Flytte stikkontakt i murstensvæg

Jeg skal have flyttet et stik til strøm + radio/TV signal ca 1 m skråt nedad i en vandskuret murstensvæg (så det kommer til at sidde inde bagved TV'et). Man kan selvfølgelig fræse en rille lodret og vandret, men kan man også bore det nye hul ud og på en eller anden smart måde fiske ledninger/tomrør fra det nuværende stik og trække det på bagmuren ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammelt er dit hus ??, ofte har jeg været ude for, at mørtlen, som er brugt til murstenene, er faldet ned i hulmuren, og det er derfor svært at "fiske" i hulmuren. Men er det er nyere hus med ca. 200mm isolering kan det muligvis godt lade sig gøre at fiske ca. 1m.
Tjoee det skulle vel nok kunne lade sig gøre når det kun drejer sig om en meter. Du skriver ikke noget om hvordan det nuværende tomrør med ledninger løber. Er det i en rille i muren eller løber det i hulmuren. Start med forsigtigt at bore de sten ud hvor det nuværende stik sidder - de skal vel skiftes med nye. Det giver også plads og overblik over hvordan det er lavet. Med et hulbor laver du så hul hvor det nye skal sidde. Det skulle så gerne være muligt at fiske et stump tomrør igennem med en søgefjeder og forbinde de to tomrør med en plastikmuffe. Senere trækkes nye ledninger igennem med søgefjederen.
Som StenKrog er inde på, vil det under de rigtige forhold godt være muligt at få fisket en meters penge... men under andre kan det være helt umuligt.

Men i samme omgang skal du være opmærksom på at du risiker at ødelægge isoleringen i hulmuren.
At både stikkontakten og antennestikket kan være sløjfet videre, således det ikke kun er 2 kabler som skal flyttes /forlænges.
At det evt. kan være nemmere at fiske oppe fra loftet hvis det er et en-planshus og du kan komme til hulmuren oppe fra.
Tak for svarene!

Det er et nyt hus i 2 plan med betondæk i etageadskillelsen så det skal fiskes via det nye hul. Jeg prøver.
Overvej kraftigt om det ikke er bedre/lettere bare at kradse fugen ud, og sløjfe videre fra både stikkontakten og antenneudtaget. Det er MEGET tidskrævende at skulle fiske 1m, også bagefter muligvis have krympet 2 installationskabler, og få disse muffer proppet ind i hulmuren efterfølgende, også udover dette have et antennekabel med ned til det nye antenneudtag, for til sidst at lukket hullet.

Ang. fiskeri, kunen jeg forestille mig, at du ønsker kun at slå hul i bunden af den nuværende dåse, også fiske. dette hul (5x5cm) er alt for lille til at fiske 1m.. Det kræver desværre forholdsvise store huller at fiske...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis