Montering af vinduer - udvendig fuge i frostvejr?

Jeg har modtaget 2 nye trævinduer fra KPK til montage i en endegavl som jeg frygteligt gerne vil have monteret hurtigst muligt.

Men det kolde vejr driller lidt - jeg har ladet mig fortælle at diverse fugemasser og butylbånd ikke arbejder ordentligt i frostvejr, så mit spørgsmål er om nogen har et snedigt kneb til hvordan man kan fuge udvendigt med butylbånd ved de nuværende temperaturer?

- Åbne fjernvarmen på max? (skal også lave nye lysninger så der vil være åbent indefra)
- Industrivarmeblæser?
- Varmepistol?
- Svovlstikker?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bytyl ved jeg ikke.
Men mange fugemasser kan sagtens anvendes ved -20 gr.
Du skan bare lagre dem i +20 gr inden du anvender dem.
Læs hvad der står på på patronen.

Men pas på med det der maniske aktivitetsniveau. Selve fugningen kan magelig udsættes til en ørevarmerfri periode - f.eks. juni!!!
Ekspanderende fugebånd kan du udemærket sætte op. Men hold dem varme (stuetemperatur) så længe som muligt. Og så forvent ikke at de dækker sprækken lige med det samme, det kan godt tage lidt tid, men ellers kan de hjælpes lidt med en hårtørrer.
Men vigtigst af alt (specielt når de ikke ekspanderer med det samme) er at sørge for god vedhæftning af klæbebåndet, så de ikke når at falde ud. Tør at med spritklud og varm lidt med hårtørreren måske.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Sikker på det er butylbånd du mener ?

Generelt så kan du sagtens bruges det nu, du skal bare have lidt varme på ved monteringen, en varmeblæser er uundværlig lige for tiden...
Skrevet af Koludabyg på 30 dec 2010 22:17
Sikker på det er butylbånd du mener ?

Generelt så kan du sagtens bruges det nu, du skal bare have lidt varme på ved monteringen, en varmeblæser er uundværlig lige for tiden...

Korrekt - jeg antager du hellere ville anvende et andet materiale?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Trægavl i første sals højde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville bare bruge alm. byggefuge, men expandere fugebånd kan da også bruges, men ikke i bunden, her ville jeg uanset hvad bruge byggefuge, men så er det jo alligevel nemmere at fuge det hele på en gang...
ok - point taken - stoler bare ikke på mine egne evner til at få en fuge ordentlig pæn...

Har endnu en udfordring - under de nuværende vinduer sidder der en loddet vandnæse i zink til at lede vandet ud over den udvendige beklædning - jeg vil gerne have skiftet denne da de gamle ser ret kedelige ud.

Kan man få en standard-profil (vindues bredde 180cm) som monteres på et smigsavet bræt eller skal man have fat i en blikkenslager?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jamen, så er fugebåndet måske alligevel løsningen.
Men en stille hånd, så kan de fleste fuge rimeligt pænt, det er jo på 1.sals plan vi snakker om her jo.

Nej, du kan ikke få profilet i et stykke hos trælasten, med mindre du skal have stål.

De fleste blikkenslagere har heller ikke en 2 m slagssaks og bukkemaskine, så vil sikkert blive 2 stykker som lodes sammen hos din lokale blikkenslager også.

Selv profilet kan dog godt købes hos din lokale trælast, og den er også lavet så den kan samles over enden, den skal dog så seales med silikone for at sikrer at der ikke trækker vand ind mellem profilerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis