Temperatur på gulvvarme

Jeg har fået lagt gulvvarme i et meget gammelt hus, og har problemer med at temperaturen ikke er så høj som den burde være. Her er faktisk pisse koldt (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/161569/afv/topic)

Som i kan se i den anden tråd venter jeg på en tømrer til at tætne huset lidt, men indtil da, tænkte jeg om jeg kunne skrue højere op for temperaturen i gulvvarmen?

Der er varmefordelingsplader, en krysfinerplade oven på, og så trægulv. Temperaturen i gulvvandet er på 40 grader, men kan jeg skrue den højere op?

Selvom huset bliver luftet lidt ud af utæthederne, og der derfor er køligt her, så kan jeg slet ikke mærke varmen i gulvet. Eller, kun meget svagt. Hos andre jeg har været hos, hvor der er gulvvarme, kan man mærke varmen på overfladen af gulvet. altås, næsten som at sætte foden på en kogeplade. Skal man kunne det? Og kan jeg skrue op for varmen i gulvet, nu hvor overfladen på trægulvet alligevel ikke er varm?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
langt de fleste gulve kan tåle en overflade temp på 27 grader
bor også i et gammel hus under renovering,kender godt problemet
så ned på gulvet og mål temp og så giv termostaten noget gas
forsat god jul og kold vinter
Jeg synes det er svært at måle temperaturen på gulvet, men hvis nu man lagde rumtermostaterne direkte på gulvet, og satte dem til max at være f.eks. 22 grader, så burde de vel måle gulvets overflade temperatur, og dermed slå fra i tide? Har nogen erfaring med det?

Jeg er jo lidt splittet imellem ikke at gide få ødelagt mine nye gulve, men heller ikke gide fryse, og bruge olieelradiatorer, nu jeg har et pillefyr der tonser derud af
du må ikke for al fremtid køre over 40 grader i fremløb for det korte af levetiden på dine pexrør.
du kan da bare ligge et thermometer på gulvet for at måle gulv temp,ellers kan du købe et infrarød termometer.
jeg er selv tømre og har aldrig set et trægulv til gulvvarme der ikke kan tåle 27 grader så du ødelægger ikke noget

vil lige lytte med selvom mit problem er lidt anderledes... vi har bad og køkken støbt i beton i hus fra 1932, men synes også vores svigter lidt efter vi skruer lidt op for radiatorene i de andre rum.... hvad kan det skyldes?? fremløb fra fyr er ca høj nok og vandet er lige fyldt op.... er der ikke vand nok i systemet til at klare begge dele (radiatorer på 4 og gulvvarme) skal lige siges fyr er i kælder og der er stue og 1 sal på huset også... men før vi skruede op synes jeg ikke problemet var der.....
Tillægsspørgsmål:

I forbindelse med mit eget omfattende projekt, som også indbefatter gulvvarme, så har jeg lige et par spørgsmål.

Hvis man antager at et hus er rimeligt isoleret, og der er gulvvarme over det hele, hvor meget skal gulvet så være for at kunne følge med når det er rimeligt koldt? Er det f.eks. 27 grader som er nok?




Hvis man nu - i forbindelse med solvarme - vælger at varme gulvet lidt ekstra op når man har en god solskinsdag, hvad er så det maksimale man bør varme gulvet op til, uden det bliver ubehageligt varmt (både rumtemperatur og selve gulvtemperaturen)?





Er der forskel på den optimale temperatur gulvet bør være, hvis det enten er trægulv eller klinkegulv?


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej.. vil komme med et lille bidrag..
Der er lavet mange forskellige løsninger vedr: gulvarme, og derfor er der ikke "en" sandhed.. Jeg bor i et hus der er 4 år gammel, og har selv haft mulighed for at bidrage med løsning af vores gulvvarme. (jeg påstår ikke det er den rigtige )
Men målet for mig var at lave styring sådan at rumtermostaterne næsten står til at varme hele tiden.. gulvvarme (som jeg ser det)
er massevarme, og hvis massen afkøles for meget, fx ved hjælp af brændeovn, termostat slår fra.. massen bliver kold, og stuen varm, men det er forholdsvis dyrt at varme massen op igen..så det store job for mig var at juster alle returventiler til alle rum, så det varme vand på retur aldrig kommer over 38g.. jeg kører med en variabel fremløb på mellem 35 og 45 g..og når jeg bruger brændeovn fortsætter mit gulvvarme med at køre..
Har aldrig hørt at pex ikke kan tåle over 40grader.. vi bruger pex til temp op til 65... så det tror jeg er et kvalitets spørgsmål.
Jeg kan heller ikke "mærke" mit gulvvarme, og det mener jeg heller ikke man skal kunne hvis det er lavet "rigtig".. det er jo netop en blandesløjfe der skal forsøge at holde vandet i en så ensartet temp som muligt i hele sløjfen.. der hvor man typisk kan "mærke" varmen er der hvor man ikke blander og vandet i den ene ende er ca.60 og i den anden ende er koldt ;-).. dine fødder er jo ca. 37g og hvis gulver på overfladen er 27.. så skal det jo føles køligt..
Det var en lang en og jeg ved godt det ikke var et særligt direkte svar, men håber alligevel det gav lidt lys.. ;-)
Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis