Tråden er låst

Gulvafslibning - gør det selv eller hyr?

Hej,

Jeg har arbejdet med lakker i noget tid, og nu står jeg og overvejer at få afslebet, men er i tvivl om det er muligt at gøre det selv. Det er ca. 50 kvm og tror ikke det har været slebet siden det blev lagt i 1880. Jeg ønsker ydermere en såkaldt usynlig RoyalMat lak fra Berger-Seidle, men kan ikke finde den nogen steder for private, men har hørt at nogle gulvafslibere kan købe den.

Jeg vil meget gerne have den lak i 3 lag, da den er ridsefast, stærkere end skibslak og har en længere levetid end selv skibslak, men problemet er at jeg ikke kan skaffe den, jeg kan kun få noget Bona Traffic, som er den næstbedste, men det skulle være ca. halvt så godt som Berger-Seidle RoyalMat. Derfor jeg er meget interesseret i at få RoyalMat!!

MEN jeg kan ikke skaffe den. Burde jeg så bestille et firma som kan lægge lak på og så slibe det selv, eller et det billigere alt i alt at lade dem slibe og lakere samtidigt?

P.s. et hyggeligt sted det her :-)

Mvh

Jens
60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at slibe et gulv, jeg har prøvet, og vil helt sikkert betale en professionel for at gøre det næste gang, især når det drejer sig om et gammelt gulv som ofte er af en langt højere kvalitet end nye.
Hej Jens

Jeg laver gulve til dagligt selv. Jeg vil sige at det er rigtig modigt af dig og tager ærbødigt hatten af for dig hvis du klarer at slibe gulvet selv, og hvis du gennemfører det må du meget gerne melde tilbage her på forummet med hvordan det gik :-)

Men vil gerne lige komme med et par fif eller mere. Jeg møder en gang imellem gulve der er slebet af en handyman, både med success og uden success. Dem som ikke har haft success med det bruger som regel blot en skuremaskine til at SLIBE gulvet med, en skuremaskine er blot en polermaskine for at give gulvet det sidste flotte finish ikke til at slibe 1-3mm af gulvet af, hehe :-) Har også oplevet at skulle omslibe tidligere ludgulve som var blevet lakeret, problemet var at der var ludplamager som kunne ses over hele gulvet, grundet dårlig og ikke-dybdegående slibning.
Har også set enkelte uheld hvor de har måttet skifte gulvet/plankerne hvor de trods alt havde brugt en rigtig båndsliber. Der sker det at de bliver stående for længe på samme punkt (som regel ved igangsætning af maskinen og tilbagetrækning), det handler om aldrig at stå stille med såvel den store maskine, båndsliberen, som kantmaskinen. Det der sker hvis du bliver stående for længe er at der opstår "ar", det er steder hvor båndsliberen har fået lov til at slibe for lang tid, og har så boret sig ned i træet. Ar kan dog repareres af fagmænd eller gode handymænd. Trinnet over et ar er hvor gulvet/plankerne skal skiftes, der har den store maskine simpelthen stået så længe på samme punkt (3-4 sekunder ved korn 16) at den har fået tid og lov til at bore sig ned i træet og kort sagt lave et hul i bræddegulvet og med 100% sikkerhed gået igennem et lamel/parketgulv's slidlag som kun er på 3-4mm. Følte at det var værd at oplyse dig om de risici der er, men nok om risici!

Hvis du vælger selv at slibe det, så prøveslib et område hvor du f.eks. skal have køkkenelementer, et stort klædeskab eller lignende så du lige kan nå at få følingen med maskinen, da der er ikke nogen læringsperiode, there's no going back ;-) Same goes for lakeringen, lav et prøveområde.

Endvidere, hvis du ikke ønsker at få "følingen" med korn 16, som kan nå at udrette store skader på kort tid, kan du også sætte korn 220 på, eller højere, og køre med det da du ikke vil lave særlige store ar med korn 220, og endvidere hvis der opstår småar, vil du fjerne dem når du kører over dem igen med korn 16.

Fif. Specielt ved fyr: Harpiksen i fyrtræet begynder at smelte sig fast på båndet med korn 120, det er derfor ikke altid muligt at køre højere op end korn 120 på fyrtræ. Fif.

Fif. Hvis der ligger gammel lak som du ikke kan få af uden at lakken smelter på båndene, brug da lugtfri petroleum (11 kr./literen) eller slibeolie (44 kr./literen) og prik ca. 5-6 huller i låget og sprøjt det ud på gulvet for at sænke temperaturen på sandpapiret således at lakken/fernisen/osv. ikke smelter sig fast på sandpapiret. Personligt bruger jeg den lugtfrie petroleum da den er akkurat så god som slibeolien. Sandpapiret og træet kan blive så varmt (over 300 grader) at det kan lave brandmærker på gulvet hvis man 1) bliver på samme punkt for længe og/eller 2) ikke har brugt petroleum til gammel lak. Men, det kan også repareres hvis man blot kører over det igen når det har fået lov til at køle ned. Fif.

Fif. Nu ved jeg ikke om der har ligget gulvtæppe på, men hvis der har været det og der er lim på gulvet, så er der en nem løsning til at klare det uden at skulle skifte bånd hver fjerde meter :-)

Fordel kartoffelmel ud over hele gulvet og det er løst. Fif

For at komme ind i kanter og snævre kroge bliver du nødt til at bruge håndkraft, der er mange steder hvor selv en trekantsliber ikke kan nå, specielt under radiatorer og ved fritstående gennemgående rør. Der kan du med fordel benytte en simpel skraber, som kort sagt er en minihøvl, du skraber simpelthen lakken/behandlingen af. Dem kan du finde i diverse byggemarkeder, koster ca. 60 kr. for en stor og ca. 30 for en lille til de små områder under rørene. Bruger jeg selv, da det er langt nemmere og så kan du også nå alle hjørner, hvilket du ikke kan med maskinerne.

Afslutningsvis, før skurring af gulvet, kør med excentersliber, med dertilhørende støvsuger (laver ellers meget støv), så du fjerner alle de småridser der kan være og laver overgangen fra kantmaskinens arbejde til båndsliberens arbejde harmonisk, de sliber henholdsvis cirkulært og lineært hvilket gør at det kan se forskelligt ud, kort sagt, benyt excentersliberen i kanten hvis du ønsker en ekstra flot finish, men det er ikke nødvendigt hvis du skurrer gulvet.

Fif. Et lille afslutningsfif er at det er en god idé at køre på tværs, ja du læste rigtigt, en enkelt gang ved korn 80 eller 100 da det jævner gulvet ud og sørger for at gulvet rejser sig minimalt ved behandlingen. Så hvis gulvet f.eks. er fyr vil du køre 80 på tværs en enkelt gang og så fortsætte med 80, 100 og 120. Fif.

Du har et rigtig godt gulv, selvom det er snart 131 år gammelt, da man dengang lavede gulve af kernetræ, og ikke af ydertræ hvilket ikke er nær så holdbart og stærkt som kernetræ.

Lak

Markedet er stort for lak, og der er mange lakker derude, men behøver ikke at oplyse dig om lakker da du har fat i det rigtige, 3x lak er alle lakproducenters anbefaling, jo flere gange jo bedre, som man siger, men til boliger er 3x lak rigtig godt. Hvis du nøjes med 2x lak er dit gulv ca. 40% mindre holdbart end ved 3x lak som betyder at det kan være 6 års levetid der ryger der, men det ved du vel også alt om lakmand, hvis jeg må kalde dig det ;-)

Forstår godt hvis det her var en stor mundfuld, men hvis du blot følger noget af det, så kan det helt sikkert ikke gå galt :-) Det der kunne gå galt var at du manglede sikringer, du vil med al sandsynlighed prøve at springe en sikring, sørg for at have nok af alskens sikringer, vores maskiner er lidt hårde over for 10A-sikringerne, hehe :-)

Hvis du vælger at lade et firma gøre det kan jeg varmt anbefale Stellanova-gulve.dk, som jeg personligt ved gør et utroligt flot stykke arbejde og er endda billige. De har fået en automatisk prisberegner kan jeg se, den må være ny, havde de ikke før.

Håber på at det lykkes for dig, og vil følge med i tråden her hvis der sker nyt :-)

Godt nytår!
Betal dig fra det.
Det gjorde jeg. men jeg fik selv "lov" til at slibe samtlige hjørner og dørtrin.

Jacob
Hej alle sammen,

Tusind tak for jeres vildt hurtige svar og så selv på en nytårsaftensdag, det er flot!

Og tak for dit lange udførlige indlæg AlexanderB - jeg tror nu at jeg vælger at få et firma til at lave det, på baggrund af dit indlæg kombineret med de andres.

Jeg prøver at forhøre mig med stellanovagulve og ser om de også sliber i hjørnerne

I vil høre fra mig når jeg ved noget mere!
Jeg var lidt fræk og tænkte at jeg ville prøve at ringe til stellanovagulve da de ikke har skrevet at de har nytårslukket, og til min store overraskelse tog en flink herre telefonen. Han sagde at de skulle have 60 kr uden moms for at slibe det, men valgte at prøve deres kvalitet afslibning i stedet og de tog 40 kr for royalmat pr gang, hvilket godt kan svare sig i stedet for jeg selv skal ud og finde en eller anden butik i langbortistan hvor jeg måske kan være heldig og købe lakken alligevel selvom jeg ikke har en forretning, men så har jeg brugt penge på at komme derud og oceaner af tid på at finde det og tage derud, og så skal jeg også have en stang og nogle ruller til at sætte på, men dem har jeg fra mit tidligere arbejde dog. Og så kan jeg sikkert heller ikke gøre det så flot som dem.
Synes priserne var meget rimelige, men så håber jeg også de gør det så godt som på deres referencer
Til sidst var jeg endnu engang så fræk at spørge om de også sleb i hjørnerne "selvfølgelig sliber og lakerer vi også i hjørnerne og på dørtrinene." han var lidt forundret over at jeg spurgte ham om det, ha ha. Men man kan jo aldrig være helt på den sikre side vel?

Nåh men de sagde at de skulle bruge 2 dage til det og så er det nødvendigt at lade gulvet stå en dag ekstra så det kan hærde ordentligt. Så på torsdag har jeg et nyt og rigtig fedt gulv, glæder mig til at se lakken!

jeg vender tilbage og vurderer deres arbejde!

GODT NYT ÅR til jer alle.
Annonce
Nu er det vel ikke så heldigt, at du selv har aktier i det formidable foretagende??
Godt nytår!

Med venlig hilsen
ktm

 

Så 'heldig' er jeg ikke. Men hvis du føler jeg er for subjektiv anlagt med hvad dette angår, kan det være fordi jeg ER subjektiv efter jeg klart nok har snakket med dem, men jeg prøver på at være objektiv alligevel, de kan jo godt love mere end de kan holde.
Tager nogle briller på med ekstra stærkt objektivt glas for din skyld når jeg skal vurdere deres arbejde
Det lyder bare lidt påfaldende, at du beskriver en helt speciel lak, meget grundigt, og alle dens egenskaber, antal lag mv.

Når man så søger, på den Danske google, kommer der kun et navn frem, nettop det firma du nu har kontaktet.

Måske er vi en anelse paronide, men der er så mange der prøver at reklamere.

Og når to nye brugere så hurtigt har sving i en tråd, med direkte relationer, til samme gulvfirma, så lyser der nok en lampe hist og her.

Selvfølgelig håber jeg da, at jeg tager fejl

mvh samt godt nytår
Jens
Hej je_ns,

Nu har jeg trods alt arbejdet med lakker i 8 år og føler at jeg har min ret til at udtale mig om lakker. Og uden at nævne navn på den fabrik jeg har arbejdet på, kan jeg fortælle dig at jeg personligt ikke har været med til at lave en lak der er så god som den førnævnte lak.
Og iøvrigt je_ns, hvorfor skulle jeg vælge en lak jeg intet vidste om som, 'lakmand' som AlexanderB kalder mig, he he.
Det ER nemlig en speciel lak, det er en Berger-Seidle lak, hvilket i sig selv er et mærke der kun føres ét sted i Danmark, nemlig i CMV, som har en hjememside, cmv.dk.
Jeg har lært noget om lakker fra min arbejdsplads, men har minsandten lært aller mest om lakker o.a. i Hannover til Domotex, der er der mange tests af lakker. Mener endvidere at jeg en enkelt gang har set dem bruge brinellmetoden til at måle hårdheden af gulve med lak og uden lak. Har været med flere gange og hver gang er en fornøjelse, man bliver meget klogere på hvilke lakker er de gode lakker og hvilke er lakker man skal holde sig fra, selvom der er meget konkurrence.
Derfor vil jeg netop have den lak og kun den lak, men af en eller anden uransagelig årsag er det kun muligt at købe ét sted i Danmark, og kun for firmaer med momsnummer. Inden jeg bedte om hjælp på dette forum havde jeg allerede søgt efter lakken på google og fandt kun frem til det førnævnte firma. Men ville høre jeres meninger om hvad jeg skulle gøre, da jeg håbede på at jeg kunne gøre det billigere.
At AlexanderB anbefaler det førnævnte firma ved jeg ikke hvorfor, men i mit hovede gav det god mening da jeg kun kunne finde lakken ét sted i Danmark. Han virker heller ikke som om at være der fra, ham jeg talte med hed i hvert fald ikke Alexander.

Føler ikke jeg skal uddybe min begrundelse for at jeg i bund og grund spurgte om hjælp yderligere.

Men godt nytår til dig også
Jammen det er da helt ok.

At så AlexanderB, måske i virkeligheden så er, Alexander Cato Ross Bordinggaard, kan du jo ikke gøre for.

Det bliver spændende, med nogle før og efter billeder, af dit gulv.

mvh jens
Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også