varmegenvinding problemer

hej allesammen
håber der nogle i forummet der kan komme med lidt gode råd
vi bor i et nyt hus 1plan 200kvm vi selv har bygget, og har monteret varme-genvinding
(nilan comfort 300 aggregat). problemet er at jeg synes indblæsnings-luften er meget kold, ca 5 minus grader når udetemp ca minus 8. Det er så slemt at jeg kan mærke det trækker ned i nakken når jeg feks. sidder ved computeren.
De data jeg jeg kan aflæse på CTS-panelet siger:  (kl 22 mandag aften)
                   udsug: –10
          indblæsning: +22
indsugning/udeluft: –6
                   afkast: –10
men der må da være et eller andet helt galt når afkast er 4 grader koldere end udeluften..
indblæsning siger +22 på panelet , men jeg har målt efter ved indblæsningsventilen, det er –5 grader..  
udsug fra huset siger –10 grader, men der er altså 21-22 grader inde i huset (og gulvvarmen arbejder på højtryk.)
jeg synes næsten det er som om dataene fra udsug-indblæsning er byttet om, og det samme med udeluft-afkast, så bliver afkast jo også varmere end udeluft..
men hvorfor en i H er indblæsningen så kold,    Hele anlægget er isoleret til ug..     
havde 2 såkaldte proffer til at hjælpe med at montere det, efter arbejdstid,  de fatter bjælde..
Håber der er nogen der har et godt råd eller 2.
MVH Sandi  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sandihansen på 27 dec 2010 22:28
hej allesammen
håber der nogle i forummet der kan komme med lidt gode råd
vi bor i et nyt hus 1plan 200kvm vi selv har bygget, og har monteret varme-genvinding
(nilan comfort 300 aggregat). problemet er at jeg synes indblæsnings-luften er meget kold, ca 5 minus grader når udetemp ca minus 8. Det er så slemt at jeg kan mærke det trækker ned i nakken når jeg feks. sidder ved computeren.
De data jeg jeg kan aflæse på CTS-panelet siger:  (kl 22 mandag aften)
                   udsug: –10
          indblæsning: +22
indsugning/udeluft: –6
                   afkast: –10
men der må da være et eller andet helt galt når afkast er 4 grader koldere end udeluften..
indblæsning siger +22 på panelet , men jeg har målt efter ved indblæsningsventilen, det er –5 grader..  
udsug fra huset siger –10 grader, men der er altså 21-22 grader inde i huset (og gulvvarmen arbejder på højtryk.)
jeg synes næsten det er som om dataene fra udsug-indblæsning er byttet om, og det samme med udeluft-afkast, så bliver afkast jo også varmere end udeluft..
men hvorfor en i H er indblæsningen så kold,    Hele anlægget er isoleret til ug..     
havde 2 såkaldte proffer til at hjælpe med at montere det, efter arbejdstid,  de fatter bjælde..
Håber der er nogen der har et godt råd eller 2.
MVH Sandi  

Hej Sandi

Har i fået projekteret anlægget hos Nilan og har i rettet jer efter den.

Har du talt med en tekniker hos Nilan, jeg tror bestemt at de gerne vi hjælpe jer, for hvis i har lavet anlægget efter producentens forskrifter, så er der noget helt galt efter de temperaturer du har testet/forklaret.

PE

anlægget er ikke projekteret af nilan, det skal dog siges de to der hjalp mig med at montere anlægget
er ventilationsfolk der monterer sådanne anlæg til daglig.
jeg tænker om elektrikeren kan have byttet om nogle ledninger enten ved aggregatet eller CTS panelet..
som så giver nogle forkerte instrukser til aggregatet..

Sandi
de gutter der har monteret anlægget har sgu monteret afkast/udeluft rørene på udsug/indblæs på aggregatet,
og udsug/indblæs på afkast/udeluft.
Har kontaktet dem, de kommer for at kigge på anlægget,men de siger det betyder noget, er det rigtigt????
Sandi
I princippet ja, men anlægget får forkerte oplysninger via temp. sensorerne og derfor kan anlægget ikke køre optimalt.
Anlægget burde dog have været slået fra, når indetemperaturen kommer under +10gr. (din udsug var på minus 10C), kan være det er pga din indblæsning på de +22gr C.
citat:"Når rumtemperaturen er under
10°C vil anlægget stoppe for at
undgå yderligere nedkøling af
boligen.
Dette kan evt. være i en periode,
hvor huset ikke er beboet og
husets varmeanlæg er stoppet"

Obs, bruger selv meget ugeprogrammet, så man kun kører med anlægget en time midt om natten, og fra tidlig morgen til middag og fra kl 16 til 2200 eller lignende, så man ikke nedkøler huset, når der er så koldt udenfor. Det hjælper en del på varmeregningen.

På side 5 i din bruger manual, kan du se hvordan anlægget er opbygget. meget simpelt, det er ligesom en jordvarmepumpe, når man åbner skidtet og kigger indeni, kan man ikke lige helt forstå hvorfor prisen er så høj, men selvfølgelig koster det en del at udvikle skidtet. (manual kan også hentes på pdf fil på www.nilan.dk)

mvh johnia

Ud over at den forkerte montering forvirrer styringen, så kan det være at følerne ikke sidder korrekt. Har oplevet at skubbe til en føler, da jeg skiftede filtre, så kunne den ikke afrime, og aflæsningerne i panelet så mærkelige ud. Måske står bypasse spjældet åbent, det kan forklatre den meget lave indblæsningstemperatur.

Fejlmonteringen kan forstyrre afrimningen, så måske har du en isklump hvor jeg har en veksler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis