Kontraventil lænsning Jeaneau

Hej LDS'ere,

jeg har et spørgsmål på min fars vegne:

I hans sejlbåd sidder der en kontraventil mellem lænsepumpen og "overbord". Denne er blevet utæt og skal skiftes, ingen problemer her i... men........

Ventilen sidder på ganske lidt plads mellem skroget og dørken, hvor det skråner ca 30 grader i forhold til vandret. Vi mener at have set, at en ny ventil skal sidde lodret for at virke, især under sejl vil den jo nærmest ligge vandret, og tage vand ind.

 Så hvad gør vi nu?

Mvh

r1100sdk og far

Mvh Niels

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den sidder 30 grader og båden går på den ene halse så ventilen ligger "vandret" må den jo sidde over vandet.. På den anden halse vil den så stå vandret og være under vandet..

Hvis den er fabriksmonteret skulle man da tro at det var i orden. Det er jo en "bådbygger" der har leveret tusindvis af sejlbåde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jo jo, Jeaneau ved ganske givet hvad de laver, dvs at.båden overholder gældende tekniske.forskrifter.
Lænsning går overbord over vandlinien på ret køl, men kommer under når man er på bagborg halse, hvor ventiler ligger vandret.
Med min baggrund som tidligere styrmand (men meget begrænsede viden om sejlbåde) undrer denne konstruktion mig meget, da jeg finder den sårbar ikke mindst over for ventilens evne til at holde tæt trods eventuelle urenheder og fremmedlegemer.

Overvejer såmænd om det er fornuftigt at indsætte en manuel ventil, da man alligevel skal under dæk for at starte lænsepumpen. Hvad mener man om det?

Mvh r1100sdk og far

Mvh Niels

Hej r1100sdk.
Det ville jeg nok gør
ulempen er jo så om man husker at åben den.
og husker at sige det til hele besætningen.

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Jeg havde en 20 fod Jeanneau hvor "lænsehullerne" også kom under vand når jeg krydsede og ofte når den kom for langt med kom vandet ind.
På vores Maxi er der manuelle ventiler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis