frosne pex - og jernrør

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt hus fra 1920'erne, som løbende er blevet renoveret, men nu her i denne kulde kommer skavankerne...

Huset er i to plan hvor min varmvandsforsyning til 1. sal er frosset og som ligger i pex i rørskåle + isolering.
Jeg kan ikke finde finde stedet hvor dette pex er frosset.
Hvordan dælen finder man lige punktet hvor skidtet er frosset uden at skulle pille hele isoleringen af pexrøret ?????

Næste underlige problem er at mit koldt vand er delt frosset ????
Ja sådan at forstå at der er kold vand i brusekabine + vand til vaskemaskine og toilet, men 1,5 længere fremme eller tilbage på system er vandet frosset og lige så i naboværelset som er et lille the køkken hmmmmmm.
Disse rør ligger i jern og er isoleret som man nu gjorde det før hen med rockwool og den der sorte papkappe.
Jeg har prøvet med varmeblæser varmluftspistol etc men kan ikke få hul igennem, er der her kun the one and only way strøm via en svjese generator med en dyr Vvs og eller elektrikker.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det et din eneste mulighed, og så må du når det er tøet op, ikke lukke helt af for vandet igen. Det er en dyr lære streg men nok den eneste mulighed du har.

V.h.  Håndværkeren
Der skal varme til, masser af varme.
1000 W halogenlamper, varmluftblæsere osv.
Men vær forsigtig, lidt spindelvæv og så er der risiko for brand.
Men branden vil jo nok tø rørene op.

Ved du iøvrigt hvorfor englænderne altid placerer vandrørene uden på husene. I England?
Er det rør i rør, så er varmeblæseren normalt yderst effektiv, sæt den på så lavt styrke at den ikke smelter rørene, og lad de så blæse ned i rørene, så plejer den altså at få tøet rørene op inden for 5-10 minutter, men tålmodighed er selvfølgelig en dyd....
Tak for jeres gode ide'er

I går tog jeg den hårde vej og brækkede the køkkenet ned, skar hul i væggen og kom derefter ud til de ski...... frosne vandrør,

I løbet af en ½ time var det kolde vand tøet op af sig selv grundet rumtemperaturen fra køkkenet, så nu er det kun pex røret jeg skal have gang igen. og som tidligere skrevet ligger det "IKKE" rør i rør, men kun i en isoleringsrørskål og rockwool pakket ind i det der sorte pap et eller andet og det ville jeg nødogt pille af i den her kulde da det brækker itu som glas når man piller ved det...
Og det er jo da øv at man ikke bare lige sådan kan finde hvor det lor... pex er frosset da det kun drejer sig om en længde på ca 8 meter.
Men nu lover vejrguderne jo lidt tø her i det sønderjyske så mon ikke det er lyd forude...

Men skulle der nu alligevel være en klygtig læser her der lige ved hvordan man lige præcis kan sige hvordan man finder det frosne sted ville jeg da blive lykkelig

Mvh
John


Hvis du kan komme til at afmontere pex'en, i den ene ende, kan du skubbe en tyndere stiv slange ind, sæt vand på den tynde slange, gerne varmt vand, så kan du tø op på den måde.

Sådan har jeg været med til at tø plast vandrør op, der lå i jorden, vi brugte varm vand, det gik rimelig smertefrit....

mvh jens
Hej Jens

Ja det lyder som en god idé, jeg kan komme til pexrøret fra afgangen fra fyret og så måske den vej, det skal sku prøves..

Tusinde tak for idéen

Mvh

John
Genial god ide!!. Det er skrevet bag øret!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis