Sodudtræk på skorsten/Inddækning

Denne her har med garanti været oppe og vende før, men:

På en muret skorsten fra 1964 er der kommet sodudtræk efter at vi har fået nyt fyr som ikke varmer skorstenen så meget op.
Jeg har tænkt på om ikke soden stadig vil komme selv om den blir foret med isokern eksempeltvis? Nu siger smeden der var og rense kedel så, at grunden til at det blir ved med at komme er, at skorstenspiben ikke har en inddækning over taget, og den derfor hele tiden blir fugtig. Med isokern i, og en inddækning ville det formentlig blive godt igen, og den vil kunne behandles således at sodudtrækket ikke vil være at se mere.
Nogen mening om det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt at smeden har ret - eller osse har han ikke.
Hvis du med inddækning mener afdækning af selve skorstensåbningen så der det nu ikke meget vand der kommer der. men måske er det lige hvad der skal til. Hvem ved?
Det var jo nok værd at prøve først.
Hej.
Med inddækning mener jeg inddækning af f.eks. zink nederst på piben lige over taget. Og det skal jo laves alligevel, men spørgsmålet et nemlig om det vil være nok, så jeg evt. kun behøver at lave en ny pibe med både ny ind- og afdækning og derefter reparere og oudse resten af skorstenen op på ny, eller om man lige så godt kan vælge den noget dyrere løsning og pille hele skidtet ned.
Rigtig godt nytår!
Hvis ellers der er i okay stand, er der ingen grund til at murer en ny pibe op.

Et godt afdækningskrans og inddækning burde holde det tørt, inddækningen kunne evt. laves med wakaflex og fugeskinner, så er det nemt at klare selv, hvis man har lyst til at hænge deroppe selv...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis