Radiator ventil hyler - hvorfor?

I vores stue har vi en 5 meter lang radiator, som har termostat på både fremløbs- og returventil. Som udgangspunkt er begge termostater indstillet ens, for at sikre jævn varme på radiatoren.

Problemet er at fremløbsventilen hyler, dette er både i løbet af dagen og om aftenen. Det kan fjernes midlertidigt ved at dreje på termostaten.

Normalt ville jeg forvente det skyldes for højt tryk i fjernvarmesystemet, men da det er den eneste ventil vi har problemer med, tænkte jeg på om det kan skyldes at den fejler noget? - Og jeg vil ikke begynde at justere på noget før jeg har fået jeres holdning til problemet

Det er et 1-plans parcelhus med 6x radiatorer og 1x gulvvarme uden cirkulationspumpe.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor i alverden har man termostat både på fremløb og retur? Dem får man aldrig synkroniseret. Det lyder som en fejlkonstruktion.

Bent.
Fremløbsventilen sidder lige ved vores terassedør, og i følge den sidste VVS'er jeg brugte var det en god ide, da det sikrede en mere ens opvarmning af radiatoren i og med den er så lang og terassedøren er lige ved fremløbet.

Det var installeret da vi overtog huset, og det var ikke ham som havde installeret det. Han syntes dog vi skulle beholde det som det var.
Hej.

Bortset fra at opstillingen er noget fusk efter min bedste overbevisning, er det højst sansynligt indstillingen af de to ventiler det kniber med.

Forestil dig at begge ventiler er lukkede og radiatoren køler lidt af. Så bliver der en smule undertryk i radiatoren i forhold til anlægets tryk og da ventilen ikke er helt tæt giver det højst sansynligt de omtalte pibelyde når vandet siver for at ophæve trykket. Håber forklaringen giver mening.

Fortvivl ikke. Åben den ventil der sidder på returen helt. Det burde kunne kvæle piveriet. Vil du have en bedre regulering af radiatoren køber du et reguleringshoved med en fjernføler og placerer følerhovedet et neutralt sted i rummet.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 27 dec 2010 23:15
Fortvivl ikke. Åben den ventil der sidder på returen helt. Det burde kunne kvæle piveriet. Vil du have en bedre regulering af radiatoren køber du et reguleringshoved med en fjernføler og placerer følerhovedet et neutralt sted i rummet.


Piveriet forsvandt desværre ikke af, at jeg åbnede helt for returen.

Hvad kan jeg ellers prøve?
Skrevet af Nitter på 27 dec 2010 23:15
Hej.

Bortset fra at opstillingen er noget fusk efter min bedste overbevisning, er det højst sansynligt indstillingen af de to ventiler det kniber med.



Denne opstilling er på ingen måde fusk, faktisk den ultimative løsning indtil der kom ventiler med forindstilling..........
Fremløbsventilen føler på rumtemperaturen og lukker når rummet er varmt nok.....
Returventilen føler på returvandstemperaturen og lukker hvis det er for varmt og derved for dårlig afkøling.......
Men dit problem er at der er for højt differencetryk til en fremløbsventil, enten har du ikke en trykdifferense regulator eller også er den sat for højt eller defekt.
Har i altid haft fjernvarme ?? eller har i først for nylig fået det ?

Mvh
Dennis

ps: Nitter, lad dog vær at svare på noget du åbentlyst ikke har forstand på, ville hjælpe, folk bliver jo forvirede over sådan nogen helt forkerte udtalelser......
Annonce
Skrevet af Smeden Nordfyn på 28 dec 2010 18:02

Men dit problem er at der er for højt differencetryk til en fremløbsventil, enten har du ikke en trykdifferense regulator eller også er den sat for højt eller defekt.
Har i altid haft fjernvarme ?? eller har i først for nylig fået det ?
Hej Smed

Der har altid været fjernvarme i huset.
Vi overtog det for 5 år siden, og fik udskiftet difference regulatoren da vi renoverede bryggerset. Jeg kan ikke huske om problemet var der før udskiftningen, men det har været der de sidste 3-4 år.

Det er den eneste ventil der er problemer med, derfor har jeg ikke reguleret på difference-trykket.
Er det en AVPL trykdiff. i har ?? hvis du skruer den helt i bund med en lille umbraconøgle , skal den 5 hele omgange ud, så står den på et diff tryk på 0,1 bar som burdte kunne trække huset, hvis i har en varmtvandsbeholder siddende efter den og den ikke længere kan følge med så giv den 5 omgange mere, det skulle være nok, så skulle støjen være væk, eller er der noget galt med fremløbsventilen :-)
Ja, det er en AVPL der er monteret, men den reguleres fra 0,05 - 0,25 bar på 5 omgange i alt, så jeg går ud fra den bare skal drejes 1 omgang for at justeres til 0,1 bar.
Det var den indstilling den havde i forvejen, så jeg giver den en omgang mere til 0,15 bar.

Der er ikke monteret en varmvandsbeholder, men en varmeveksler. Den sidder dog før trykdifferencen på fremløbet, og efter trykdifference-følerrøret på returen. - er det forkert?
Nej, den regulere fra 0,05-0,25 fra helt i bund til helt åbent og 0,01 pr omgang, derfor 5 omgange for det mindste 0,05 + 5 omgange af 0,01 = 0,1 bar ;-)

Og veksler monteringen er som det skal være :-)
Den kan kun drejes 5 omgange i alt, så kan den ikke drejes mere ??
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis