hulmurisolering

Hej

Håber på nogle gode råd.

skal til og efter isolere huset. Enten ved hulmurisolering eller ved at bygge en ny indvendig væg (træskellet med enten med 45 eller eller 95 mm isolering med gips uden på). Får dog et problem i køkkenet da der er sat nyt køkken i. Kan man hulmurisolere bare den del af huset?

Har tjekket hulmur. Den er 80 mm bred med 50 mm isolering. Vil man stadig kunne indblæse isolering når der er isolering i forvejen. Hvad med prisen pr. kvadretmeter væg bliver den mindre når der nu er isolering i hulmuren?

Hvad synes I der vil være bedst. Få indblæst isolering i hulmuren eller bygge en ny indvendig væg med 45 eller 95 mm isolering.

Huset er 145 kvadratmeter og med nye vinduer og nyt paptag hvor der er efterisoleret. vi bruger for ca. 17000 naturgas om året.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hulmuren. Er det en indvendig letbetonvæg med udvendig skalmur?
Der kan muligvis godt blæses mere hulmursgranulat ind, men spørgsmålet er om det kan betale sig?
Anstillingsomkonstninger og antal huller i muren er jo det samme uanset hvor meget isolering der indblæses.

Og når du nu spørger hvad der er bedst så er svaret - UDVENDIG efterisolering. Der er stort set kun fordele!
Ja. Så er din hulmur nu nok kun 70 mm indvendig. Og isoleringen er ikke fastgjort til hverken for eller bagmur. Og så kan der ikke blæses mere isolering derind.
Men udvendig efterisolering af murværk er stadig langt at foretrække.
Jeg fik pudset huset om i sommers, så jeg er ikke så meget for at skal til at lave udvendig isolering. Hvis jeg laver indvendig, hvordan bør jeg så gøre det for at det er mest optimalt.

Skal også igang med at opsætte gipsloft. Regner med at jeg selv står for opsætning, mens det øvrige arbejde betaler jeg for.

Hvor lang tid vil det tage for en prof. at færdiggøre 50 m2 loft?
Skrevet af hb001 på 02 jan 2011 10:15 
Hvis jeg laver indvendig, hvordan bør jeg så gøre det for at det er mest optimalt. 

Har du prøvet at søge efter indvendig isolering her på siden for disse tråde har været fremme rigtig mange gange .

Jeg skal selv isolere indvendig på et tidspunkt og jeg har følgende plan:

Ned med ALT på den gamle væg (indvendig). Tapet, puds osv. så man har den rå sten tilbage.

45 mm isolering sat op imod den rå væg.
Stål skelet med 70 mm isolering
Dampspærre fuget i alle kanter.
45 mm forskalling incl. isoleing og el / antenne / edb / højttalere tomrør / etc.
2 lag gips..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave væggen i stålregler. Først en 95 mm. regle og 95 mm. iso og så en 0,20 mm. dampspærre opsat med dobbel klæbene tape og så en 45 mm stålregle udenpå. I den 45 mm stålregle kan du så trække de ledninger du skal bruge uden at bryde dampspærren. Skulle du nu alligevel komme til at bryde dampspærren, skal du huske at bruge den rigtig tape til dampspærren. Husk at fastgøre dampspærren mod gulv og loft med en dampspærre fuge! Du kan så afslutte med 2 lag gips uden på den 45 mm regle du har sat op.
Skrevet af K Kirkegaard på 08 jan 2011 20:50
Hvis jeg var dig, så ville jeg lave væggen i stålregler. Først en 95 mm. regle og 95 mm. iso og så en 0,20 mm. dampspærre opsat med dobbel klæbene tape og så en 45 mm stålregle udenpå. I den 45 mm stålregle kan du så trække de ledninger du skal bruge uden at bryde dampspærren. Skulle du nu alligevel komme til at bryde dampspærren, skal du huske at bruge den rigtig tape til dampspærren. Husk at fastgøre dampspærren mod gulv og loft med en dampspærre fuge! Du kan så afslutte med 2 lag gips uden på den 45 mm regle du har sat op.
Ambitiøst, men måske lidt ude af proportioner ifh til det er en renovering!

26cm ekstra tykkelse indenpå fuldmuret teglvæg med 80mm hulmur = vægtykkelse på over en halv meter - hvis han har et eneste vindue på under en meters bredde kommer det til at virke som et skydeskår med dertil hørende tab af lysindfald - plus at der så lige røg 1 m2 beboeligt hus for ca hver 4 meter isoleret væg.

Kan besparelsen i varmeomkostning af en sådan efterisolering bære bare omkostningen for materialerne når han allerede har ca 80mm hulmursisolering? Tilbagebetalingstid på +10 år med mindre han har et af kongerigets ældste oliefyr!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 09 jan 2011 00:24

26cm ekstra tykkelse indenpå fuldmuret teglvæg

/BOFH

He he, du har fået ramt den forkert tast på din regnemaskine eller læst ovenstående indlæg forkert.

95mm + 45 mm + 2 x 13mm = 166mm og ikke 260 mm

Udover dette er vi dog enige om at de ville være voldsomt med sådan en efterisolering i forbindelse med en renovering.

Man skal jo huske at de første 50mm er dem der tjener sig hurtigt ind igen.

Jeg ville personligt i sådan et tilfælde kun lægge over 100mm i væggene, hvis der er rigeligt med plads i forvejen.

jeg har hulmur isoleret mit hus det koste kun 1500 krone.. det er hurtigt og billigt. det kan nemt være at du bare kan hælde flamingo granulat i fra for ovnen så er det en lille dags arbejde. og 1500 krone er ikke meget.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også