lyd isolerende skillerums vægge

Hej alle sammen.

Er igang med 1. sal projektet og skal til at planlægge hvordan mine skillevægge skal laves for at få en god lyd isolering.
Dvs. det tænkes ikke på hvor hurtigt jeg kan lave væggene eller fremtidige flytninger af disse.

Jeg havde tænkt på denne konstruktion hvor skillerums lægterne (grønne) sættes fast i spånplade gulvet og i forskallingen (røde):

Men jeg har så følgende spørgsmål.

1. Skal forskallingen saves "igennem" i mellem skillerums lægterne (de grønne) indtil dampspærren?

2. Vil væggen blive stabil nok? Tænker her på en 45 mm lægte med 2 lag gips i 4 meters højde nogen steder uden contra vægt

3. Vil 3 lag gips give en mærkbar virkning fremfor 2 lag?

4. Lægterne der sættes fast i spånpladen, skal de lægges på silicone eller er der her ingen effekt contra ustabil væg?

Er klar over der skal silicone imellem skråvæggene og de lodrette vægge og isolering imellem lægterne. Der bliver lavet flydende gulve i alle værelser så den vej skulle lyden ikke kunne vandre.

Hvis der er andre forslag eller ideer hører jeg gerne om det.

På forhånd tak for hjælpen.

P.S. Og jeg har fået et forslag fra Réne  men ville gerne høre andres meninger omkring lyddæmpning

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej alle sammen. Er igang med 1. sal projektet... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MLU på 31 dec 2010 10:11

Har endda selv filflet med at lime spånplader og mds plader sammen for at få det bedste fra dem begge. Er der noget med at spånplader har en egen frekvens på omkring de 200 og spånplader omkring de 400 ???  Nå et lille sidespring.


Ja, man kan jo hurtigt glemme fordelene ved at benytte forskellige materialer med hver sin resonans frekvens, når man roder med andet end HIFI...

Skrevet af MLU på 31 dec 2010 10:11

Og den med et lag på den ene side og 2 på den anden har jeg så også fået læst mig til så den vil jeg bruge.

Men vi er enige om at der kun skal spånplade på det rum der skal være biograf i?

Jep, jeg ville nøjes med spånplade den ene side hvor der er biograf i.

Skrevet af MLU på 31 dec 2010 10:11

Og ja ville også helst bygge det op i træ regler end stål, selvom nogen siger at stål har en bedre lyd brydning.

Det optimale ville også være som hpox siger, nemlig en 100mm stålskinne i kanterne rundt, også 45 stålregler imellem, forskudt for hver side, så du ikke har gennemgående skinner i selve væggen, men kun i kanterne, men det er besværligt af pommeren til at skrue spånplader fast i stålskinner, så på den ene side kunne man evt. bruge alm. 45 x 45mm forskalling, men vil blive en noget blævrende væg i kun 45mm, stålskinnerne fåes i dag som opridsede stållægter, som lukker mindre lyd igennem skinnerne på tværs.

Skrevet af MLU på 31 dec 2010 10:11

Okay. Så tror jeg planen er:

Fra biograf og ind:
2 lag gips (Limet og i forskudt plan og fuget)
1 lag spånplade (også fuget)
45 x 75 / 100 mm regler med isolering. (Se spørgsmål neden under.
2 lag gips

Hvis man nu tager en 45x100 mm reglar og så i solere med 45 mm bats inden i ville man jo få stille stående luft som membran. Har læst at dette ville være bedre end at fylde helt op med isolering men er der nogen der kender noget til det?


Fornuftig opbygning.

Jep, derfor jeg også kun skrev 50mm isolering i den 70mm væg, det er bedre lyd brydende hvis væggen indeholder både stillestående luft samt isolering, frem for en væg der er helt fyldt op med isolering.

Skrevet af hpox på 31 dec 2010 13:23
Jeg mener at man stiller reglarne forskudt for hverandre og trækker en rulle isolering hele vejen vandret igennem konstruktionen.
Derved får du en, i teorien, ubrudt "mineraluldsplade" som vel lydisolerer langt bedre end luft og træ.

Okay, ja det kan lade sig gøre med 45mm stålskinner der står forskudt i en 95mm top/bund skinne, men hvor meget bedre effekt den har aner jeg faktisk ikke, men det bør give en bedre effekt, da stålet så isoleres helt fra, og ikke er gennemgående imellem isolering lagene, som ellers vil være tilfældet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg mener nu man osse bruger 2 skinner i bund og top. Evt. en alm. gulv/topskinne der flækkes. Eller 2 træregler med en centimeters afstand.
Hvis vi holder os til træ så bliver skelettet 45x2+10=100mm bred. Så ku kan fint anvende 45x95 mm regler, med "hak i bund og top" (således at der ikke opstår forbindelse mellem de 2 vægdele. Der bliver så ikke plads til at trække en rulle isolering igennem.
Men ved at bruge 45x55mm træpinde så gør der.
Men vi må måske for en gangs skyld erkende at stålreglar er bedre end træditto. I dette enkeltstående tilfælde.
Med mindre man bruger egetræ jo. ;o)
Jep, her må vi erkende at stål er træ overlegen.

Hvis man bruger dobbelt skinne i top og bund, så er det 2 selvstændige vægge med luft imellem, og det kunne også være løsningen her, lidt mere arbejde og koster lidt mere, men så minimere man for en gennemgående kant.

Eneste minus er som sagt at det er noget møg at få skruet spånpladerne fast i stålskinnerne, men man kunne evt. kombinere dette med monteringslim, så får man også brugt fladen mellem stålet og pladen, og begrænser antal at skruer der skal til...
Skrevet af hpox på 31 dec 2010 14:42
Jeg mener nu man osse bruger 2 skinner i bund og top. Evt. en alm. gulv/topskinne der flækkes. Eller 2 træregler med en centimeters afstand.
Hvis vi holder os til træ så bliver skelettet 45x2+10=100mm bred. Så ku kan fint anvende 45x95 mm regler, med "hak i bund og top" (således at der ikke opstår forbindelse mellem de 2 vægdele. Der bliver så ikke plads til at trække en rulle isolering igennem.
Men ved at bruge 45x55mm træpinde så gør der.
Men vi må måske for en gangs skyld erkende at stålreglar er bedre end træditto. I dette enkeltstående tilfælde.
Med mindre man bruger egetræ jo. ;o)

Er det noget i denne stil du tænker på for så er jeg sikker på det bliver løsningen.
Og nej, størrelses forholdet er ikke som det skal være. Blot til illustratioen.

Og jeg hælder som sagt mest til træ så prøver at finde en løsning i denne.. Ellers må man ty til stålet jo

Igen. Tak for hjælpen alle sammen.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kommer der så en beretning om hvorledes den konstruktion virker?
Det er da godt nok noget af et projekt at lave en sådan væg, men virker det efter hensigten, er det jo klart umagen værd.


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 01 jan 2011 16:16
Kommer der så en beretning om hvorledes den konstruktion virker?
Det er da godt nok noget af et projekt at lave en sådan væg, men virker det efter hensigten, er det jo klart umagen værd.



Det kan jeg love dig, men det bliver nok ikke liiiige med det samme

Og jo et projekt er det da, men hvis det nu virker skal jeg ikke pille væggen ned igen og starte forfra. Så vil hellere prøve at lufte tankerne og se hvad folk har af ideer.

Indtil videre syntes jeg det ser fornuftigt ud og tror på at det virker nu hvor:
Væggene er fysisk adskilt fra hinanden
Forskellige typer vægge (gips contra gips - spånplade)
Forskellige typer tykkelse på vægge
Stillestående luft incl. isolerings materiale indvendig..

Og ja.. Kan ende med et stor ØV, men det skal jeg nok også skrive hvis det gør.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja, det skal nok komme til at virke.
Men opstart af jetmotor vil måske nok kunne høres udenfor rummet - svagt.

Og det er sådan jeg mener at konstruktionen kan opbygges.
Men der bliver jo ikke plads til at trække isolering igennem konstruktionen.

Men du har på et tidspunk tselv leveret løsningen. Kontravægt o form af gipsplade. Blot skal der ikke bruges gipsplade, men en strimmel galv. metalplade i fuld længde. Som limes/skrues på bagsiden af hver45x45mm regel. Derved opnås en stor bøjningsstyrke på regelen. Måske kan bruges alm. indervægsreglar 45mm.

Egentlig har jeg ved et tilfælde lavet noget, der minder om dit projekt.
I soveværelset, har jeg lavet et badeværelse og på væggen ind mod sengen er der et indbygget et hængende toilet samt den indbyggede brusekabine.
Væggen ind mod badeværelset er beklædt med 30x30 granitfliser sat på 3 lag vådrumsgips bygget op på stållægter og stativet til cisternen til det hængende toilet.
Cisternen er dænget til med glasuld, hvorefter der kommer en væg bygget på trælægter og Huntonit træfiberplader ind mod soveværelset for en dels vedkommende, under en skråvæg. Længere henne bag brusekabinen er der sat indbyggede skabe.

Alt i alt giver denne konstruktion en formidabel lyddæmpning, så man faktisk ikke lægger mærke til at toilettet eller brusekabinen benyttes. Så den teori med anvendelsen af forskellige materialer i væggen og luft imellem de 2 sider, køber jeg gerne.

Dvs jeg vækker ikke fruen ved mine utallige natlige ture til toilettet! Jeg har dog ikke spillet høj musik der ude, så det kan jeg ikke klåge i!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af hpox på 01 jan 2011 16:53

Men du har på et tidspunk tselv leveret løsningen. Kontravægt o form af gipsplade. Blot skal der ikke bruges gipsplade, men en strimmel galv. metalplade i fuld længde. Som limes/skrues på bagsiden af hver45x45mm regel. Derved opnås en stor bøjningsstyrke på regelen. Måske kan bruges alm. indervægsreglar 45mm.


Jeg tænkte nemlig også her på at tage en 45 mm STÅL regel og smide en 45 mm træ regel i og skrue dem godt sammen. Men igen. Giver dette styrke nok til at holde gipspladerne når vi snakker 4 meters højde nogen steder?

Og så var der lige prisen på denne konstruktion

Derfor jeg tænkte på regler skåret i smig i stedet for..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også