Passat hakker i det ved koldstarter

Hej,

Jeg har en Passat fra 2003 1,9tdi der har kørt 263.000. Den er nu begyndt (af og til) sådan at hakke i det når jeg kommer ud på landevejen og kører de der 80-90km/t mens den er kold. 

Virker lidt som om den ikke får brændstof. Altså lidt småhakken i motorgangen. Tidligere var det kun ganske kort tid 30-60 sek. men i dag varede det 4-5 min. inden det gik over.

Er der nogen mekanikerkyndige der udfra ovenstående evt. kan give en diagnose? 


Lars Stampe
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars har du husket kaburator sprit ? hvis det er en benzin drevet bil, er det en diesel kan en go slat petrolium i tanken hjælpe !
hej
Da jeg i sin tid arbejdede i Grønland, tankede jeg om vinteren således :1 L karburatorsprit,5 l petroleum og fyldte derefter tanken op med diesel. Det fungerede uden yderligere tiltag ned til minus 22-24 grader.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Petrolium og sprit kan medføre hurtig død så ikke noget jeg vil anbefale.
Nye filtre ville være en god begyndelse.
René
Skrevet af ALB69 på 29 dec 2010 21:23
Petrolium og sprit kan medføre hurtig død så ikke noget jeg vil anbefale.
Nye filtre ville være en god begyndelse.
René
Så ved du ikke meget om biler kan jeg forstå, faktisk mindre end jeg gør.
Vinterdage dannes der ofte kondens vand i en benzintank, derfor fyldes der sprit i tanken.
Diesel olie indeholder parafin, og ved lave temperaturer udskilles det og sætter sig i de tynde føderør op til dyserne, dette sker ikke når der fyldes petrolium og en slat sprit i diesel tanken.
Det har intet med filtere at gører, hvornår har du iøvrigt set en bil med filtere til brændstoffet ??

Annonce
Al brændstof der sælges på disse breddegrader er frostsikret fra producentens side. Og til "håndværkeren", fidusen med dette forum er at hjælpe hinanden. Dvs. har man en eller anden form for ekspertise eller erfaring med et berørt emne kan man komme med et godt råd. Ved man ikke en disse om emnet var det måske bedre helt at lade være med at kommentere. Det har stort set ingen betydning om der er lidt kondensvand i tanken på en bensinbil. Is opstår ved den forstøvning der sker i en karburator når luft og bensin blandes og forstøves ved en høj hastighed OG KUN I KABURATORBILER. Biler med indsprøjtning har ikke det problem. Nu skriver larssk at han kører Passat 1.9 tdi, altså en turbodiesel. Dieselbiler er meget mere følsomme over for kondensvand i tanken hvilket brændstoffiltret udskiller med den følgevirkning at der er vand i filteret som dermed kan fryse og dermed forhindre dieselolien i at nå frem til pumpen. Så en god ting når man vinterforbereder sin bil er at udskifte oliefilteret. Og, håndværkeren, hvornår har du iøvrigt set en bil UDEN filtre til brændstoffet?

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Lars, prøv at poste et indlæg når du har fået løst problemet. Det ville være noget vi alle kunne have glæde af. Godt Nytår og held og lykke med tdi'en.

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

og lige en ting mere med sprit i diselolien
den er god nok med sprit ( 1:50 ) , det hjælper til at evt vand ikke sætter sig i filteret , er en del brugt førhen
men er det en ret ny motor kan den tage skade af det , ældre diselmotore kan sagtens klare det , de kan enda komme til at køre mere jævnt med sprit tilsat
Uden at skulle klåge i moderne dieselmotorer med commonrailteknologi, der så vidt jeg kan forstå, opererer med 4-600 bar i højtrykspumpen, rør og dyser, kunne jeg forestille mig, at det mindste utilsigtede indhold i brændstoffet meget hurtigt kan forårsage skade og slitage som koster det grønne ud af øjnene.
Hvis jeg var ejer af en sådan højteknologisk diesel, ville jeg ikke turde tilsætte noget som helst uautoriseret.
End ikke min egen taditionelle dieselmotor, med blot 150-200 bar, tør jeg hælde noget underligt i, idet jeg har erfaret, at det er overordentlig meget kostbart at reparere på sådanne motorer.
Hvis jeg har begyndende problemer skifter jeg filtre, puster rør rene med trykluft og aftapper lidt fra selve tanken og afslutter med nye filtre. Husk at vandet altid samler sig på bunden af tanken.
Erfaringer med diesler genmmen et langt liv er, at renlighed og jævnlig rensning, herunder mekanisk tømning for kondensvand er vejen frem. Den gang, hvor jeg syndede imod dette, gav det også bagslag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle,

Tak for svarene. Ligesom ktm vil jeg ikke være meget for at hælde noget uautoriseret i min tank. Så tror lige jeg skal et smut forbi mekanikeren næste gang det sker. Som skrevet så er det langt fra hver gang jeg kører. De gange det er sket er typisk når bilen ikke har kørt ret længe (også i efteråret med plus grader udenfor) og så sættes til at køre ved landevejshastighed.
Jeg har ikke en dyt forstand på mekanikken i biler så i mit naive sind tænke jeg det havde noget med brændstofpumpen at gøre. Og så vidt jeg har hørt er det en bekostelig affære at skulle udskifte den. Men som sagt så har jeg ikke megen forstand på mekanikken i biler :-)

Lars
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis