Fik masser af tang i skruen forrige sommer. Mellem Strynø og Strynø Kalv (ca 1-2,5 m. dybt), var der masser af tang som gik i skruen hele tiden.
Desuden snørede det så hårdt sammen om motorbenet, at kølevands-indtaget blev lukket – ikke godt!
(Tangen var det lange ”Åletang” (Martaum) – ca 4 m. lange tråde, som kommer på lavt vand, når vejret er varmt.)
Jeg var ikke den eneste, som skulle vippe motoren op, og hænge ud over motoren og rive / skære tangtrådene af.
Ikke noget problem en fin sommerdag – men jeg vil gerne undgå det en dag, hvor det er dårligt vejr, så derfor vil jeg forbedre min skrue.
De lokale med små motorer (5 HK) motor tøffede lystigt rundt UDEN at få tangen i skruen – så jeg kiggede på hvordan deres propeller så ud. De havde skrueblade som IKKE ”strittede” lige ud, men som skrånede bagud – og som altså IKKE fiskede tangtrådene sammen.
Min motor er en 60 HK med standard skrue, hvor forkant af skrueblad har samme retning som radius – og peger altså lige ud fra centrum af skrue-navet, og DET samler tang! Vi sejler meget tit på lavt vand i det Sydfynske, og skal til Nakskov Fjord på ”opdagelsesrejse” til de små øer – og så er jeg helst fri for at hænge fast i tangen.
Derfor vil jeg prøve en forbedring på skruen: Jeg har tilpasset vores reserve-skrue, så den også har forkanter der ”skråner bagud”.
Se Billeder.
Jeg har spartlet nye skrå forkanter op, med ”Kemisk metal” fra Trælasten. Først naturligvis skrabet ned til rent metal, så det har meget ru overflade. ”Kemisk metal” kan man spartle på i flere omgange, og så slibe i facon ind imellem. Samtidig har jeg slebet og spartlet de grimme støbegrater, som der var på skruen.
Så er jeg spændt på om det virker til sommer? – og kan det holde?
Er der andre som har erfaring med dette problem? – Der er jo også det her ”saragassotang” i Limfjorden.
Godt Nyt Hår - Hilsen A
To ulykker kommer sjældent alene.