Nye lofter i en (gammel) lejlighed

Hejsa

Jeg vil gerne renovere lofterne i min lejlighed og er i tvivl om, hvordan jeg smartest griber det an. Min tanke er at opsætte nyt gipsloft og samtidig både lydisolere mod overboen og forberede for nyt el med kabelbakker. På grund af mange års intensiv rygning i lejligheden, vil jeg meget gerne have de eksisterende lofter ned - jeg tror muligvis, at det er pudsede lofter på forskallingsbrædder, men der må jo være mere for der er også el deroppe et sted (ellers ville jeg jo ikke have lys...).

Vil det være en idé at banke pudsen ned og derefter isolere samt opsætte gipsplader eller er der andre og bedre måder at udføre det på? Giver det mening at forberede for el samtidig (og hvordan?) eller er det bedst at lade dette ligge til senere?

Mvh. Lasse
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

El-ledningerne er ført i rør i etageadskillelsen, formodentlig oven på forskallingen.
Det sviner ad. h. til at banke puds ned. Så er det nok nemmere med en afvaskning og en forsegling og montering af et nyt lydloft. Måske et såkaldt bøjleloft.
Du skal være opmærksom på at lofthøjden jo sænkes.

Se her; http://byggesystemer.knaufdanogips....leloft.pdf 

Jeg har ikke den fjerneste anelse om, hvad færdige løsninger koster, men du har jo også mulighed for at lave det på den gammeldags måde.

Alt efter højden på dine lofter kan det gøres sådan:

1. Lægter monteres, på lyddæmpende materiale, hele vejen rundt i rummet, ca. 25 cm nede på væggen.

2. Så monteres "strør" i form af brædder på højkant, i hele rummets bredde. Afstanden får du til at passe med gipspladerne og den isolering du senere lægger op. I enderne af brædderne skærer du hakker ud, så underkant af brædder, flugter med underkant af lægter.

3. Du ringer efter en elektriker der forlænger dine eksisterende installationer og lægger nye rør/opsætter pl-dåser til loftsudtag. 

4. Du kan nu vælge at begynde at opsætte gipsplader, (derefter lægge isolering op, gipsplade-isolering osv. indtil du er færdig) eller lave et "net" af ståltråd til at holde isoleringen på plads midlertidigt, indtil du til sidst sætter alle gipsplader op.
Husk at lave huller til pl-dåserne. Du skal bruge 200 mm isolering.

5. Når det første lag gipslofter er opsat, sætter du endnu et lag op, så du har dobbelt gipsloft.

6. Vær opmærksom på, at der er regler for hvor meget fri loftshøjde der skal være i en bolig.

7. Og husk også lige på, at meget støj i etagebyggeri kommer fra væggene... ikke kun fra overboen.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis