fugt på inderside af undertag

hej, jeg vil lige høre om der er nogle fagmænd der kan komme med råd...

sidte år måtte vi punge 30000kr ud for at få sat vindhætte, ventilationsklapper, ny taglem og hævet brædder undertaget så der kunne komme mere luft ind under undertaget... Vi opdagede til vores rædsel at vores spær på luftet var blevet helt hvide af skimmelsvamp og undertaget sejlede, og taget er diffusionsåbent... derfor vi fik lavet mere udluftning da der var sjusket fra en tømres side da han lagde taget i 2006, og vi overtog huset i 2008.....

men det korte er, at det hjalp hurtigt med luft, men nu har jeg igen været oppe og kigge på loftet, og spærene er som ok og ikke hvide eller fugtige af nævneværdig grad, men undertaget er flere steder fugtigt og der sidder dråber på indersiden... er dette normalt i sådan en kold vinter, eller generelt om vinteren eller er der noget galt eftersom vi har fået lavet luft... og testet undertaget...Huset er fra 1932 og ikke født med dampspærre, men der er op til loftet og i skungrum og ydervægge er samlet da vi lavede gipsvægge med dampspærer... dog er det ikke standard efter reglerne i dag, men det kan vel ikke passe at så lidt er grunden når undertages bliver lufter så det kan ses og mærkes når man er deroppe????

skal vi forvente en stor regning på evt nedtagning af tag for at få lavet det fra bund eller er det normalt.

mvh thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at årsagen til alt det fugt er manglende eller mangelfuld damspærre.

Ekstra udluftning vil ikke nødvendigvis helt fjerne problemet, da dette nok ikke er årsagen til det, men vil måske minimere det.

Med så lave temperaturer vil problemet selvfølgelig også være større, specielt hvis det er opsivende varme som fortættes på undertaget.

men det er jo ikke muligt at læge en optimal dampspærer med mindre man rykker hele overetagen ned og bygger den til kip... vi kan jo ikke ligge den ud bag skunkrum, og steder der ikke skal laves om.... vi har lagt den på de vægge vi har bygget om, og den ligger langs skunkrum i 2 af værelserne, samt på loftet da der er bygget nye lofter i sin tid inden vi overtog, det har jeg tjekket...men optimal er den jo ikke da den ikke går fra ydervæg til ydervægge, men det må jo være problemer i mange huse i dag så??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis