varme fra ventilationsanlæg ???

Jeg har  fået et Nilan comfort 300 med fugtstyring. Det er blevet monteret af et ventilationsfirma, men jeg har selv isoleret anlæget.

Jeg syntes ikke at luften, som bliver blæst ud i huset fra anlægget er særlig varmt.

Luften som kommer ind i anlægget fra huset er ca. 19 grader. Luften som kommer ind i anlægget ude fra er ca. -6 grader.

Luften som bliver blæst ind i huset er ca. 4 grader. Dette syntes jeg ikke er særlig meget, og der bliver hurtigt koldt i huset, når brændeovnen ikke er tændt.

Er dette normalt, eller er der noget galt ???

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nilan 300 er et ventilationsanlæg. Ikke en varmekilde. 4 grader svarer vel nærmest til et køleskab.
 
Jeg ville da være noget ked af, hvis der blev blæst 4 grader kold luft ind i mit varmebudget om vinteren

For at få den luft som indblæses fra en Nilan 300 op på et fornuftigt niveau, skal der monteres elektriske eftervarmere.

Så der er ikke noget sparet, ved at investere i et ventilationsanlæg. Du får i bedste fald en ekstraregning for el udgiften og et bedre indeklima... men det kan man jo også opnå, ved at lufte ud i boligen af og til.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR, det var et ringe råd at anbefale at montere elektriske varmeflader, det vil kunne tømme enhver tegnedreng i løbet af en halv vinter.
Først skal funktion af anlægget kontrolleres, det kunne passende være det firma der har monteret anlægget der gør det. På en times tid har de undersøgt om noget ikke er som det skal være. Hvis alt er som det skal være og indblæsningsluften stadig er for kold, kan en vandbåren varmeflade komme på tale. Nilan har et "varmefladesæt" der inkluderere alle ventiler osv til din Comfort 300. Det sæt kan nemt indbygges i krydsveksleren.

/John

/John Jensen

Hej.. er helt enig med john..
Et ventilationsanlæg er bestemt ikke noget man har for at sparre på varmeregningen, det er noget der automatisk søger for et passende luftskifte, og derved et bedre indeklima.
Men det kunne da lyde som om der var en veksler der måske trænger til at blive renset. Har man sådan et system, skal det serviceres og det er nok smart at gøre sidst på sommeren :-)..
klart at 4g føles grimt at få i nakken, det holder ikke. så sluk skidtet, husk udluft, også få anlæget checket.
Mvh Jan J
Kære JohnJensen.... hvis du undersøger sagerne lidt inden du dømmer indlæg/råd til at være ringe, ville dette forum være mere seriøst.

Nilan anbefaler varmeflademontering, således at indblæsningsluften, i strenge vintre, kan få en fornuftig temperatur.
Så helt ringe, eller ved siden af, kan rådet vel ikke være

Jeg har tidligere selv haft en Nilan varmepumpe (ikke et ventilationsanlæg). Den havde også fantastisk svært ved at udvise en fornuftig økonomi, når temperaturen faldt til under frysepunktet.
I øvrigt var det noget værre skrammel, der kostede det blege i reservedele og vedligehold.
Penge blev der bestemt ikke sparet på den konto.

Nå, men tilbage til Nilan 300.
Den virker ved at fjerne varm luft fra rummene, filtrere denne og blande den med indsugningsluften. 
Når det er meget koldt udenfor... hos os i midtjylland ligger vi i øjeblikket på - 5 til -15 grader, ja så bliver indblæsningsluften altså bare det koldere. Det kan nok så mange filterrensninger/skift ikke gøre en pind ved. 
Og nu skulle det vel heller ikke være nødvendigt at skifte den slags på et nyt anlæg...??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR, luk lynhurtigt ned for den smarte belærende attityde!.
Uanset hvad du siger eller mener er det en dårlig anbefaling at skrive at han skal/kan/bør eftermontere en elektrisk varmeflade. En vandbåren er det eneste rigtige.
Hvis manden har elvarme er det selvfølgelig en anden sag, men det har han ikke nævnt noget om.

Og nej, en Nilan blander ikke ind- og udsugningsluft. Det er krydsveksler der blot flytter varmen fra fra udsugningsluften til indblæsningsluften

/John Jensen

Annonce
Hej

Må jeg spørge hvordan du har isoleret rørene? og har du planlagt rørføringen så den er så kort som muligt.

Hvis anlæget køre i meget lav hastighed som et fugtstyret jo gør om vinteren så bliver varmetabet i grader også højere.

Mærker ikke selv træk fra min egen Dantherm hch-5 som også er fugtstyret.

mit er isoleret med 50mm

JohnJensen... jeg ved ikke hvad dit problem er. Jeg lukker lige præcis ned for det der passer mig.

Fakta er, at der skal laves varme, for at Nilan 300 ikke skal blæse kold luft ind.
Om det så kommer fra el- eller vandbåren varme er jo ligegyldigt for forståelsen af, at dette anlæg kun er et ventilationsanlæg og at det koster ekstra kroner at få noget varme ud af det.
Det var vel det tråden gik ud på?

Ud over det, er jeg enig i det med krydsveksleren... selvom ordene "blande luften" måske er lettere at forstå, selvom det ikke er det der sker fysisk.

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi kan vel alle blive enige om, at det er bedre at ventilere med +4gr fra ventilationsanlægget, istedet for -6gr fra vinduerne!
Man bestemmer jo selv hvor meget anlægget skal køre og hvor lang tid man har vinduerne åbne.
I Nilan comfort´s uge program, kan man stille anlægget til at køre i 8 tidsbestemte perioder om dagen med bestemte hastigheder. 4 perioder tændt og 4 perioder slukket.
f.eks tændt om3 timer om morgenen (bad), 1time middag,3 timer aften (bad & madlavningstid) og en time midt om natten, i disse tørre kolde tider.

mvh johnia

@ johnia... ja, umiddelbart lyder det da mere fornuftigt, at få 4 + grader ind. Men som du også skriver, skal det jo nok være i begrænsede perioder.

Nilan 300 hedder jo også Comfort.... så komforten består vel nok i at man ikke selv, manuelt skal lufte ud.

Jeg synes dog det er en noget stor pris, at betale for noget som vi hos os klarer med daglige udluftninger og de, i alle rum i huset, indbyggede ventilationskanaler.

Har man ikke disse vantilationskanaler indbyggede i forvejen, kan der måske være god økonomi i at montere et ventilationsanlæg. Men at spare penge på varmebudgettet med en Nilan 300, set i forhold til indkøbs og installationsudgiften, den tror jeg ikke holder i byretten

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er flere punkter i denne tråd der kræver en bemærkning.

1. Blande luften/krydsveksler, begge er forkerte. I dag anvendes en modstrømsveksler, samme princip som modstrøm, men mere effektiv.
2. Hvis man lufter ud som bygningsreglementet foreskriver, sparer man faktisk penge (småpenge) på et ventilationsanlæg. Da jeg byggede hus for 4 år siden sagde energiberegningerne at varmebehovet var 85 kwh/m2/år uden ventilationaanlæg, og 80,5 med Nilan Comfort 300. i alt en besparelse på ca. 700 kwh/år á 55 øre. Elforbrug til venilation er indregnet i ovenstående.
3. Varmeflade uanset el eller vand er unødvendige. På en kold dag kørte mit anlæg indblæsning på 14 grader ved en udetemperatur på -12 grader. afkastluften var afkølet til -8 grader. Så hvis anlægget i denne tråd blæser ind med 4 grader er der noget rivende galt.
4. Jeg renser filtre 3 gange pr åer i sommers efter 3 års drift havde jeg veksleren ude til rens, der var stort set intet snavs. Hold filtrene i orden og tætsluttende, så varer det længe før veksleren er snavset.

Mulige fejlkilder:
Det kan tænkes at bypass spjældet fejlagtigt står åbent, så passerer 80% af luften forbi varmeveksleren. Du kan fjerne dækslet og mærke bag ved veksleren om spjældet er åbent.

Anlægget afrimer ikke korrekt, prøv at se på veksleren om det er en klump is. Mit afrimer ved at slukke for indblæsningen, så kun udsugningen fra huset kører. I disse kolde dage har jeg ingen problemer med så kold luft som beskrevet her. Anlægget kans selv afrime i nødvendigt omfang.

Kanalsystemet er ikke isoleret korrekt, dvs isolering ligger tæt og med mindst 50 mm (hae selv 100 mm)

Veksleren har en virkningsgrad på 80-95 % afhængigt af driftforholdene, men ja på de allerkoldeste dage kan man godt mærke en smule træk fra indblæsningen, men det er 14 og ikke 4 grader hos mig, og de to andre anlæg jeg har været behjælpelig med.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis