Placering af stikkontakter til hårdehvidevarer i køkkenet

Vi skal igang med køkkenet nu, og skal have lavet nyt el. 

Jeg har derfor brug for at vide hvordan man mest hensigtsmæssigt placerer stikkontakterne til køleskab, opvaskemaskine, kogeplade, ovn samt emhætte. 

Fx. skal kontakten til opvaskemaskine sidde for oven eller for neden? 
Og det samme med køleskab. Eller er det måske bedst at sætte stikket til køleskabet over skabet? 


Vil det evt. også være en fordel at få lagt ind til kraft til kogeplade og ovn? Eller kører det meste på 220 V i dag? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kontakter bør placeres i skab ved siden af opvasker og køleskab.

Der skal trækkes kraft til kogesektion og ovn, induktionsplader kræver oftest over 7kW forsyning, dvs. 2 x 16 Ampere
Hej,

Det rigtigste er at få lavet en kraftgruppe til komfur og ovn - en alm 230v gruppe til opvaskeren og derudover skal køkkenet fordeles på 2 stk 230v grupper.. Dette er det mest optimale..

Mht. placering, så ville jeg placere stikkontakten til køleskabet 20 cm over den højde hvor det skal stå.. Strømmen til opvaskeren i skabet ved siden af opvaskeren.. kogeplade lige under bordplade - ovn, lige bag ovn..

Men alt dette er jo også noget din elektriker ved :-)

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af kamb på 28 dec 2010 17:01
Hej,

Det rigtigste er at få lavet en kraftgruppe til komfur og ovn - en alm 230v gruppe til opvaskeren og derudover skal køkkenet fordeles på 2 stk 230v grupper.. Dette er det mest optimale..

Mht. placering, så ville jeg placere stikkontakten til køleskabet 20 cm over den højde hvor det skal stå.. Strømmen til opvaskeren i skabet ved siden af opvaskeren.. kogeplade lige under bordplade - ovn, lige bag ovn..

Men alt dette er jo også noget din elektriker ved :-)

Helt enig.

Bortset fra måske ovn/kogesektion. Min har jeg placeret i skabet ved siden af ovnen ( så sidder den næsten midt mellem ovn og kogesektion ) og trukket ud til både kogesektiion og ovn fra samme dåse - det er samme gruppe.

Og 10 cm til stikk. over køl/frys burde være nok - min sidder umiddelbart over ( højt "amerikanerkøleskab" på sokkel ) - ved 20 cm kommer den for tæt på loftet IMHO.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis