lyd isolerende skillerums vægge

Hej alle sammen.

Er igang med 1. sal projektet og skal til at planlægge hvordan mine skillevægge skal laves for at få en god lyd isolering.
Dvs. det tænkes ikke på hvor hurtigt jeg kan lave væggene eller fremtidige flytninger af disse.

Jeg havde tænkt på denne konstruktion hvor skillerums lægterne (grønne) sættes fast i spånplade gulvet og i forskallingen (røde):

Men jeg har så følgende spørgsmål.

1. Skal forskallingen saves "igennem" i mellem skillerums lægterne (de grønne) indtil dampspærren?

2. Vil væggen blive stabil nok? Tænker her på en 45 mm lægte med 2 lag gips i 4 meters højde nogen steder uden contra vægt

3. Vil 3 lag gips give en mærkbar virkning fremfor 2 lag?

4. Lægterne der sættes fast i spånpladen, skal de lægges på silicone eller er der her ingen effekt contra ustabil væg?

Er klar over der skal silicone imellem skråvæggene og de lodrette vægge og isolering imellem lægterne. Der bliver lavet flydende gulve i alle værelser så den vej skulle lyden ikke kunne vandre.

Hvis der er andre forslag eller ideer hører jeg gerne om det.

På forhånd tak for hjælpen.

P.S. Og jeg har fået et forslag fra Réne  men ville gerne høre andres meninger omkring lyddæmpning

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MLU på 27 dec 2010 18:05
Hej alle sammen.

Er igang med 1. sal projektet og skal til at planlægge hvordan mine skillevægge skal laves for at få en god lyd isolering.
Dvs. det tænkes ikke på hvor hurtigt jeg kan lave væggene eller fremtidige flytninger af disse.

Jeg havde tænkt på denne konstruktion hvor skillerums lægterne (grønne) sættes fast i spånplade gulvet og i forskallingen (røde):

Men jeg har så følgende spørgsmål.

1. Skal forskallingen saves "igennem" i mellem skillerums lægterne (de grønne) indtil dampspærren?

2. Vil væggen blive stabil nok? Tænker her på en 45 mm lægte med 2 lag gips i 4 meters højde nogen steder uden contra vægt

3. Vil 3 lag gips give en mærkbar virkning fremfor 2 lag?

4. Lægterne der sættes fast i spånpladen, skal de lægges på silicone eller er der her ingen effekt contra ustabil væg?

Er klar over der skal silicone imellem skråvæggene og de lodrette vægge og isolering imellem lægterne. Der bliver lavet flydende gulve i alle værelser så den vej skulle lyden ikke kunne vandre.

Hvis der er andre forslag eller ideer hører jeg gerne om det.

På forhånd tak for hjælpen.

P.S. Og jeg har fået et forslag fra Réne  men ville gerne høre andres meninger omkring lyddæmpning

1. Jeg ser ingen grund til at skære forskalningen..  for du skal også have noget at fastgøre vægge i.. Jeg vil nok mere skære spånpladegulvet der hvor du har de 10 mm luftrum, så trinlyden ikke kan "vandre" 1 lag gips skal løftes fra gulvet, og fuges lige inden 2. laget kommer op vil give det bedste resultat.
Jeg ville lave det i 70mm stålreglar i steden for træ.. men det er nok en smags sag

Om du har 2 eller 3 lag.. hmm du skal godt nok have nogle meget støjende unger for at 3 lag er nødvendig.. I den konstruktion du er igang med..

Håber det var et svar du kunne bruge

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Du kan læse noget om lydisolerende vægge hos KnauffDanogips eller Gyproc.
Start her; http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/bf-lyd.pdf 

Ved lydisolering handler det om bygningsdelens lydisolerende evner. Og om flangetransmision.
For at forhindre/reducere flangetransmision bør der ikke være materialer der er gennemgående fra rum til rum, (bortset fra mineraluld)
1. Derfor vil det være en god ide om du skærer forskallingen over. Det gælder hele vejen rundt for beklædning og forskalling. Men om det er muligt i praksis er en anden sag. Særlig gulvet er nok svært, medmindre der indlægges ekstra bjælker.
2. Nu ved jeg ikke hvad kontravægt er.
Men 4 meter i højden for alm. 45x45 reglar bliver alt for slasket.
3. 3 lag gips lydisolerer bedre end to lag.  Og gipsplader er jo billige. Du kan osse vælge at slutte af med spånplader. SÅ slipper du stortset for alt det bevidstløse spartle/slibe/pudse  arbejde.
4. Der skal bruges lydfugemasse - alle steder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af hpox på 28 dec 2010 14:20
For at forhindre/reducere flangetransmision bør der ikke være materialer der er gennemgående fra rum til rum, (bortset fra mineraluld)

1. Derfor vil det være en god ide om du skærer forskallingen over. Det gælder hele vejen rundt for beklædning og forskalling. Men om det er muligt i praksis er en anden sag. Særlig gulvet er nok svært, medmindre der indlægges ekstra bjælker.
2. Nu ved jeg ikke hvad kontravægt er.
Men 4 meter i højden for alm. 45x45 reglar bliver alt for slasket.
3. 3 lag gips lydisolerer bedre end to lag.  Og gipsplader er jo billige. Du kan osse vælge at slutte af med spånplader. SÅ slipper du stortset for alt det bevidstløse spartle/slibe/pudse  arbejde.
4. Der skal bruges lydfugemasse - alle steder.

1. Ja det er det jeg ville prøve at undgå ved denne opbygning. Og gulvet vil jeg ikke have en chance på, derfor jeg ville ligge flydende gulv oven på spånplade gulvet.

2. Her tænkte jeg på en lægte der har gips på begge sidder, hvor der er samme vægt på samme side. Altså balance i vægt fordelingen.

2.a. Lige præcis det jeg var nervøs for. 45x45 er jo ikke noget kraftigt noget og var i tivil om 2-3 lag gips kunne stabilisere det nok. Hvis man skal længere op i tykkelse er jeg bange for væggen bliver for tyk.

2.b. Hvor højt kan en 45x45 egentlig være uden at væggen bliver slasket??
3. Tjae billige og billige men jo i projektets opstart er de, ifor hold til at lave det om

4. Lige præcis.

Tak for svar begge to...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg forstår at du går meget op i lydisoleringen.
Det er også noget bøvl at lave om siden hen.

Gennerelt skal du sørge for at lyden ikke ken komme til at "vandre" i gennemgående konstruktioner som fx gulv og den langsgående væg og loft, de bør også være brudt når vi snakker om lydisolering.

Og alle huller, revner osv skal fuges så der ikke transmiteres lyd gennem luften, men det er du jo klar over.

Hvis dit undergulv ikek er lavet har du også nogle steder du her kan sikre dig lidt!
Allerede før du lægger undergulvet kan du lægge nogle strimler af lyddæmpende materiale på dine gulvspær, først her efter lægger du undergulvet. Ovenpå undergulvet lægger du nogle trinlydsdæmpende plader og ovenpå dette lægger du din endelige gulvbelægning.

Dørene skal du også vælge med omhu, de skal dels være tunge og dels skal der være tætningslister mellem dør og karm. en simpel ting som en fejeliste der svinger ned når døren lukkes, eller et dørtrin lukker også lidt bedre af for lyd end ingen!

Noget helt andet er også at du ved din indretning og valg af gulvbelægning også styrer dit lydbillede temmelig meget!
Trægulv kontra gulvtæppe gør en kæmpe forskel.... Men nogle løse tæpper støjdæmper meget det samme gælder for tunge gardiner, de opsuger en masse lyd.

Når du har så højt til loftet som du har, så skal du overveje om ikke du har behov for at få en permanent støj dæmpning i form af enten de perforedede gips akustikplader i loftet, enten som felter, eller som hele loftsfladen. eller evt et alternativt materiale som Troldtekt plader der også fåes i forskellige typer med forskelligt look og egenskaber.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 29 dec 2010 08:22
Jeg forstår at du går meget op i lydisoleringen.
Det er også noget bøvl at lave om siden hen.


Ja det gør jeg, mere fordi jeg godt kan lide at se film for fuld udblæsning og så skulle resten af familien gerne kunne sove

Desvære så er spånplade gulvet lagt for det var ellers en god ide.

Det med troldtek loftet har jeg kigget på men syntes ikke det er særlig pænt, så hælder mere til et par gode tykke tæpper og måske lave de der specielle "søjle" dæmpere..
Ligner en stor tønde med vat inden i med bløde tæpper omkring..

Ellers tak for svar

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu er lydisolering og lyddæmpning(regulering) jo ikke helt det samme.

2b. Egentlig kommer det vel an på hvor tæt de 45x45 mm prinde står. Hvis de nu blev monteret pr. 20 eller 15 cm. Hva' så.
Jeg er ikke helt på forkant med gips-vægs-fremstillingsprocessen.Men producenterne har nogle anbefalinger for dimensioner. Og jeg er sikker på at der findes såvel alm. stålregler og forstærkningsregler til formålet.
Og hvis du kender en stålmand kan du måske selv bukke nogle vinkelprofiler i galv. plade.
Endelig kan man spørge hvad den væg egentlig skal kunne. Sku' den blive lidt blød, ja så er det nærmest en fordel. Når man står og banker hovedet ind i den.

2. Ahae. Nu forstår jeg. Det var skisemig da en god ide. Men så hellere en 45x70 hvor du skærer et hak i top og bund. Men der skal jo osse trækkes noget isolering i væggen.
Hvis du nu giver væggen 3 lag gips på den side hvor du skal se film. Så vil jeg mene det vil give en bedre akustik..
Hvis det var mig ville jeg altså ikke bruge de 45x45 det bliver for spinkelt. Sætter man dem pr 20 bliver der rigtig meget skruearbejde..

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Så må den tømrer der har lavet forarbejdet da også lige på banen engang...

Jeg ville lave dine 45 x 45 forskalling rende igennem, også lave ca. 10mm luft mellem dine gipsplader henover væggene, så er lyden brudt her, selve gulvet er godt isolerende pga. det svømmende gulv.

Herefter ville jeg opsætte 45 x 70 regler eller 70 stålskinner med 50 mm isolering i.

Jeg ville dog nok opbygget det i regler da dette er nemmere at at skure træfiber og hårde plader fast i stålskinner, her ville jeg herefter opsætte første lag i 12 mm spånplader, som fuges tæt hele vejen rundt, og herefter afslutte med 1 eller 2 lag gips, gerne feks. 2 lag på den ene side og kun 1 lag på modsat side.

Spånplade inderst fordi den pga. den rodet/grove struktur i pladerne, har et rimeligt smalt resonans område i forhold til feks. krydsfiner, også har spånplade og gipsplader hver deres resonans område, hvilket giver en bedre lyddæmpende effekt end vægt alene... dette burde Mads også vide når han nu har rodet med autostereo....

Vil du opnå en bedre akustik til din filmoplevelse, skal du ikke kigge efter troldtekt, men kigge på ecophon plader som kan limes direkte på væggene og lofterne, det er utroligt hvad disse plader giver af effekt, eller den rigtigt flotte løsning smide, et par lydplader ind i loftet og væggene i det værelse som du skal bruges til "biograf" også, der er efterhånden så mange flotte profiler at vælge imellem, at man normalt godt kan finde en man syntes om.
Skrevet af Koludabyg på 30 dec 2010 21:48
Så må den tømrer der har lavet forarbejdet da også lige på banen engang...

Jeg ville lave dine 45 x 45 forskalling rende igennem, også lave ca. 10mm luft mellem dine gipsplader henover væggene, så er lyden brudt her, selve gulvet er godt isolerende pga. det svømmende gulv.

Herefter ville jeg opsætte 45 x 70 regler eller 70 stålskinner med 50 mm isolering i.

Jeg ville dog nok opbygget det i regler da dette er nemmere at at skure træfiber og hårde plader fast i stålskinner, her ville jeg herefter opsætte første lag i 12 mm spånplader, som fuges tæt hele vejen rundt, og herefter afslutte med 1 eller 2 lag gips, gerne feks. 2 lag på den ene side og kun 1 lag på modsat side.

Spånplade inderst fordi den pga. den rodet/grove struktur i pladerne, har et rimeligt smalt resonans område i forhold til feks. krydsfiner, også har spånplade og gipsplader hver deres resonans område, hvilket giver en bedre lyddæmpende effekt end vægt alene... dette burde Mads også vide når han nu har rodet med autostereo....

Vil du opnå en bedre akustik til din filmoplevelse, skal du ikke kigge efter troldtekt, men kigge på ecophon plader som kan limes direkte på væggene og lofterne, det er utroligt hvad disse plader giver af effekt, eller den rigtigt flotte løsning smide, et par lydplader ind i loftet og væggene i det værelse som du skal bruges til "biograf" også, der er efterhånden så mange flotte profiler at vælge imellem, at man normalt godt kan finde en man syntes om.
Ups, den med bil stereoen sved   
Har endda selv filflet med at lime spånplader og mds plader sammen for at få det bedste fra dem begge. Er der noget med at spånplader har en egen frekvens på omkring de 200 og spånplader omkring de 400 ???  Nå et lille sidespring.

Og den med et lag på den ene side og 2 på den anden har jeg så også fået læst mig til så den vil jeg bruge.

Men vi er enige om at der kun skal spånplade på det rum der skal være biograf i?

Og ja ville også helst bygge det op i træ regler end stål, selvom nogen siger at stål har en bedre lyd brydning.

Okay. Så tror jeg planen er:

Fra biograf og ind:
2 lag gips (Limet og i forskudt plan og fuget)
1 lag spånplade (også fuget)
45 x 75 / 100 mm regler med isolering. (Se spørgsmål neden under.
2 lag gips

Hvis man nu tager en 45x100 mm reglar og så i solere med 45 mm bats inden i ville man jo få stille stående luft som membran. Har læst at dette ville være bedre end at fylde helt op med isolering men er der nogen der kender noget til det?

Jeg siger tusind tak for alle svarerne og ideerne. De vil blive brugt.

Og tak til Koluda og så kan vi jo snakke lidt mere om det næste gang i kommer forbi

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg mener at man stiller reglarne forskudt for hverandre og trækker en rulle isolering hele vejen vandret igennem konstruktionen.
Derved får du en, i teorien, ubrudt "mineraluldsplade" som vel lydisolerer langt bedre end luft og træ.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også