 lag gips.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis