Flytte stikkontakter fra gerigt til væg

I vores hus fra 1970erne er der mange afbrydere og stikkontakter der er monteret i dørens gerigter. Siden vi planlægger at skifte døre snart, er vi kommet i gang med at åbne huler til indbygningsdåser i alle vægge ved siden af dørene (5-7 cm afstand til døren), hvor vi skal flytte stikkontakter og afbrydere. Så kan elektrikkeren forlænge kablen fra dør til indbygningsdåse.

Skal der laves noget yderliggere med selve forbindelserne ved dørens karm? Som det ser ud nu, kommer de nye karme til at fylde helt ud til væggens kant (tynd opklodsning kan muligvis monteres), så der er ikke plads til andre dåser bagved gerigterne, der er kun nok plads til samlemuffer for ledninger. Alle døre er udført med Flexkarm, så gerigterne er aftagelige og samlingerne kan tilgås hvis nødvendigt.

Er ovenstående forsvarligt fra sikkerheds synspunkt og fra Stærkstrømsbekendtgørelsens vinkel, når man snakker rennovering af et ældre hus?

Er det tilladt at isolere sammlemuffer hver for sig yderliggere (elastisk rør ovenpå, tyller), uden at de skal bygges ind i en dåse, dvs. uden at det hele fylder for meget?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den løsning får du aldrig en elektrikker med på. ledningerne skal være enten kabler eller føres i rør og må ikke samles med samlemuffer. Kabler kan samles med krympemuffer, men den løsning dur vist ikke her.
Hej,

Desværre kan din løsning ikke bruges..

Fint at flytte dem ind i væggen, men det kræver at det rør som sikkert løber ned bag gerigten og ender i ingenting, skal forlænges og dermed skal ledningerne skiftes..

Men fortvivl ikke, ledningerne koster ikke meget, og elektrikkeren kan hurtigt skifte dem... Men en samling bag en karm er desværre ikke hverken lovlig eller en god idé..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har læst andre steder at det er tilladt at forlænge kabler med krympemuffer og udenfor dåser med dæksel, hvis det er en del af den faste installation som ikke skal serviceres - i hvert fald har nogle elektrikkere gjort det i nedsænket loft da der skulle flyttes loftdåser til belysning. Jeg har det svært at se hvorfor det ikke skullle være tilladt her?

Installationsrørene bagved karmene kommer ud under alle mulige vinkler, nogle gange også presset / deformeret imellem to mursten, så jeg kan svært forestille mig at de kan forlænges uden at afbryde dem med en fysisk afstand på et par centimeter. Så vil jeg tro at der er ingen fordel med at udskifte ledningerne, men kan lige så godt forlænge det stykke der mangler. Hvis det er tilladt at forlænge kabler med krympemuffer, hvorfor er det så ikke tilladt at gøre det samme på ledninger i installationsrør - bliver ikke risikoen (hvis der er) det samme?

Og kan man ikke, hvis det er til at foretrække, forlænge ledninger fra installationsrør med et stykke kabel, der fylder meget mindre og kan presses igennem et hul i væggen?

Samlemuffer vs. krympemuffer - jeg ville tro at krympemuffe der er presset med en tang på en hård kobber ledning kan meget nemmere ødelægge / knække ledninger og ende med en dårlig forbindelse end en samlemuffe. Selvom krympemuffen vil måske holde bedre ledningerne på plads, både den oprindelige installation og ledningerne til forlængelse er en del af den faste installation og ender i indbygningsdåser, så de kommer i hvert fald ikke til at opleve nogen mekanisk stress. Jeg begynder at tro på at det er ikke så meget sporgsmål om hvad loven tillader, men mere om hvad elektrikkeren foretrækker. Hvis samlemuffe var en dårlig løsning, vil det såi kke være endnu farligere at bruge den i loftdåser (som man ofte gør) hvor der skal forbindes den faste installation med en lampe man kan hive i?

i din faste installation må du ingen skjulte samlinger havde, du må derfor ikke bare forlænge dine ledninger med samlemuffer, i samlemuffen sidder der en skrue af metal som ved stor belastning kan blive varm og ved ingen belastning blive kold metal udvider og trækker sig sammen alt efter om der er koldt eller varmt og det kunne skabe en løs forbindelse med årene, en løs forbindelse skaber så en lille gnist og en lille gnist kan skabe en brand. groft sagt.

efter som der er lovligt at splejse et kabel vil jeg TRO man gerne må tage en pcv rør skære det over presse nogle isoleredepressmuffer på sætte en plastik muffe på røret og forlænge røret. da kablerene så stadigvæk er dobbelt isoleret.

men syntes du skal tage en snak med din elektriker inden i kommer for godt i gang med projektet da det IKKE er lovligt selv og lave faste el installationer i hjemmet.

Din løsning dur altså ikke...Du må ikke lave skjulte samlinger på den måde som du beskriver...samlemuffer ( dem med skruer og lign) er til dåser, lampeudtag og den slags og pressmuffer er til at splejse et kabel med...Jeg er selv elektriker og ville skifte de ledninger som løber i røret og så forlænge dit rør med en muffe og noget rillerør så det kan nå ud i den nye dåse, eller tage en stump kabel, og skralde en del som du så kan trække op i røret og så og ligge kabel ud i den nye dåse...du kan hvis du har det rigtige værktøj, nøjes med at lave et hul til dåsen, murer den ind, og så forsigtigt bore et hul fra dørhulet og ind i den nye dåse..det er en cowboytrick som er brugt massere af gange....Skriv bare hvis du vil have en mere uddybende forklaring på mine forslag, kan se dit post nr er 6400, kan også henvise dig til et elektrikerfirma som jeg sagtens kan stå inde for...(har ikke nogen økomonisk forbindelse til firmaet eller vil på anden måde nyde fordel af det...Er bare tidligere ansat der)

Samlemuffer er ikke dårligere end pressmuffer, de tjener bare hvert sit formål, og jeg har før set eks. på at samlemufferne er blevet løse med tiden, det kunne f.eks udvikle sig til en lille brand..kan sagtens komme med en teoretisk forklaring på hvordan det kan ske, men regner med at det ikke er nødvendigt....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af ratep2001 på 27 dec 2010 08:10

Samlemuffer vs. krympemuffer - jeg ville tro at krympemuffe der er presset med en tang på en hård kobber ledning kan meget nemmere ødelægge / knække ledninger og ende med en dårlig forbindelse end en samlemuffe.

Nej for den da. Er IKKE udlært elektrikker men har selv lige lavet en masse forlængelser af mine kabler  med presse muffer og disse samlinger er ligesom om kabler var ubrudt. Mest med styrke og næsten med fleksibiliteten.

Desuden så skal man som ufaglært jo også passe på ved samle muffer ikke at give skruen for meget moment og derved skabe en usikker forbindelse.. Og igen.. En samlemuffe fylder langt mere end end presse muffe hvor ledningen jo et et langt stykke i forhold til det "v" en samlemuffe jo skaber hvis du forstår.

Så det har ikke noget at gøre med at der nemmere for elektrikkere at bruge presse muffer det har faktisk sin beretigelse...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu bliver jeg altså nød til at blande mig. Den ENESTE håndværksmæssige korrekte måde at lave det på er at forlænge de rør som ledningerne løber i, og UDSKIFTE disse ledninger. Alm samle muffer dur ikke, at krympe en stump kabel på dur heller ikke og så må du for øvrigt heller ikek selv lave det, og med den viden samt de løsningsforslag og meninger du har burde du holde dig langt væk fra det, få nu fat i en elektriker til at lave det ordentligt.

Og hvad angår at overspænde samlemuffer, har ALDRIG prøvet det( elektriker i snart 16år), de skal spændes hårdt, en løs samle muffe giver god mulighed for brændfare.
Nu forstår jeg meget bedre problematikken, efter al diskussion der er foregået her på siden - det er nogle gangle godt at udfordre med ting man selv synes er tilladte eller ej.
Grundlæggende problemet er at vi ikke har skiftet døre på et tidspunkt da vi flyttede ind i huset og kom i gang med rennovering, da vi ikke havde råd til det. Nu vil vi gerne gøre det, men nu er væggene spartlet og tapetseret, så det er noget bøvl hvis vi skal lave riller til yderliggere isolations rør osv, så kan vi lige så godt starte forfra...
Det er ikke noget problem at lave hul til indbygningsdåsen i væggen der kan dækkes af rammen og bagefter bore hul fra dørkarmen (ofte før dåsen er monteret, det er ikke så svært at ramme), det har jeg gjort flere gange og det fungerer. Jeg har åbenbart overset kravet til dobbeltisolering som en kabel, eller ledninger i isolationsrør giver, så jeg må regne med at det vil tage lidt ekstra plads (ekstra isolations rør eller kabel i et større hul).
Selvom der er delte meninger, kan jeg godt forstå på nogle af jer at det er tilladt at forlænge ledningerne med kabler, og for at bevare kravet til dobbelt isolering skal man sørge for at trække kablen og samlingen med krympemuffer og krympiflex ovenpå op i røret - det lyder som en løsning som fylder minimalt og kablen kan nemt sendes igennem de 5-7 cm hul i væggen. Er der andre lovmæssige ting der taller imod det?
Det er bare ikke sikkert at elektrikkeren vil være med på ideen, men det skal overvejes...
Prøv at tage et gæt på hvorfor en elektriker nok ikke ville være med på at splejse et kabel på dine ledninger. Hvorfor er det sådan et problem at få skiftet de ledninger, evt til et kabel hvis det virkelig skal være. Det tager altså ikke så lang tid at skifte de ledninger til nye, har aldrig forstået problemet i det. Det er meget muligt at en presmuffe er god nok, men det bliver aldrig som en ubrudt leder, hvergang du samler noget har du altså potentiale for fejl, har set en del samlinger som ikke har været for gode, især når GDS folket bruger deres alt for billige værktøj som ikke er egnet eller ikke passer til de muffer de bruger.
Du skal også lige være klar over de konsekvenser det kan have selv at have udført de nævnte ting kan have, har du lavet noget der ikke er lovligt kan du meget nemt komem til at hænge på regningen for udbedring den dag du har solgt huset, og det bliver rigtig dyrt, der ud over er der noget forsikringsmæssig hvis dit hus brænder ned. Og så er der risikoen for at nogen kommer til skader af de ulovlige/tvivlsomme installationer.
Skrevet af Bai7200 på 28 dec 2010 12:39 
Det er meget muligt at en presmuffe er god nok, men det bliver aldrig som en ubrudt leder, hvergang du samler noget har du altså potentiale for fejl, har set en del samlinger som ikke har været for gode, især når GDS folket bruger deres alt for billige værktøj som ikke er egnet eller ikke passer til de muffer de bruger.
Og her skriver jeg så det som jeg altid skriver. Hvis man vil "lege" elektrikker må man også købe det rigtige værktøj. Dvs. en presse muffe tang med udveksling sådan at du får en ens samling hvergang.

Hvis du så mener sådan en samling som så er med limflex henover kan blive en løs forbindelse på et tidspunkt må du meget gerne forklare mig det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også