fjernvarmeforbrug?

Hej

Synes vores fjernvarme er meget dyr men er i tvivl om forbruget ligger normalt eller om det er meget højt. 
Vores forbrug ligger på 22 Mwh om året og det løber op i en pris på 21.000 kr. Huset er 197 m2 og er rimeligt isoleret. 

Vi har også brændeovn som supplement.

Er der noget galt med vores fjernvarmesystem eller lydder dette meget normalt.

 Vi har direkte fjernvarme og returtermostater på radiatorerne. Kan man evt. lave noget så man bedre kan styrer hvornår systemet skal varme.

 

Hej Synes vores fjernvarme er meget dyr men er i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pev på 01 jan 2011 18:21

Hej igen og godt nytår.

Når din beboelse har den størrelse og den alder, så er dit varmeforbrug enda i den nedre del, men er der mulighed for ekstra isolering, så er det en god ide at investe i det, du må bare passe på ikke at overisolere, så risikerer du at kondenseringen vil komme den yderste tredjedel.
Hvis du engang skal skifte vinduer, så vil det være godt at bryde sammenmuringen i alle false, for i alle ældre bygninger der er de bygget sammen og det giver en rigtig stor kuldebro.



Kondenseringen optræder hvor temperaturen er tilstrækkelig lav til at luften ikke kan indeholde mere vanddamp. Med andre ord - den relative fugtighed nærmer sig 100 %. Det har ikke noget at gøre med "den sidste tredie del".

Jeg tror at du mener at er der fx 200 mm isolering bag dampspæren må du maksimalt isolere 100 mm på den varme side af dampspærren. Herved udgør de 100 mm 1/3 af den samlede tykkelse på 300 mm.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 02 jan 2011 10:19

Kondenseringen optræder hvor temperaturen er tilstrækkelig lav til at luften ikke kan indeholde mere vanddamp. Med andre ord - den relative fugtighed nærmer sig 100 %. Det har ikke noget at gøre med "den sidste tredie del".

Jeg tror at du mener at er der fx 200 mm isolering bag dampspæren må du maksimalt isolere 100 mm på den varme side af dampspærren. Herved udgør de 100 mm 1/3 af den samlede tykkelse på 300 mm.

Hej Mulle

Nej, jeg mener hvis dimensioneringen bliver for stor, så får man en kondensering inde i mineralulden.
Vi ha mange gange oplevet hvor der er 400 mm. at de øverste 100 mm var smask våd af kondens.

PE

Kun hvis du får tilført vanddamp til isoleringen - så dampspærren må ikke være monteret korrekt. Alternativt kan der mangle ventilation over isoleringen.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 02 jan 2011 11:59
Kun hvis du får tilført vanddamp til isoleringen - så dampspærren må ikke være monteret korrekt. Alternativt kan der mangle ventilation over isoleringen.


Hej igen.

Nej taget har været tæt og tagudluftningen har været korrekt udført.

Fordi jeg er så skråsikker er at jeg jævnligt har kontakt med et firma som har til opgave at fejlsøge for fugt/vand i konstruktioner.


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis