koldt og træk ved gulv?

Jeg bor i et 1 plans hus fra 1965, og har lagt mærke til der er ganske koldt ved gulvet her om vinteren. huset er på 116kvm. og vi brugte sidste år 14000 kr på gas(brugte også brændeovn), fyret er fra 1994 så nok ikke den bedste virkningsgrad. i år har vi allerede brugt over 300 m3 gas på december måned, og lige under 300 m3 i november, (har ikke brugt brændeovn ret meget)

Vi har murstenvæg med gasbeton indervæg, 10 cm hulrum med isolerings batts(ifølge tegningerne) loftet isoleret med ca 200-250 mm, på loftet er der 200 mm, der er sænket lofter i 2/3 dele af huset, med 50mm isolering og dampspær)
der er et uopvarmet bryggers med kun 50-100mm isolering i loft, og intet under de 10 cm betongulv, og kun en papdør ind til køkkenet.
Vinduer er 2 lags termoruder fra 1999, bortset fra køkkenvinduet fra 1965 som er lidt utæt, samt mindre vindue i badeværelse fra 1965 dog tæt. ny hoveddør med lavenergiglas.

Jeg kan mærke kulde og træk fra gulvet stort set hele vejen rundt langs kanterne, men nogen steder værre end andre, jeg lagde lige et termometer ned på gulvet ved den ene endevæg i stuen her mens det er rigtig koldt udenfor.

Temp under loft ca. 35 grader. (brændeovn tændt i stuen, samt radiator kørende)
temp midt i lokalet ca. 25-27 grader
temp ved gulv det koldeste sted 6 grader, og træk..
temp midt på gulv ca 14-15 grader

huset har ventilationsriste på alle sider bortset fra en, der er vist 2-3 stykker pr side.
jeg har kigget på tegningerne på huset, og kan se kontruktionen sådan her. øverst ligger øverst.

Bøgeparket
70 cm måtter(går ud fra det er en skrive fejl på 2 steder, der skulle stå 10mm måtter??)
2x2" strøer (der står noget bagefter jeg ikke kan tyde, muligvis ota eller ata 70"?)
plastikfolie
10 cm beton
20cm slagger

Jeg går ud fra det passer hvad der står, selvom der på tegningerne er 2 vinduer som ikke sidder hvor de burde.

Hvor går de ventilationsriste ind til? er det under betonen, og hvis det er hvordan kan det så komme  træk op i huset, betonen er vel tæt?, hvad med den plastikfolie, skulle den ikke være tæt?

Det store spørgsmål er så, er der noget man kan gøre billigt ud over at rive det hele op grave ud og lave ny isolation??

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ventilations ristene lukker kold luft ind unden dit parket gulv og ikke under betonnen. Det er ret almindeligt at sætte nogle små stykker flamingo for ventilations ristene vinter dage, men husk at tage dem af om sommeren, hvis du vil undgå råd i dit gulv.

V.h.  Håndværkeren
Vil gerne lige henvise til denne tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic

Og så kan du måske også få glæde af denne, selvom du ikke har flere meter til loftet:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Okay, der er ikke nogen billig løsning.

Ville meget gerne fjerne gulv og grave ud, men det har vi næppe råd til det lyder smådyrt, et problem er nok også at nogen af vores indervægge er gibsvægge sat oven på parketgulvet, så ved ikke om man kan fjerne gulvet uden at fjerne væggene også.

Kunne ellers være dejligt at få gulvvarme i hele huset
Kunne man evt blænde er par af de riste af, det måtte da give en smule varmere fødder

Hvis du læser tråd 1 igennem, vil du se at det ikke kan anbefales at blænde ristene af, specielt ikke i vinterhalvåret.

Du risikerer at få råd i gulvene. Der findes lovkrav om den type gulvkonstruktioner og sådanne riste. Det er der jo en grund til.

Og ja, det er da et større arbejde at brække både vægge og gulve op. Selvom der, efter min mening er en metode til at understøtte de gipsvægge du har, der står direkte på gulvet.
Under gulvet er der jo strøer, som gulvet ligger på. Hvis man skærer gulvet op på hver side af 2 strøer, hvor væggen står i midten, kan man understøtte væggen, nedefra, inden man fjerner det sidste gulv ind mod væggen.... hvis man har mod på det


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Du kan sagtens blænde de riste af på denne tid af året hvor vi har så hård en frost, netop når luften er så kold er den meget tør, så jeg tror ikke der er fugt tilbage under dit gulv. Det er en fidus der er brugt i rigtigt mange år, når vi så får mere varme på disse bredegrader kan du pille flamingoen af igen. Så vidt jeg kan forstå er dit parketgulv af den ægte type, lagt som stave og ikke de moderne der bliver lagt i plader.
Skrevet af Håndværkeren på 30 dec 2010 09:26
Du kan sagtens blænde de riste af på denne tid af året hvor vi har så hård en frost, netop når luften er så kold er den meget tør, så jeg tror ikke der er fugt tilbage under dit gulv. Det er en fidus der er brugt i rigtigt mange år, når vi så får mere varme på disse bredegrader kan du pille flamingoen af igen. Så vidt jeg kan forstå er dit parketgulv af den ægte type, lagt som stave og ikke de moderne der bliver lagt i plader.


Jeg kan prøve en måneds tid og se hvor meget det ændre det træk og varmeregningen, ang. mit parket gulv, det har ligget der fra huset blev bygget i 1965, det ligner nu meget godt de gulve de laver idag i bredde med et bræddegulv.
Du har jo den mulighed at du kan få blæst kryger kugler ind imellem trægulvet og betonnen. Det er bare ikke en særlig udbredt måde at gøre det på. Det er dog billigere end at skulle brække gulvet op.
Skrevet af Håndværkeren på 30 dec 2010 09:57
Du har jo den mulighed at du kan få blæst kryger kugler ind imellem trægulvet og betonnen. Det er bare ikke en særlig udbredt måde at gøre det på. Det er dog billigere end at skulle brække gulvet op.


Hmm de kan så isolere og tage trækket kulden?? Det lyder da som en god løsning hvis det er muligt og ikke alt for dyrt..
Skrevet af Håndværkeren på 30 dec 2010 09:57
Du har jo den mulighed at du kan få blæst kryger kugler ind imellem trægulvet og betonnen. Det er bare ikke en særlig udbredt måde at gøre det på. Det er dog billigere end at skulle brække gulvet op.

Er det lovligt ?? - der lukkes jo effektivt af for udluftning.

Så burde man jo også kunne blæse papiruld eller rockwool ind ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også