Induktions plader , problem med flere ad gangen.

Da vi flyttede ind i vores hus sidste år havde vi aldrig haft med induktion at gøre før , men nu syntes vi (specielt efter at skulle koge større måltider som til juleaften) at det godt nok er lidt belastende at vi ikke kan have alle plader tændt samtidig --det virker som om de kun kan gå sammen parvis på tværs.
Kort beskrivelse :
Plade 1 er nederst i venstre hjørne
Plade 2 er øverst i venstre hjørne
Plade 3 er øverst højre hjørne
plade 4 er nederst højre hjørne

Disse kombinationer fungerer: 1+3 1+4, 2+3 , 2+4.
Men ALDRIG 1+2 eller 3+4 eller en kombination af hele venstre side og hele højre side samtidigt. Håber nogen forstår den forklaring

Er det normalt eller hvad er der lige der går galt ?? Hvis det skulle nytte noget er det en Brandt plade og der står 3100 på en af "pladerne". Fejlmonteret eller ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har læst, at Brandts induktionskogeplader, er lavet sådan, at de automatisk tilpasser sig kogegrejet.

Det betyder, at det kogegrej der benyttes, skal have en bund af jern/stål, for at den elektromagnetiske spole i pladen kan registrere hvor stor gryden/panden er og kun tænde det "felt" der er nødvendigt.

Det betyder vist nok så også, at du ikke kan tænde for en plade, uden at der står noget på den.

Så fejlmuligheden er vel, hvis dit kogegrej er med anden bund end jern/stål, eller du regner med, at du kan tænde kogefelterne uden at der er kogegrej placeret på pladen.
Alternativt er det måske noget med den elektroniske styring af hele pladen... og så hedder det nok en tur til forhandleren.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tror ikke det har noget at gøre med det er induktion. Har i hvert fald aldrig oplevet det, med vores Siemens. Alle induktionsplader tilpasser sig størelsen af panden/gryden, så man kan sætte en mindre på uden at der er spildvarme.
Men kogegrejet skal være beregnet til induktion, som jbr skriver, så hvis ikke det gør nogen forskel at bytte rundt, er det entet defekt, eller måske kunne jeg forestille mig at det slukker for noget af det hvis det ikke for strøm nok. Eks hvis det kun er tilsluttet en fase. Vores komfur kan eks smide 3000w ud i en plade ved boost, så hvis det kun er tilsluttet en fase, kan det være det. Så er det tilsluttet en eller to faser?
Hej,

Jeg kender ikke din specifikt, men på flere af dem er venstre side en del for sig, og højre en del for sig.. altså at betragte som to seperate enheder med 2 plader på hver..

Og fordi de deler styring og transformere, kan det være lavet sådan at 1+2 ikke kan køre fuld styrke sammen, men skal deles om det - og samme princip med 3+4

Prøv at sætte 1 på halv kraft og 2 på fuld styrke, det burde kunne lade sig gøre, men skruer du mere op for 1, så går 2 ned i styrke..

Dette princip blev brugt i de første Blomberg/Brandt og Thermor/Thermex - som er fuldstændig identiske..

Men som sagt kender jeg ikke din plade specifikt...

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis