lyd isolerende skillerums vægge

Hej alle sammen.

Er igang med 1. sal projektet og skal til at planlægge hvordan mine skillevægge skal laves for at få en god lyd isolering.
Dvs. det tænkes ikke på hvor hurtigt jeg kan lave væggene eller fremtidige flytninger af disse.

Jeg havde tænkt på denne konstruktion hvor skillerums lægterne (grønne) sættes fast i spånplade gulvet og i forskallingen (røde):

Men jeg har så følgende spørgsmål.

1. Skal forskallingen saves "igennem" i mellem skillerums lægterne (de grønne) indtil dampspærren?

2. Vil væggen blive stabil nok? Tænker her på en 45 mm lægte med 2 lag gips i 4 meters højde nogen steder uden contra vægt

3. Vil 3 lag gips give en mærkbar virkning fremfor 2 lag?

4. Lægterne der sættes fast i spånpladen, skal de lægges på silicone eller er der her ingen effekt contra ustabil væg?

Er klar over der skal silicone imellem skråvæggene og de lodrette vægge og isolering imellem lægterne. Der bliver lavet flydende gulve i alle værelser så den vej skulle lyden ikke kunne vandre.

Hvis der er andre forslag eller ideer hører jeg gerne om det.

På forhånd tak for hjælpen.

P.S. Og jeg har fået et forslag fra Réne  men ville gerne høre andres meninger omkring lyddæmpning

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej alle sammen. Er igang med 1. sal projektet... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en væg, der går op i kip?
Hvis det er tilfældet, er der vel nogle hanebånd som konstruktionen kommer til at støtte sig til.
Jeg har en væg, bygget på alm taglægter, ca. 38x56 mm, og kun med et lag gips på hver side, men der går nogle hanebjælker igennem i alm loftshøjde. Denne væg er knap 4 meter høj og er ganske stabil, men uden hanebjælkerne sikkert nok lidt slatten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 01 jan 2011 17:18
Er det en væg, der går op i kip?
Hvis det er tilfældet, er der vel nogle hanebånd som konstruktionen kommer til at støtte sig til.
Jeg har en væg, bygget på alm taglægter, ca. 38x56 mm, og kun med et lag gips på hver side, men der går nogle hanebjælker igennem i alm loftshøjde. Denne væg er knap 4 meter høj og er ganske stabil, men uden hanebjælkerne sikkert nok lidt slatten.

Jo den ene side vil få støtte af hanebåndende (den der går på langs med dem).

Den der går parralelt med hanebåndene skal jo så op i kip uden støtte.

Ellers lyder det godt at du har en stabil væg med den konstruktion

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hov-hov.
Det handler stadigvæk om træreger der skal skæres i smig.
Og princippet om at træreglerne forskydes for hver andre.
Men hvis der osse skal være plads til at trække 45mm mineraluld hen imellem reglerne må de jo ikke være mere end 55 mm brede i dit 100mm skelet.
Derfor kan du forstærke reglerne med metal eller andet - på bagsiden af reglerne.

Men nu er der højden på din væg. Du siger at den er 4 meter høj, men det er vel kun i et enkelt punkt. (kippen). Men hvor meget væg er egentlig mere end "hanebåndshøjde", 2,3 meter?
Skrevet af hpox på 01 jan 2011 19:24 

Men nu er der højden på din væg. Du siger at den er 4 meter høj, men det er vel kun i et enkelt punkt. (kippen). Men hvor meget væg er egentlig mere end "hanebåndshøjde", 2,3 meter?

Dette ved jeg ikke helt præcist da planerne stadig er lidt på tegne bordet. Men et hurtigt bud vil blive omkring 2 - 3 meter.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Bare en lille opfølgning på denne tråd.

Jeg valgte en løsning kun basseret på træ.

45 mm gulvskinner / top skinner lagt på 2 lag gulv-pap
Der monteres 37*73 mm T1 lægter C-C 300 mm og skåret i top og bund sådan at de ikke rører nabo skinnen (se eventulet billeder).

Men jeg vil så sige, at det har været et aller helvedes arbejde at lave og skære ud til elektrikker rør så kan ikke anbefale det til hurtig byggende projekter










Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også