Valg af motorolie, gammel bil.

Hej derude.
Jeg står og gerne vil skifte min motorolie, og har folk fra højre og venstre hvor nogle siger "Tag du bare den billige fra aldi" og andre siger jeg skal ofre lidt på det.

Hvad mener i? Er en Castrol 15/40W Milage fra Thansen til 299kr så meget bedere end den billige fra Aldi til 89kr? Hvad er forskellen på de dyre og billige olier sådan generalt?

Tak på forhånd.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer en hel del an på, hvilken bil, det handler om.

Med venlig hilsen
ktm

 

Forskellen er da den samme uanset bilmærke.
Du betaler for 3 ting når du køber olie.. meget firkantet sagt.
Selve olien (også hvis den er syntetisk.)
Additiver.
Reklame.

Hvis man generaliserer lidt, så koster det at få additiver i, som renser, forhindre koksdannelse og sådan.. Flyde evnene er også forskellig ligesom hvor stærk oliehinden er og hvad den kan holde til.
Jeg vil aldrig hælde den billigeste olie fra aldi i noget jeg ejer og vil have smurt. Den opfylder kun nogle minimumskrav og det er det.

Jeg ville helt sikkert bruge den fra thansen. Jeg venter typisk på det er på tilbud - sidst blev det en shell fra bilka... til samme pris.



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ikke helt enig.
Hvis det er en diesel med sensibel turbo, kan man hurtigt rode sig ud i kvaler.
F.eks. en Mondeo med Zetec motor kan slet ikke fungere på tyk olie når det er køligt i vejret. Så kan den ikke slippe af med olien i de hydrauliske ventilløftere.
Er det en rigtig gammel motor, kan den ikke leve med en meget tynd olie, uden at det fiser lige igennem dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay - Der er tale om en Fiat Punto 75 ELX fra 1994
Jeg har rigtig god erfaring, med delsyntetisk 5w-40 Shell
(købt i Bilka på bud)

Underligt nok har jeg prøvet en tilsvarende olie, fra Mobil købt hos HN.
Det gav et voldsomt øget olieforbrug på 1 liter pr 1500km
Imod det sædvanlige 1 liter pr 5000 km

Efter at have skiftet tilbage til Shell, ingen problemer.

Jeg har før kørt på ELF og BP ,også uden problemer

det er en corolla fra 90

mvh jens
Annonce
Prøv at kigge her på den her side www.mapodo.de, der er priserne rimelig fornuftige i forhold til her i DK, selv Thansen kan ikek følge med, har lige købt 3X5 liter Castrol sparede ca 800-1000kr(inkl fragt) i forhold til de priser som bla Thansen køre med. det hele kom med posten ca 3 dage senere
Personligt ville jeg bare vælge en 15/40W i mellemprisklassen til en bil i den alder. Som KTM skriver, er det ikke nødvendigt at gå ned i noget mere tyndtflydende. Du risikerer bare at det ryger lige igennem.
Alt varmt olie er tyndt.. ??? Det er jo flydeevnen når det er koldt der gør forskellen på "vinter-" og "sommerolie"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tror jeg prøver den THansen har fra IQ-X til omkring 150kr for 5liter af 15W/40 som min instruktionsbog fortæller jeg skal bruge - Det kan ikke være en hel dårlig olie forhåbenligt, har haft god erfaring med deres gearkasse olie til automatgear samt knallert olie.
Jeg har set mange dele som var blevet slidt på grund af for dårlige smøremidler. så for ca 15 år siden begyndte jeg at høre mine kunder om hvilke mærker de brugte. Det viste sig hurtigt at der ikke var den helt store forskel på de kendte mærker, når man vel og mærke så på de dyreste af deres olier. En af mine kunder havde prøvet mange forskellige produkter til at smøre en kæde som kørte i vand. Og jeg havde også haft flere forskellige produkter med. Det generelle var at hen ikke syntes der var en mærkbar forskel på mange af de produkter han havde prøvet. En dag jeg besøgte ham, fortalte han om en nyt produkt hvor man havde ophævet centrifugalkraften. Jeg har da prøet at smøre min cykkelkæde og al det overskydende blev slynget af. Så da han fortalte mig at den nye olie ikke blev slynget af, troede jeg at han lavede sjov med mig. ind til at han viste mig hvad der sket når han smurte kæden. Der blev ikke slynget en dråbe af. Efterfølgende var jeg på nogle kurser ved dem. Det ændrede mit syn på smøring. Jeg har vedlagt en Video.

https://www.youtube.com/watch?v=bJPZH6bVECI
Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.
[email protected]
Med venlig hilsen
Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis