Flytte stikkontakter fra gerigt til væg

I vores hus fra 1970erne er der mange afbrydere og stikkontakter der er monteret i dørens gerigter. Siden vi planlægger at skifte døre snart, er vi kommet i gang med at åbne huler til indbygningsdåser i alle vægge ved siden af dørene (5-7 cm afstand til døren), hvor vi skal flytte stikkontakter og afbrydere. Så kan elektrikkeren forlænge kablen fra dør til indbygningsdåse.

Skal der laves noget yderliggere med selve forbindelserne ved dørens karm? Som det ser ud nu, kommer de nye karme til at fylde helt ud til væggens kant (tynd opklodsning kan muligvis monteres), så der er ikke plads til andre dåser bagved gerigterne, der er kun nok plads til samlemuffer for ledninger. Alle døre er udført med Flexkarm, så gerigterne er aftagelige og samlingerne kan tilgås hvis nødvendigt.

Er ovenstående forsvarligt fra sikkerheds synspunkt og fra Stærkstrømsbekendtgørelsens vinkel, når man snakker rennovering af et ældre hus?

Er det tilladt at isolere sammlemuffer hver for sig yderliggere (elastisk rør ovenpå, tyller), uden at de skal bygges ind i en dåse, dvs. uden at det hele fylder for meget?
I vores hus fra 1970erne er der mange afbrydere og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ratep2001 på 28 dec 2010 12:13
Selvom der er delte meninger, kan jeg godt forstå på nogle af jer at det er tilladt at forlænge ledningerne med kabler, og for at bevare kravet til dobbelt isolering skal man sørge for at trække kablen og samlingen med krympemuffer og krympiflex ovenpå op i røret - det lyder som en løsning som fylder minimalt og kablen kan nemt sendes igennem de 5-7 cm hul i væggen. Er der andre lovmæssige ting der taller imod det?
Det er bare ikke sikkert at elektrikkeren vil være med på ideen, men det skal overvejes...


nej nej nej du...Hvis dine ledninger kommer ud af et rør, så dur det altså ikke at muffe en stump kabel på...du bliver nød til at skifte de ledninger enten med et kabel hele vejen, eller trække nye ledninger i røret og forlænge røret....Det helt korrekte ville være at skifte ledningerne og forlænge røret, men det er lige så lovligt at skralde en stump kabel og trække det op i røret og så føre kablet ud i din nye indmuringsdåse...den sidste løsning er nok den nemmeste og den har jeg også selv brugt massere af gange...du kan evnt smøre kablet lidt med noget opvaskemidel så det glider lidt lettere i røret
OK, forstået, de gamle isolationsrør med ny kabel i hele vejen til de nye indbygninsdåser...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

hvorfor vil du egentlig have dem ind i væggene ? jeg er ved at skifte en masse døre i mit 70er hus, og har da tænkt mig at beholde dem i gerigterne.. syntes ikke det ene er specielt flottere end det andet..
Der er blevet lavet tilbygning i to omgange og alle steder er stikkontakter ind i væg, og i vores øjne er det den rigtige måde at gøre det på...

Men som du kan se det giver en del problemer. Jeg har afmonteret et par gerigter mere og kan se at nogle steder er der isolationsrør næsten helt ud til karmen, så der bliver altså ikke plads til ekstra bøjninger til isolationsrør, flexrør eller kabel, uden at der skal skæres yderliggere i væg eller i karm.

Hvis man kigger bort fra de to løsninger om at forlænge isolationsrør eller bruge kabel i den eksisterende rør, er det så muligt at samle to isolationsrør på anden vis, uden at bruge muffer, T- og L- bøjninger? Og heller ikke lave forlængelsen med flexrør? Kan man bruge ekstra isolation som krympiflex ovenpå ledningerne mellem de to isolationsrør eller noget isolation der forbinder de to isolationsrør også er flad så den kan komme forbi karmen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også