Gesims på facadebatts. Kan man det?

Hej,

jeg skal til at bygge hus, og overvejer på ydervæg at bruge facadebatts/terrænbatts og pudse disse, istedet for mursten og derved forhåbentligt spare nogle penge og få et velisoleret hus.

Problemet er at jeg gerne vil have gesims på huset, som skal være et klassisk længehus. Kan man bygge gesims uden på facadebattsne? Og hvordan bærer man sig ad med det?

Mvh Asger
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja da, kan man sagtens.

Selve gesimsen bygget op i isoleringen, som så dækkes med net og puds som resten af facaden.
Murstenen vil alligevel ikke være bærende, men blot en skalmur. Så det skulle udelukkende være for syns skyld at vi brugte mursten. Og det er er mange penge ekstra at bruge på det. Tror jeg nok... :-)

En anden årsag er at muren bliver smallere og bedre isoleret.

Jeg er dog selv i tvivl om hvorvidt det holder til at en cykel vælter ind i pudset, eller at man kører på med havetraktoren...

Mvh Asger
Og tak Koluda, for dit gode svar...
Metoden med udvendig isolering og puds har efterhånden været brugt i mange år.
Og jeg tror ikke der er så meget at betænke sig på.
Overfladen kan nok holde til en væltet cykel eller det der er værre. Og hvis ikke kan der vel repareres.
Lad bare andre om de middelalderlige byggemetoder - med mursten.

Du kender vel Komforthusen og andre tilsvarende systemer?
Annonce
Godt at høre det har været brugt længe, så føler man sig lidt mere sikker.

Ja kender godt komforthusene, og det er lidt ala sådan et hus vi skal bygge. Der er faktisk der fra ideen til facadebatts kom...
Ja, vi må erkende at murstens facader måske er mere holdbare end facade isolering med puds, men vil man have en smallere facadevæg, og stadig har en rigtig god isolerende facadevæg, så er det altså den bedste løsning på markedet pt.

Og ja, det er efterhånden brugt i nogle år, og udover ulemper med puds reparationer som på alt andet pudset murværk osv., så er der kun fordele med den løsning.
Jamen så skal det da være det vi vælger. Hvis altså det kan gøres en del billigere end med Mursten...

Og uden en dyr isolatør...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis