Tang i skruen – Aldrig mere – MÅSKE ?

Fik masser af tang i skruen forrige sommer. Mellem Strynø og Strynø Kalv (ca 1-2,5 m. dybt), var der masser af tang som gik i skruen hele tiden.
Desuden snørede det så hårdt sammen om motorbenet, at kølevands-indtaget blev lukket – ikke godt!

(Tangen var det lange ”Åletang” (Martaum) – ca 4 m. lange tråde, som kommer på lavt vand, når vejret er varmt.)

Jeg var ikke den eneste, som skulle vippe motoren op, og hænge ud over motoren og rive / skære tangtrådene af.
Ikke noget problem en fin sommerdag – men jeg vil gerne undgå det en dag, hvor det er dårligt vejr, så derfor vil jeg forbedre min skrue.
 
De lokale med små motorer (5 HK) motor tøffede lystigt rundt UDEN at få tangen i skruen – så jeg kiggede på hvordan deres propeller så ud. De havde skrueblade som IKKE ”strittede” lige ud, men som skrånede bagud – og som altså IKKE fiskede tangtrådene sammen.

Min motor er en 60 HK med standard skrue, hvor forkant af skrueblad har samme retning som radius – og peger altså lige ud fra centrum af skrue-navet, og DET samler tang! Vi sejler meget tit på lavt vand i det Sydfynske, og skal til Nakskov Fjord på ”opdagelsesrejse” til de små øer – og så er jeg helst fri for at hænge fast i tangen.

Derfor vil jeg prøve en forbedring på skruen: Jeg har tilpasset vores reserve-skrue, så den også har forkanter der ”skråner bagud”.
Se Billeder.
Jeg har spartlet nye skrå forkanter op, med ”Kemisk metal” fra Trælasten. Først naturligvis skrabet ned til rent metal, så det har meget ru overflade. ”Kemisk metal” kan man spartle på i flere omgange, og så slibe i facon ind imellem. Samtidig har jeg slebet og spartlet de grimme støbegrater, som der var på skruen. 

Så  er jeg spændt på om det virker til sommer? – og kan det holde?
 Er der andre som har erfaring med dette problem? – Der er jo også det her ”saragassotang” i Limfjorden.

Godt Nyt Hår - Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil håbe for dig at det virker, der er muligheder i det, der er dog stor forstel på din og så en ægte tangfri skrue. Men det jeg er mest nervøs for med din, er at du har ændret bladets størelse så drastisk at det kan give din motor problemer med at trække den.
Men jeg vil ønske dig held og lykke med projektet.

V.h.  Håndværkeren
Jeg tvivler på at det kan holde til en 60 hk motor?? men jeg vidste ikke der var noget der hed en tangfri skrue?? Jeg er jo også træt af at hænge ud over den hæk.... Vi har jo også tang inde i havnen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
På nogle fabrikater kan man få tangfrie skruer, men kun til mindre motorer. Johnson lavede for ca. 30 år siden en skrue og et drev der pegede skråt nedad på deres 4 og 6 hk. motorer De var specielt til sejlads i meget tangfyldte farvande. Crysler lavede på et tidspunkt en påhængs motor uden propel men med en turbine /vandjet, den var dog ikke særlig efektiv så den gik hurtigt i glemmebogen.
Mercury laver stadig, påhængsmotore med Jetdrev.
Det er vist mere til lavvandede områder, end til tang.

Effektiviteten med vand Jet, er betydelig ringere end, med en traditionel propel.

Her en 25 og en 110 hk

mvh jens



Forøvrigt laver de også indenbords, her en 200 hk
Hej igen - og tak for kommentarerne.
Interessant med vand-jet - påhængsmotor.

Jeg tror ikke at skruens facon er ændret noget særligt - og samtidig med at jeg har fjernet støbegrater og slebet bladene helt glatte, og afrundet kanterne, så mener jeg at skruen med NY forkant, må være lige så effektiv som den originale.

Vi får se til sommer hvordan det går.

En helt anden mulig som jeg også overvejede, det var at sætte nogen bøjler rund om skruen, til at afvise tang - men det bliver jo noget af en større konstruktion, som giver vandmodstand osv.
En helt 3. mulighed, som jeg har overvejet, var at sætte små knive ind i forkant af skruen - men så skærer jeg mig nok bare selv på det. Så det har jeg også droppet.
Hej Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har også overvejet at lave kanten skarp, men tang er jo så sejt at jeg tvivler på det bliver skåret over.

Hvad gør man på en båd med fast aksel og propel, de må da også få tang i skruen.. Hvis jeg sætter motoren i bak sidder tangen der alligevel.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ja når man hører om den slags problemer,
så priser man sig lykkelig for sin foldepropel,
får man tang i skruen, så sætter man bare i frigear et øjeblik,
propellen klapper sammen, tangen forsvinder,
og så sejler vi bare videre

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias

Jamen så sætter jeg da bare 3 havelåge hængsler på, så bladene kan dingle lidt frem og tilbage - det har jeg ikke tænkt på !
:-)

God Idé - Hilsen Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Anders.
Tak for dagens bedste grin
I min Tantesofi forestillede jeg mig lige sådan en 60 hk påhængs motor med foldepropel
http://www.plastimo.com/catalogue/productdetail.php?listnom=Propellerkniv.%7C&ref=24726&LangID=7
Måske dette kan hjælpe?

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også