Nye trægulve i værelse med skillevægge direkte på de gamle gulve?


Jeg har i overensstemmelse med min anden tråd herinde valgt at jeg vil have nye trægulve i min fordelings-gang, og da jeg syntes at klik laminat systemerne ofte ser lidt billige ud, har jeg planer om at hive det gamle ege-stav flet parket af og ligge nyt planke eller parket gulv.. men hvad gør jeg ude ved skillevæggene ? de står direkte ovenpå mit gamle gulv, og huset har gennemgående lofter og gulve.. så det virker som om at mine skillevægge var det sidste som kom op da de byggede det.. Er det bare om at hive fat i stiksaven og så ellers skære de gamle gulve af helt inde ved skillevæggene? så min overgang imellem det nye og gamle gulv kan skjules under fodlisterne? 

og jeg kan vel så risikere at mine strøer ikke sidder så fordelagtigt derude hvor jeg skærer det gamle gulv af, men så kan man vel bare klodse en ny strø op der under`?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke save helt inde ved vægen, med en stiksav, med en dyksav kan du vel komme sådan ca ind så der er 18 mm tilbage-
En multi-marster kan selvfølgelig komme helt ind, men en lidt langsom metode.

Men hvad med at slibe det gamle gulv af, når det nu er parket?

Går strøerne på tværs, af skillerummet?

mvh jens
Ja, du skal forvente at klodse op under væggene, da disse normalt ikke står over strøerne.

Du skal også forvente at lægge en ekstra strø langs væggene til det nye gulv.

Gulvet kan med fordel skæres langs væggene med bajonetsav og fine cutter.

ja jeg tror egentlig også det bliver bajonetten.. mine strøer går på tværs af rummet, jeg tjekker om de også går ind under væggene.. er det nødvendigt med en ekstra strø hvis mine nuværende strøer går på tværs af rummet og mit nye gulv ligger på langs? så kommer det vel ikke til at være dårligere understøttet ude ved væggen end det er midt på gulvet?

jeg tror jeg smider et billede eller to op når jeg får åbnet gulvet, så kan I jo lige få selvsyn på sagen, og jeg tror måske også der kan være lidt mere isolering dernede.. hvis man altså ikke har brug for en hvis mængde fri luft under gulvplankerne..

 

Nu du siger klodse op, skal jeg så understøtte opklodsningen nede på betonlaget?

Fx har jeg nogen skillevægge hvor strøerne løber på tværs, så væggen er støttet for hver 60 cm, men dørtrinnene kunne nok godt bruge ekstra støtte hvis de sidder halvvejs ude over en strø..

Kan man under dørtrinnet bare sætte en støtte-stiver imellem strøerne, fx med nogen vinkelbeslag?

Skrevet af Koludabyg på 28 dec 2010 12:52
Ja, du skal forvente at klodse op under væggene, da disse normalt ikke står over strøerne.

Du skal også forvente at lægge en ekstra strø langs væggene til det nye gulv.

Gulvet kan med fordel skæres langs væggene med bajonetsav og fine cutter.


Så fik jeg åbnet noget af gulvet, der er beton med 50mm rockwool på.. og så strøer med 60cm imellem, jeg har tænkt mig at efter-isolere, MEN skal der være noget ventilation imellem strøerne? jeg har fra beton til top af strøer 15cm.. så enten smider jeg 150mm uld i, men så kommer det til at fylde HELE hulrummet op og ligge og røre ved gulvbrædderne.. det er nok ikke den bedste ide, den anden løsning jeg lige kan se er at smide det gamle uld væk og så ligge 100mm ny uld på, så vil ulden ca. ligge fra beton og op til underkanten af strøerne, der vil så være 5cm luft imellem hver strø.. hvad syntes I jeg burde vælge?

Nåh ja, lige ekstra problem, jeg fandt et par spiste nøddeskaller nede i isoleringen.. så musene har åbenbart huseret dernede.. jeg har da også haft et par mus i skabet under køkkenvasken de sidste par vintre.. kan man gøre andet end bare at se efter adgangsveje når man har isoleringen oppe? det kan jo sagtens være i en anden ende af huset at de kommer ind..

Hvis du ikke ved hvor meget isolering der er under dit betongulv, ville jeg ikke lægge mere en max. 70mm isolering, da du så risikere en fortætning af fugten i din isolering.
Skrevet af Koludabyg på 13 jan 2011 21:41
Hvis du ikke ved hvor meget isolering der er under dit betongulv, ville jeg ikke lægge mere en max. 70mm isolering, da du så risikere en fortætning af fugten i din isolering.

Jamen det ved jeg godt, der er INTET isolering under beton'en.. kun de 50mm uld som er lagt ovenpå betonen.. 
Med hensyn til dampspærrer så er der så vidt jeg ved ikke nogen ud over at betonen er støbt på en plastik-dug.. 

min opbygning hedder (startende nede fra) 20cm singles, plastik dug, 10cm beton, 5 cm rockwool, 10 cm luft, træ-gulv. 

Kan man så ikke ligge 10 cm rockwool ned istedet for de sølle 5 der ligger der nu? 

Max 50mm er det fagkundskaben siger hvis at du ikke vil risikere råd i dine bjælker - fugten kan ikke undslippe når du lægger 150mm på.

Er selv i samme situation ifm renovering af stueetagen - 18cm fra beton til overkant gulv. Jeg overvejer at springe på den med at udlægge trykfast eps i 2 lag på afrettet underlag og gulvgips ovenpå. Man kan få det med forstøbte spor til varmefordelingsplader.

Brandteknisk kan det godkendes når gulvgipsen er ovenpå men det er stadig et olieprodukt nedenunder så vægrer mig lidt ved det...

Sidste alternativ er vel at mure nogle sten op ovenpå noget murpap og med passende afstand for at understøtte strøerne og derefter fylde op med mineraluld - men jeg ved ikke om den er gangbar?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 15 jan 2011 21:23
Max 50mm er det fagkundskaben siger hvis at du ikke vil risikere råd i dine bjælker - fugten kan ikke undslippe når du lægger 150mm på.

Er selv i samme situation ifm renovering af stueetagen - 18cm fra beton til overkant gulv. Jeg overvejer at springe på den med at udlægge trykfast eps i 2 lag på afrettet underlag og gulvgips ovenpå. Man kan få det med forstøbte spor til varmefordelingsplader.

Brandteknisk kan det godkendes når gulvgipsen er ovenpå men det er stadig et olieprodukt nedenunder så vægrer mig lidt ved det...

Sidste alternativ er vel at mure nogle sten op ovenpå noget murpap og med passende afstand for at understøtte strøerne og derefter fylde op med mineraluld - men jeg ved ikke om den er gangbar?

/BOFH

Det med at mure nogen sten op under strøerne, det er sådan mit gulv er lavet i forvejen.. men det giver da ikke plads til mere isolering efter hvad jeg kan se... med mindre du har i sinde at hæve gulvet.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis